Ti nyttige tips til deg som skal på Arbeidslivsdagen

Karrieresenteret gir tips som kan være gull verdt for deg som vil lande drømmejobben.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 01.09.16 08:00 Oppdatert: 26.08.16 15:12

Arbeidslivsdagen ved UiT arrangeres i år torsdag 8. september. Her vil mer enn 90 bedrifter, kommuner, departementer og virksomheter være representert. Studenter kan oppsøke dem på 75 forskjellige stands i Hovedkantina i Teorifagbygget, Solhallen, kjelleren under UB og i E-fløya på Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL-fak).

Blant de som kommer er Microsoft, Redd Barna, Norges sjømatråd, Tromsø kommune, Adecco og Utenriksdepartementet, for å nevne noen.

For deg som er student ved UiT gir Arbeidslivsdagen en unik mulighet til å komme i kontakt med potensielle arbeidsgivere. Da er det lurt å ha tenkt igjennom hva man selv kan gjøre for at dette møtet skal være så positivt som mulig.

Vær aktiv

Julie Nygård ved Karrieresenteret gir deg gode tips for å få mest mulig ut av Arbeidslivsdagen 2016. Foto: Randi Solhaug

– Det er smart å forberede seg godt i forkant. Du kan for eksempel delta på et forberedende kurs som vi arrangerer 5. september på Øvre Lysthus klokka 14. På kurset går vi igjennom hva du som student kan gjøre for å få mest mulig ut av Arbeidslivsdagen 2016. Her deler vi våre tips og triks med deg, slik at du er godt forberedt når du møter bedrifter og virksomheter. Påmeldingsfristen er 2. september, forteller Julie H. Nygård ved Senter for karriere og arbeidsliv

Hun minner om at for å få mest mulig ut av dagen, så bør du være aktiv:

– Bruk tiden til å knytte kontakt med aktuelle og interessante arbeidsgivere – det kan være gull verdt både nå og når du er ferdig med studiene. Virksomhetene ønsker jo å komme i kontakt med deg, men du må også tørre å oppsøke dem. Velg deg noen stands som du spesielt ønsker å oppsøke. Håndhils, presenter deg og ha gjerne noen spørsmål forberedt på forhånd. I tillegg kan du forberede en CV som du kan gi til virksomhetene, sier Nygård.

Mads deltok på Arbeidslivsdagen og ble headhuntet til jobb

Spør om sommerjobb og internship

Hun råder også studentene til å spørre om det finnes muligheter for samarbeid – for eksempel oppgaveskriving.

– Spør gjerne også om det finnes internship-ordning i den aktuelle bedriften, samt hvordan mulighetene for sommerjobb er.

– Er det noe poeng i å tenke over karrieremulighetene allerede mens man studerer?

– Ja, absolutt! Arbeidslivsdagen er relevant for alle uansett hvor de er i studieforløpet. Kanskje kan nettopp Arbeidslivsdagen i år gi deg spennende input på hva du skal bli, mener Julie Nygård.

Sjekk ut karrierefløya

Nytt av året er en egen karrierefløy i E-fløya på Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL-fak). Hit kommer flere virksomheter for å holde bedriftspresentasjoner.

I tillegg til å møte potensielle arbeidsgivere, kan studentene delta på kurs i CV-skriving, intervjutrening og ta evne- og ferdighetstester.

Les mer: Bli jobbklar på Karrierefløya

Dersom du allerede har avlagt en grad og ønsker relevant arbeidserfaring, så kan kanskje en traineestilling være noe for deg. På Arbeidslivsdagen 2016 kan du få vite mer om hvilke traineestillinger som finnes i Nord-Norge. Det skjer på rom E0101 klokken 14.

Ti tips:
  • Delta på kurset ”Slik forbereder du deg til Arbeidslivsdagen 2016” (OBS. begrensede plasser, bindende påmelding)
  • Velg deg noen stands du spesielt ønsker å oppsøke
  • Ta kontakt og vær aktiv
  • Håndhils og vær positiv
  • Presenter deg selv og hva du kan
  • Forbered gjerne spørsmål til bedriften
  • Forbered CV som du kan gi bedriften
  • Spør om samarbeidsmuligheter angående oppgaveskriving
  • Forhør deg om internship-ordninger
  • Forhør deg om sommerjobb-muligheter