Utviklingsløp
Utviklingsplanen for administrative tjenester omtaler flere innsatsområder (utviklingsløp) og omtaler i tillegg noen generelle grep for kostnadspesparelser. Hvert utviklingsløp vil omhandle en eller flere tjenester i administrasjonens tjenestekart. Tabellene nedenfor viser oversikt over disse, samt hvem som er tjenesteeier og tjenesteansvarlig for utviklingsløpene.
Planer fra hvert enkelt utviklingsløp vil bli publisert i tabellene nedenfor så snart de er godkjent i Elements.
Områder med reudsert ressursbruk
Tiltakene er prioritert gjennom en felles workshop med avdelings- og fakultetsdirektører den 6.11.24. Følgende områder (utviklingsløp) foreslås prioritert først, med mål om å redusere fremtidig ressursbruk og skape sammenhengende tjenester:
I tillegg til områdene som er listet opp i tabellen, arbeider vi også med areal- og energieffektivisering. Dette området gjennomføres som den del av prosjektet Breivika 2030 (Ansvarlig adm avdeling: BEA).
| Utviklingsløp | Tjenester i kartet | Brukergruppe | Tjenesteeier | Tjenesteansvarlig | Plan for utviklingsløp |
| Bestilling og innkjøp |
|
|
Odd Arne Paulsen | Merethe Berger Håkonsen | |
| Eksamen |
|
|
Julia H. Sempler | Kristin Johanne Bye | |
| Lønn og reiser |
|
|
Odd Arne Paulsen | Annett Nymoen / Ørjan Normann Jacobsen | |
| Rapportering og kontroll rundt publisering etter endringer i det nasjonale finansieringssystemet og innføring av NVA |
|
|
Julia H. Sempler / Johanne Raade | ||
| Økonomi og regnskap |
|
|
Odd Arne Paulsen | Bjarte Kristoffersen |
Strategisk viktige utviklingsområder
I kartlegging og innspillsarbeidet er det også avdekket et behov for å prioritere utviklingsarbeid innenfor strategiske viktige områder, både for å bygge økonomiske bærekraftige løsninger og sammenhengende tjenester.
Foreslåtte utviklingsløp i første runde:
| Utviklingsløp | Tjenester i kartet | Brukergruppe | Tjenesteeier | Tjenesteansvarlig | Plan for utviklingsløp |
| Areal for undervisning |
|
|
Stig Ørsje | Nils-Johan Lysnes | |
| Eksternøkonomien |
|
|
Julia H. Sempler |
|
|
| Individuell tilrettelegging |
|
|
Julia H. Sempler |
|
|
| Karriere- og kompetanseutvikling |
|
|
Odd Arne Paulsen / Julia H. Sempler | Elisabeth Westad | |
| Sikkerhet, beredskap og personvern |
|
|
Jørgen Fossland | Marte Karidatter Skadsem | |
| Studentrekruttering |
|
|
Julia H. Sempler |
Medlemmer i arbeidsgrupper i fase 2

Generelle kostnadsbesparelser
I kartleggings- og innspillsarbeidet som har vært gjennomført i 2024, er det kommet inn en rekke forslag som vil kunne bidra til å ta ned kostnadsnivået og effektivisere hvordan vi løser oppgaver på kort og lang sikt, uten at det er behov for langsgående prosesser. Det forutsettes at foreslått tiltak gjennomføres ved den enkelte enhet i tråd med det ansvaret som tilligger enheten/avdelingen. Dette gjelder også å tilpasse Fellesadministrasjonens kostnadsnivå innenfor tildelt budsjettramme. Endringer som påvirker andre enheter forutsettes blir koordinert med disse.
Skal vi nå målene som er satt for arbeidet må det utvikles mekanismer for kompetanseutvikling/-overføring for å kunne benytte ressurser der behov oppstår, uavhengig av hvor i organisasjonen ledighet oppstår. Dette inkluderes også campusadministrasjonene.
Følgende tiltak gjennomføres innenfor punktet «generelle kostnadsbesparelser»:
- Generelle besparelser ved den enkelte enhet.
- Videreføring av moderat stillingsstopp i Fellesadministrasjonen, samt i de tjenester som er prioritert under pkt 6.3 og 6.4.
- Hospitering og utlån på tvers av organisasjonsstrukturen i vakante stillinger og prioriterte utviklingsområder
- Intern utlysning av enkeltstillinger
- Samarbeid mellom enheter for å fylle opp hele stillingsandeler (evt. «kjøp» av kompetanse/ kapasitet hos hverandre)
- Nedsette en arbeidsgruppe som skal identifisere og foreslå lokalisering av administrativ oppgaver/bemanning ved campuser utenfor Tromsø.