Aftenposten: Kan en app hjelpe barn og unge med å håndtere negative opplevelser på nett?

Aftenposten nyhetbrev Foreldreliv

Sanne Lier
Leder for Foreldreliv

Onsdag, 14. september 2022 | Se i nettleser

Kjære leser,
Å si at barn og unge lever store deler av livet sitt gjennom sosiale medier blir vel litt som å påpeke at internett er kommet for å bli – håpløst åpenbart og helt selvsagt.

Med den endrede nettbruken følger heldigvis mye positivt. Men som alle foreldre er smertelig klare over har den digitale hverdagen også en del alvorlige konsekvenser.

Det kan være vanskelig å være den ene personen som ikke får likes. Enda vondere kan det være om dette er noe som gjentar seg, eller man opplever utestenging, trusler eller deling av sårende tekster, bilder eller videoer.

Negative opplevelser på nett kan være vanskelig å snakke om, og kanskje kan det være ubehagelig å involvere voksne i.

Derfor har forskere ved UiT nå sett på om hjelpen til ungdommene bør finnes på samme sted som problemene – i en app.

– Ungdommene som deltok i å utvikle innholdet til appen sa at det var veldig vanskelig å si ifra når de hadde opplevd noe ubehagelig på nett, sier prosjektleder og førsteamanuensis, Henriette Kyrrestad.

Sammen med andre forskere ved UiT Norges arktiske universitet utviklet hun NettOpp – en gratis mobilapp som skal hjelpe barn og unge med å håndtere de vanskelige hendelsene man kan oppleve på internett og mobil.

– Ungdommene sa det kunne oppleves ubehagelig at det ofte ble satt igang mange tiltak dersom de sa ifra om det de hadde opplevd. Det gjorde at mange hadde høy terskel for å kalle noe for mobbing eller nettmobbing, og de kviet seg for å involvere foreldre eller andre voksne dersom noe ubehagelig hadde skjedd.

Forskningsteamet ønsket å gi ungdommene et verktøy for lettere å be om hjelp og håndtere negative følelser som kan oppstå etter å ha opplevd negative hendelser på nett.

Gratisappen, som nå er tilgjengelig for alle, har som mål å øke barn og ungdoms kunnskap om hvordan de kan håndtere negative hendelser på nett. Den forteller også hva som bør skje når du har bedt om hjelp og hvilke reaksjoner det er normalt å få. Appen gir også øvelser som kan hjelpe til med å håndtere følelsene på en god måte.

Mange har opplevd negative hendelser

En ny undersøkelse fra Ungdata viser at at 33 prosent av barn mellom 10 og 12 år hadde opplevd minst én episode med negative hendelser på nett eller mobil i løpet av de siste månedene.

For mange er dette enkelthendelser som de kanskje opplever noen få ganger. Skjer det flere ganger vil det kunne defineres som nettmobbing.

– Vi vet at nettmobbing kan føre til psykiske helseproblemer. Vi har også gjennomført en studie blant ungdom i Nord-Norge som viser at ungdom utsatt for nettmobbing har vanskeligere for å si ifra enn de som opplever tradisjonell mobbing. Jenters psykiske helse blir i særlig stor grad blir påvirket av nettmobbing og negative hendelser på nett, sier Kyrrestad.

Høy terskel for å kalle noe mobbing

Ungdom har selv vært involvert i prosjektet, fra utviklingen av innholdet og frem til endelig evaluering. I løpet av våren 2022 deltok også 709 elever i en studie for å evaluere appens effekt på ulike helsemål.

– Jo eldre barna er, desto høyere terskel så vi at de hadde for å kalle noe for mobbing. Mange mener man ofte må tåle litt. En del hendelser, som for eksempel utestenging, bortforklares ofte.

Kyrrestad forteller at mange av ungdommene skammet seg, og at de var redde for at oppstyr rundt problemet bare ville gjøre vondt verre.

Dersom ungdommen er bedre rustet til å håndtere negative hendelser på nett, kan det ha en forebyggende effekt både for deres psykiske helse og for å gjøre dem bedre rustet til å kunne identifisere og stoppe fremtidige episoder, tror Kyrrestad.

– Vi håper denne appen vil gjøre ungdommen bevisst på at nettmobbing og negative hendelser på nett ikke er alt man skal tolerere, og at man ikke må finne seg i at det skjer gang på gang.

– Tenk før du agerer

– Barn og unge skal ikke måtte håndtere dette alene. Det de først og fremst trenger, er nettopp støtte og noen å dele det som er vanskelig med, sier psykologspesialist og spaltist i Aftenposten Foreldreliv, Line Marie Warholm.

Hun sier at det barna har behov for etter å ha opplevd nettmobbing og negative opplevelser på nett, er en voksen som kan ta være med på å ta avgjørelser. Warholm råder samtidig foreldrene til å gå i dialog før de agerer.

– Vi foreldre kan ofte bli opprørte og opptatte av egne følelser. Da får vi gjerne et behov for å gjøre noe, reparere det som er feil og finne ut hvordan vi kan gjøre det godt igjen. Men det er viktig at vi setter barnet først, håndterer våre egne følelser og ikke handler med én gang.

Et godt tips kan være å roe helt ned og snakke godt sammen om det som har skjedd, sier hun.

– Det er lurt å ha et bevisst forhold til om du skal være en støtte og noen å snakke med, eller en som også skal blande deg inn og gjøre noe. Men det å hjelpe barnet med å tenke klokt i en vanskelig situasjon skal man ikke være redd for, sier hun.