Hvorfor skal du velge teknologi?

Enten du vil studerer for å bli ingeniør, sivilingeniør eller vil lære mer om fysikk, kjemi, matematikk, informatikk eller geologi så blir du kvalifisert til en rekke jobber i forskjellige industrier.

Student bruker VR-briller for å studere molekyler.

Hva er naturvitenskap og teknologi?

Du vet det kanskje, men det meste du omgir deg med i hverdagen er et resultat av hva vi kan gjøre med naturfag. Når du tar steget videre fra videregående til universitet så får du muligheten til å lære mer om de spesifikke områdene fysikk, kjemi, biologi, og matematikk som til sammen utgjør naturvitenskapene. Kunnskapen fra alle disse områdene gjør det mulig å lage nye medisiner, datamaskiner, biler, hus, og båter. Når vi bruker kunnskapen fra fagene for å lage noe nytt så kaller vi det teknologi. Vi kan lage ting som kan utforske alt fra de dypeste havområdene til utkanten av galaksen. Men selv om dette kanskje høres greit ut så langt, så er det mye vi enda ikke vet. For å gjøre verden bedre og finne ny kunnskap og løsninger på problemer så trenger vi deg! Med en utdannelse i naturvitenskap og teknologi så står du sammen med oss for å skyve grensen for hva mennesker kan gjøre.

Hva kan du bli?

Vi fokuserer på at den utdannelsen du velger vil gjøre deg kvalifisert til hva du ønsker å gjøre etterpå. Enten du vil jobbe i industri, starte din egen bedrift eller forske. Med en utdannelse i naturvitenskap og teknologi fra UiT så har du mange muligheter og jobber som venter på deg etterpå. 9 av 10 studenter som er ferdige hos oss får jobb innen 3 måneder. I Nord-Norge er det et kjempebehov for flere med den utdannelsen vi gir, som kan jobbe og bidra til at vi kan bli mer bærekraftig. Nordområdene er et kjempeinteressant sted å bo og jobbe, og vi har en kjempespennende utvikling innen nye former for energi og bruk av ressurser.

Hva får du ved UiT?

UiT kan tilby deg den utdannelsen du vil ha for å gjøre det du brenner for. Ved våre studiesteder i Nord-Norge kan du utforske dine interesser innen naturvitenskap og teknologi, du får mulighet til å lære mer om verden rundt deg og hvordan du kan bidra. Uansett hva du interesserer deg for så kan vi gi deg en mulighet til å lære mer, enten det er verdensrommet, medisiner, dyr, data, jordkloden, bygninger, industri, tall, strøm eller hav.

Utdanningene vi tilbyr innen naturvitenskap og teknologi er sterkt knyttet opp til nordområdene og den fantastiske naturen og ressursene som vi kan finne her. I tillegg til å kunne utforske våre nordligste områder får du også mulighet til å se andre steder i verden under studiene. Alle studenter oppfordres til å reise ut i verden og lære ved andre universiteter, alt er tilrettelagt for at du kan reise og bo i et annet land og lære om naturvitenskap og teknologi fra andre kulturer.

Bachelor, ingeniør og sivilingeniør - hva er forskjellen?

De ulike studiene i realfag og teknologi har forskjellige navn på hva du blir når du er ferdig studert. De fleste har en anelse om hva en ingeniør og sivilingeniør er, men kanskje ikke en bachelor?

Forskjellen mellom en ingeniør og sivilingeniør er antall år du studerer. En ingeniør studerer i 3 år, mens en sivilingeniør studerer i 5 år. På begge så fokuseres det på at du skal kunne grunnleggende fysikk og matematikk i tillegg til spesialkunnskap om et fagfelt. For noen ingeniørstudier så kan man søke seg til videre studier på 2 år og bli sivilingeniør.

En bachelor er i utgangspunktet lik ingeniør, du studerer i 3 år. Det som skiller en bachelor fra ingeniør og sivilingeniør er at du har mer frihet til å studere andre fagområder. En bachelor er bygd opp av fag du må ha, men det er også mye plass til valgfrie fag. Det betyr at du kan kombinere for eksempel fag i matematikk med historie, filosofi eller språk, avhengig av dine egne interesser. Du har større mulighet for å spesialisere deg og gjøre utdannelsen din unik.

Mye praktisk i studiene

En av fordelene med å studere naturvitenskapelige og teknologiske fag er at de er nært knyttet til praksis. I alle studiene så har du mulighet til enten å få praktiske laboratorieøvelser, opplæring i simulatorer, turer på forskningsskip, gjøre egen forskning eller bygge egne maskiner.

Det du lærer er nyttig og gir deg mulighet til å utforske dine egne interesser og hva du har lyst til å gjøre etter studiene.