LAB-TEd

Learning, Assessment and Boundary crossing in Teacher Education

Organisering

LAB-TEd ledes av Rachel Jakhelln (UiT Norges arktiske universitet) og May Britt Postholm (NTNU). Viv Ellis (Monash University, Melbourne, Australia) er prosjektets mentor og samarbeidspartner.

Partene i LAB-TEd-prosjektet er studenter og lærerutdannere ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU, samt praksislærere ved Kroken skole og Langnes skole i Tromsø, og Charlottenlund barneskole i Trondheim. 

LAB-TEd jobber for sine utviklingsmål på to plan:

  • i vårt felles arbeid i prosjektet ved utprøvinger relatert til FoU- og masteroppgavene
  • gjennom mindre utviklingsprosjekter (spear-head projects) ledet av medforskerne på universitetene og knyttet til fagene matematikk, kroppsøving, naturfag og engelsk

I prosjektperioden har lærerutdannere ved universitet og praksiskoler sammen med studenter etablert et tett samarbeid om utvikling og forskning koblet til GLU-utdanningenes oppgavearbeid. Det er et mål for LAB-TEd å utvikle samarbeidsformer hvor alle parter har et eierskap til prosjektet og ser betydningen av de ulike bidragene. Trepartssamarbeid, i veiledning og oppgaver med innhold av betydning for skolen og de kommende lærernes praksis, er prosjektets omdreiningspunkt og grunnlag for det tette samarbeidet. Våren 2022 fullførte det første kullet (K1) som deltar i LAB-TEd, sine masteroppgaver. Disse 20 studentene, fordelt på UiT og NTNU og knyttet til en grunnskole gjennom hele det femte studieåret, var veiledet av lærere i fagdidaktikk i samarbeid med praksislærere. 18 studenter (K2) gjennomfører sine masteroppgaver studieåret 2022/23.




Ansvarlig for siden: Jakhelln, Rachel Elise
Sist oppdatert: 30.11.2023 14:40