Dette gjør fellestjenesten
Fellestjenesten skal tilrettelegge for god intern og ekstern kommunikasjon og levere følgende tjenester:
Utvikle og forvalte strategier og planer innenfor området
- Bidra til å utvikle og forvalte kommunikasjonsplaner på overordnet nivå
- Målretting av innsats og målbare resultat for området i tråd med UiTs strategier
- Bidra til at interne og eksterne målgrupper opplever forutsigbarhet i hvor de kan finne informasjon, opprette kontakt og få svar på eventuelle spørsmål
Nyhets- og forskningsformidling
- Redaksjonell styring av hva hvilke saker faggruppe formidling skal jobbe med
- Produksjon og formidling av nyheter og forskningsstoff i relevant kanal
- Prioritering og innsalg til eksterne medier i inn- og utland
- Nyhetsdekning og synliggjøring av UiTs sentrale portefølje av aktiviteter og samarbeid
- Innsikt og analyse, herunder også sosiale medier
- Utvikle og forvalte oversikt over og tilgang til UiTs eksperter på ulike fagområder
- Strategisk forankring, styring og koordinering av UiTs offisielle kontoer i sosiale medier på alle nivå
- Mediekontakt:
• Pressemeldinger/-invitasjoner
• Innsalg til eksterne medier av forskningssaker og aktuelle forskere
• Medievakt – henvendelser, overvåkning, løpende innsalg
Kompetanseutvikling
- Faste kurs/workshops for forskere og kommunikasjonsmedarbeidere
- Bidrag til program i regi av High North Academy, for systematisk opplæring i forskningskommunikasjon for meritterte forskere
Lederstøtte for UiT-ledelse og sentraladministrasjon, herunder:
- Internkommunikasjon
- Kommunikasjonsbistand i institusjonsovergripende endringsprosesser
- Strategisk rådgiving og kommunikasjonsplanlegging
Kommunikasjonsstøtte
- Kommunikasjonsrådgiving for ansatte på nivå 1
- Kommunikasjonsstøtte i forbindelse med aktiviteter knyttet til studentrekruttering
Beredskap og krisekommunikasjon
- Oppgaver i henhold til beredskaps- og krisekommunikasjonsplanen for sentral beredskapsgruppe
- Bistå lokale beredskapsgrupper ved behov