HiA UNG anbefaler ungdom i videregående skole å bruke appen Opp

Årene på videregående skole er en viktig tid, som kan være både spennende og krevende. Det er en tid med mye utvikling og endring- nye fag, nye lærere, nye bekjentskap og klassemiljø. Samtidig er dette en tid for muligheter og valg - som vil være med å forme oss personlig og påvirke overgangen til videre utdanning/yrkesliv.

HIA UNG ønsker å bidra til at elevene opplever trygghet, trivsel og tilhørighet i denne perioden.

HIA UNG er et samarbeidsprosjekt mellom Spesialisthelsetjenesten (Universitetssykehuset Nord Norge og Helsepartner Nord Norge), NAV Troms og Finnmark, og Troms og Finnmark Fylkeskommune der vi utvikler og prøver ut en intervensjon for elever i VGS. Overordnet hensikt med prosjektet er å øke elevenes trygghet omkring egen helse og mestring, og dermed bidra til å redusere frafall og øke muligheten for overgang til videre utdanning og arbeidsliv.

HiA Ung omfatter 3 samlinger på 2 x 45 minutter i hver klasse. Samlingene består av undervisning og ulike aktiviteter i klasserommet med fokus på styrker og ressurser, samt tips og verktøy for mestring i hverdagen.

Ett av verktøyene HiA Ung anbefaler elevene å ta i bruk er appen Opp som et nyttig selvhjelpsverktøy

Les mer om HiA UNG her.