Superbrukere for nettarbeid

Det skal opprettes nye superbrukere for nettarbeid på enhetene, samt et "forum for nettarbeid".

Ivaretagelse av lovpålagte krav, ny kommunikasjonsplattform og et kommende bytte av dagens web-publiseringsløsning vil kreve at ressurser som jobber med nettsider ved UiT må formaliseres, utvikles og koordineres gjennom tettere samarbeid.  Rollen som superbruker gis utvidede rettigheter for å ivareta behovene for forvaltning og endringer av nettsider ved enheten. Det vil si at superbrukeren kan opprette, redigere og i noen tilfeller slette innhold, som eksempelvis informasjon om enheten, enhetens forsknings- og prosjektgruppesider, arrangementer og ansattes personkort.

Medgått ressurs for den enkelte superbruker vil variere, men det er nødvendig at vedkommende tildeles et dedikert ansvar ved egen enhet, er en aktiv nettbruker og deltaker i «forum for nettarbeid».

Superbrukere vil få nødvendig opplæring gjennom et sertifiseringskurs og gis løpende bistand og støtte fra Fellestjeneste kanalforvaltning. Gjennom god opplæring og samhandling på tvers skal vi fortsette arbeidet med utvikling av gode og kvalitative nettsider som bidrar til å styrke UiTs digitale avtrykk i konkurransen både nasjonalt og internasjonalt.  

Hvem og hvor mange?  
Det vil være svært ulike behov for superbrukere ved den enkelte enhet, både ut fra størrelse, men også basert på tilgjengelig ressurs med den kompetansen som er nødvendig for å ivareta oppgaven. Det foreslås at det må være minimum én person pr. fakultet, og maksimum én person pr. institutt.

Innpunkt og support 
Kanalforvaltning har en operatørkø i TOPdesk, som fungerer som inn-punkt for ansatte som trenger hjelp med nettsider, og fellestjenesten har alltid en ressurs som overvåker denne. For at 'vanlige' ansatte fortsatt skal forholde seg til ett inn-punkt i fellestjenesten foreslår vi å videreføre ordningen. I tillegg opprettes en operatørkø i TOPdesk der superbrukere er medlemmer, slik at fellestjenesten kan sette saker over til denne operatørkøa, og direkte til superbruker som har ansvar for den enheten saken gjelder. På den måten gjør vi det ikke forvirrende for ansatte å vite om det er enhet eller fellestjeneste de skal forholde seg til.

Forum for nettarbeid

Kanalforvaltning oppretter et "Forum for nettarbeid" i tråd med Universitetsdirektørens vedtak: “en arena for informasjons- og erfaringsutveksling, hvor også ønsker og behov kan spilles inn, og ikke minst at det gis rom for å kunne diskutere prinsipielle spørsmål".

Frekvens på møter i forumet kan være 1–2 ganger i semesteret. Endelig ramme og hyppighet fastsettes i samråd med superbrukerne. Møte ledes av faggruppeleder i kanalforvaltning, men andre medlemmer i faggruppa vil være tilstede der saker gjelder spesifikke nettsideområder.

Kanalforvaltning vil i dette forumet fortelle hva tjenesten jobber med, hvor man er i ulike prosesser, og ta i mot kommentarer og innspill til disse. Enhetene kan fremme sine behov og forslag til saker til agendaen, og det vil legges av tid til diskusjon av løst og fast rundt nettsidearbeid ved UiT.