Dysleksistudien i Tromsø / The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia (TLD)
Oversikt over de ulike fasene i Dysleksistudien
Dysleksistudien er delt inn i tre faser.
- Fase 1 dekker alderen 1;0-2;6 år. Fokusområder i denne fasen var bl.a. barnets kommunikative gester, ordforråd, generelle evner, symbolsk lek og interaksjon.
- Fase 2 dekker alderen 3;6-skolestart (pågår nå - avsluttes i 2017). Fokusområdet i denne fasen inkluderer generelle sråk- og kommunikative ferdigheter, fonologisk prosessering og minne, oppmerksomhet og konsentrasjon, grov- og finmotorikk, osv..
- Fase 3 dekker alderen 6-8 år (fra skolestart og ut 2. trinn; pågår nå - avsluttes i 2019). Fokusområder i denne fasen er de samme som for Fase 2. I tillegg sterk fokus på bokstavkunnskap og lese- og skriveutvikling.
Fase 1 i Dysleksistudien (avsluttet i desember 2012):
- Barna ble observert da var 12, 15, 18 og 24 måneder gamle (± 2 uker)
- Foreldrene gjennomførte en rekke lese-/skrivetester og andre tester. Foreldrene fylte dessuten ut omfattende spørreskjema om egen utvikling og skolehistore, lesevaner, etc.
Publikasjoner fra Fase 1 (foreløpig oversikt):
-
Nergård‐Nilssen, T., & Hulme, C. (2014). Developmental dyslexia in adults: Behavioural manifestations and cognitive correlates. Dyslexia, 20(3), 191-207.
- Unhjem A., Eklund K & Nergård-Nilssen T. (2014). Early communicative gestures and play as predictors of language development in children born with and without family risk for dyslexia. Scandinavian Journal of Psychology 55, 326–332.
- Unhjem, A., Eklund, K., & Nergård-Nilssen, T. (2015). Early markers of language delay in children with and without family risk for dyslexia. First Language, 35 (3), 254-271.
- Nordli, Ingrid C. (2013). Fonetisk gestuell transkripsjon. Norsk tidsskrift for logopedi, volum 59 (4). ISSN 0332-7256.s 6 - 14.
- Nordli, Ingrid C. (2014). Artikulatoriske utviklingsmønster i tidlig leksikalsk produksjon hos barn med og uten familiær risiko for dysleksi. Norsk tidsskrift for logopedi, Volum 60 (4). ISSN 0332-7256.s 14 - 24.
- Nordli, Ingrid C.; Nergård-Nilssen, Trude (2014). Fonetisk gestuell analyse av tidlig ordproduksjon. Norsk tidsskrift for logopedi 2014; Volum 60 (1). ISSN 0332-7256.s 14 - 23.
Fase 2 i Dysleksistudien (avsluttes i 2017):
Mer informasjon kommer senere.
Fase 3 i Dysleksistudien (avsluttes i 2019):
Mer informasjon kommer senere.