høst 2021
PFF-5035 Matematikkdidaktikk - 7.5 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-5015 Praksis del 1- praktisk pedagogisk utdanning, PFF-5020 Eleven, læreren, læring og læringsmiljø, PFF-5026 Matematikkdidaktikk

Innhold

Forholdet mellom skolematematikk og matematikk som vitenskapsfag, ulike læringsteoretiske perspektiver, matematikk i yrkesfagene, matematikkens historie, matematikkens rolle i samfunnet, matematikk knyttet til samisk tradisjonskunnskap, vurdering i matematikk, utfordringer ved vurdering på grunn av at faget er sammensatt og består av både tankeprosesser og rene ferdigheter, hva er matematikk, matematikk i tverrfaglige prosjekter, matematikk i yrkesfagene, matematikkens innvirkning på det vestlige danningsideal

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

 

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om hvordan matematiske begreper og praksiser utrykkes og anvendes forskjellig i ulike tidsperioder og kulturer, herunder også i ulike yrker.
  • kunnskap om hvordan overføring av samisk tradisjonskunnskap fra en generasjon til den neste kan være grunnlag for undervisning i matematikk.
  • inngående kunnskap om hvordan ulike aspekter ved det å kunne matematikk kan gjøres til gjenstand for vurdering, både formativt og summativt.
  • inngående kunnskap om hvordan hypotetisering, argumentasjon og generalisering sammen bidrar til å skape matematikk, og er en sentral del av matematikkfaget.
  • de læringsteoretiske premissene for hvordan matematiske aktiviteter kan legge til rette for læring av matematikk, som for eksempel automatisering av ferdigheter, styrket begrepsforståelse, og problemløsningsstrategier.
  • hvordan matematikk har påvirket det vestlige danningsideal gjennom å være en nøkkel til forståelse av verden rundt oss.
  • matematikkdidaktikk som forskningsfelt.

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere oppgaver i matematikk ved bruk av matematikkdidaktisk teori og med hensyn på ulike aspekter ved matematikk.
  • designe, implementere og analysere undervisningsopplegg i matematikk ved bruk av ulik matematikkdidaktisk teori.
  • vurdere sterke og svake sider ved forskjellige former for vurdering i matematikk, herunder både lokale og nasjonale tester.
  • gjøre rede for hvordan intellektuelt behov, kognitive utfordringer, utforskende arbeidsformer, og yrkesretting i matematikkundervisningen
  • legge til rette for at matematikkfaget oppleves som relevant og interessant for elever på forskjellige studieretninger.
  • analysere læreplaner i matematikk og utvikle lokale læreplaner, spesielt med bakgrunn i læreplanens samiske læringsplakat.
  • forklare hvordan de fem grunnleggende ferdighetene kan implementeres i egendesignet matematikkundervisning.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

 

Undervisningsomfanget er på om lag 30-40 timer

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • planlegge og gjennomføre et avgrenset FoU-arbeid ved bruk av relevant matematikkdidaktisk teori og metode.
  • Minimum 80 % oppmøte på undervisning i emnet.

 

Eksamen består av:

 

Individuell skriftlig oppgave der egne erfaringer fra praksis drøftes i lys av matematikkdidaktisk teori. 6000-8000 ord.

Muntlig eksamen på inntil ½ time med ½ time forberedelsestid. Eksamen tar utgangspunkt i innlevert skriftlig eksamen. Muntlig eksamen virker justerende på karakter på skriftlig oppgave.

 

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 7.5
  • Emnekode: PFF-5035
  • Tidligere år og semester for dette emnet