Høring av barn i mekling (HBIM)
For mange barn innebærer et brudd mellom foreldrene en stor belastning. Siden så mange familier opplever skilsmisse og familieforandring hvert år, er det viktig å finne frem til gode meklingsordninger.
![]() |
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com |
I dette prosjektet studeres meklingsmodellen "Barn i mekling". Kunnskap fra modeller som systematisk involverer barn i mekling er viktig som bakgrunn for vurdering og videreutvikling av både forskrifter og eksisterende praksiser som i større grad sikrer barns rett til å bli hørt i mekling.
Mål for prosjektet
I dette prosjektet studeres utfall, ressursbruk og brukertilfredshet ved anvendelse av meklingsmodellen “Barn i mekling”. Målet med studien er å få kunnskap om denne meklingsmodellen spesifikt, men også kunnskap om barns deltakelse som er relevant utover denne modellen.
Utvalg og metode
Fire meklingskontor deltar i datainnsamlingen: Harstad, Tromsø, Skien og Sandefjord. Informantgrupper: Barn i alderen 7 - 16 år, foreldre, meklere på familievernkontor. Det benyttes både kvantitativ og kvalitative metoder
Varighet datainnsamling
Høst 2013- vår 2015
Prosjektet ble delfinansiert av Wøyenstiftelsen i 2014-2015.
PUBLIKASJONER OG NYHETER
Se innslaget om Barn i mekling på God morgen, Norge på TV2 (forutsetter Sumo).
![]() |
Innslaget kommer ca 29:30 ut i sendingen. |
![]() |
Les artikkelen "Barn er viktige på mekling" |
Publiserte tidsskriftsartikler
Astrid Strandbu, Renee Thørnblad. Hva står på spill? Barns deltakelse og budskap i mekling. Fokus på familien 04/ 2015 (v43) s. 271-291.
Astrid Strandbu, Renee Thørnblad og Bjørn Helge Handegård. Involvering av barn i mekling, Tidsskrift for familierett, arverett og barnevernrettslige spørsmål. Tidsskrift for familierett, arverett og barnevernrettslige spørsmål. 04/2016 (v14) s. 360-385.
Ubehaget i skilsmissekulturen, sitert i Tiddskrift for Norsk psykologforening.
Thørnblad, Renee; Strandbu, Astrid. The Involvement of Children in the Process of Mandatory Family Mediation. I Nordic Mediation Research. Editors: Nylund, Anna, Ervasti, Kaijus, Adrian, Lin. Springer 2018 ISBN 978-3-319-73018-9.s 182 - 08. https://www.springer.com/gp/book/9783319730189
Master- og hovedoppgaver basert på data fra HBIM-studien
Barns deltagelse i mekling: Påvirker det samarbeidet mellom foreldrene? Stine Moe Andersen og Tora Kaarbø. Hovedoppgave ved profesjonsstudiet i psykologi – mai 2015. Veileder: Catharina E A Wang. Biveiledere: Astrid Strandbu og Renee Thørnblad. Institutt for psykologi – Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.
Barn i mekling, når barnevernet er involvert. Vi vil ha en bra barndom til vi er 18 år. Kristin Schenk. Masteroppgave i barnevern - mai 2016. Veiledere: Astrid Strandbu og Renee Thørnblad, RKBU Nord, Det helsevitenskaplige fakultet, UiT
Barnesamtalen i Barn i mekling-modellen: En kvalitativ studie av mekleres erfaringer. Reidun Langeland Mikkelsen. Hovedoppgave for graden Cand.Psychol. Vår 2016. Hovedveileder: Førstelektor Anna Margrete Flåm. Biveiledere: Professor Astrid Strandbu og førsteamanuensis Renee Thørnblad. Institutt for psykologi, Det helsevitenskapelige fakultet,UiT
PROSJEKTANSVARLIGE
Prosjektleder Renee Thørnblad, førsteamanuensis.
Professor Astrid Strandbu, ILP.