Kjære nye doctores!
Kjære alle sammen, gratulerer!
Rahkis olbmot, ollu lihkku!
Dear all, congratulations!
På vegne av UiT Norges arktiske universitet og hele det akademiske fellesskapet, som et universitet er, vil jeg få benytte denne anledningen til å gratulere hver og en av dere med vel gjennomført forskerutdanning og den høyeste akademiske graden som kan avlegges ved noe universitet.
Ved anledninger som denne ikler vi oss den mest symboltunge bekledningen vi har ved et universitet, våre akademiske kapper, og i mitt tilfelle også rektorkjedet. Det gjør vi for å hedre dere og minne oss alle på de akademisk tradisjoner og verdier vi står for i og for. Selv om vi lever i 2025 og universitetene har utviklet og tilpasset seg gjennom tidene side det første universitet så dagens lys i Bologna rundt år 1100, så ligger den grunnleggende universitetsideen fast: søken etter sannhet.
«Propagating theses lies is dangerous”. Det sa den 18-årige college-studenten Ethan Lindenberger, da han talte til den amerikanske sentaskomiteen for helse og utdanning i 2019. Hans mor var vaksinemotstander og hadde følgelig unnlatt å vaksinere han som barn. Unge Lindenberger bestemte seg for selv å søke informasjon og valgte å la seg vaksinere da han ble myndig. Han skapte overskrifter bl.annet i Times Magazine. Hans anliggende var ikke å klandre sin mor i all offentlighet, men å gå i rette med den desinformasjon som spres i bl.annet sosiale medier. «….this is why education is so important, and also why misinformation is so dangerous”, uttalte han til Times Magazine.
Vaksiner er bare ett av svært mange områder hvor det er avgjørende for folk og samfunn at kunnskap og innsikt, tuftet på forskning, legges til grunn for våre individuelle og kollektive veivalg.
Da blir også tilliten til forskning og forskerne viktig. Og heldigvis er den stabilt høy i Norge, i motsetning til en del andre land. Under corona-pandemien økte den faktisk hos oss, mens den i USA falt og har forblitt betydelig lavere. Dette ifølge meningsmålingsinstituttet Pew Research. Ikke alle er av den formening at forskerne agerer til det for samfunnet. I USA mener nær 9 av 10 demokratiske velgere at forskerne “act in the best interest of the public”, men på republikansk side er det tilsvarende tallet 2 av 3. Selv om folks tillit til forskning er høy i Norge, så varierer det fra tema til tema, og 10-15% sier at de ikke fester lit til klimaforskningen.
I et innlegg i Dagens Perspektiv skriver direktør for Norges forskningsråd, Mari Sundli Tveit at: “I møte med en polarisert samfunnsdebatt er det spesielt viktig å hegne om akademisk frihet og forskningens integritet.” Det er det lett å gi sin tilslutning til.
En forutsetning for høy integritet, og dermed også befolkningens tillit til forskningen, er den rigorøse metodiske tilnærming til hvordan ny kunnskap og innsikt skapes. Mastergrad gir en viss innsikt i forskningens metode, men er i bunn og grunn bare en smakebit. Ja, dere har gjennom forskerutdanningen fått anledningen til å fordype dere i et konkret forskningsspørsmål som jo har gitt dere – og oss – ny innsikt og viten. Men, det aller viktigste dere tar med dere fra denne utdanningen er metodikken. Den som gjør at vi i møte med samfunnet kan representere noe annet enn personlige meninger og ytringer i den offentlige debatt. Det er også denne verktøykassa og ferdigheten i forskningens metodikk som gjør dere til en ettertraktet ressurs i eller utenfor akademia. For som stoikeren og den romerske keiseren Marcus Aurelius sa: «nothing has such power to broaden the mind as the ability to investigate systematically and truly all that comes under thy observations in life”.
Not only is the trust in science challenged in various parts of the world. The new geopolitical situation, polarization and rivalry also hamper international collaboration, to a disturbing degree. Still, international collaboration is vital. As an internationally oriented research institution we appreciate highly the presence of international doctorial stundents at our university and the widening of our academic network that you represent. Academia and thus science have benefitted grossly from globalization over the last decades. This may now change in an era of new geopolitical order. That, however, does not mean that we will refrain from upholding our basic academic ideas and values.
Kjære nye doctores, ta med dere en solid porsjon stolthet over hva dere har utrettet i løpet av disse årene og den innsikt dere har bidratt til. Stolte, ja, men også ydmyke i møte med det vi ikke forstår, ikke vet. For et åpent sinn er døren inn til den nysgjerrighet for er drivkraften i forskning.
Til beste for vitenskapen, til beste for folk og samfunn.
Gratulerer med dagen!