Færre velger bilen

Nærmere ett år etter at det ble innført parkeringsavgift ved campus Breivika i Tromsø, viser en opptelling at mange velger andre framkomstmidler enn bil.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 12.05.16 23:00 Oppdatert: 12.05.16 23:12

Erland Loso er bygg- og eiendomsdirektør ved UiT. Foto: Karine Nigar Aarskog

Erland Loso er bygg- og eiendomsdirektør ved UiT. Foto: Karine Nigar Aarskog

Totalt finnes det i overkant av 1300 parkeringsplasser på campusområdet i Tromsø, og før avgiften ble innført 1. september i fjor, var det sjelden mulig å oppdrive en ledig parkeringsplass hvis man kom etter klokka 08. Etter innføringen viser en opptelling at gjennomsnittlig under 800 av plassene blir brukt daglig.

Mer miljøvennlig
Det har altså vært en nedgang i etterspørselen etter parkeringsplasser på 40 prosent. Riktignok var det et oppsving med flere parkerte biler i februar og mars, noe som trolig henger sammen med at mange velger å ikke sykle i månedene med mest snø.

Les også: Snart må alle betale for parkering

Bygg- og eiendomsdirektør ved UiT, Erland Loso, er fornøyd med at bilbruken har gått ned.

– Noe av hensikten med å innføre parkeringsavgift var å få en mer miljøvennlig drift ved UiT, og avgiften er én måte å få til det på, sier Loso.

Flere miljøtiltak
En del av pengene som hittil er kommet inn er i år brukt til større premier enn det som tidligere har vært vanlig i den årlige sykle-til-jobben-aksjonen. Universitetsdirektøren har bevilget 120 000 kroner til aksjonen, og i år deles det ut ikke mindre enn én el-sykkel og fire vanlige sykler, i tillegg til 70 småpremier, til noen av de som går, løper eller sykler til jobb mellom 1. mai og 30. september.

Les også: Deler ut el-sykkel i premie

Loso forteller at det planlegges flere miljøvennlige tiltak, som overbygde sykkelskur og flere dusjanlegg på campus.

Les også: Avgiftsparkering gir miljøeffekt

Gang- og sykkelveien over Tverrforbindelsen åpnet offisielt før påske, og med den har syklende og gående fått et tryggere alternativ.

– Takket være parkeringsavgiften kan vi legge mer penger i å planlegge miljøtiltak i og utenfor både nye og gamle bygg, sier Loso.

Illustrasjonen viser hvilke parkeringsplasser som vil bli borte, og hvilke nye som vil komme til. Foto: Carl Henrik Bjørseth

Mye byggevirksomhet
Antallet parkeringsplasser vil dessuten bli noe redusert i de neste par årene på grunn av byggeaktivitet på campus. Til høsten blir to parkeringsplasser stengt som en følge av Kraft 2 og nytt biologibygg, og på sikt vil også det nye bygget til lærerutdanningen føre til redusert parkeringskapasitet.

Høsten 2017 vil antallet parkeringsplasser være på sitt laveste, med til sammen 900 parkeringsplasser på campus. 

– For å avbøte situasjonen kan det hende vi oppretter midlertidige parkeringsanlegg. Det kan også bli aktuelt å øke prisen for parkering, men det skjer i så fall ikke før prøveperioden på to år har gått, sier Loso.  

Les også: Betaler med et smil  

Etter hvert som byggeaktivitetene avsluttes, vil noen av områdene som har blitt brukt til anleggsområder bli tilbakeført til parkeringsplasser. Høsten 2018 vil det være rundt 1200 parkeringsplasser på campus.  

 

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 12.05.16 23:00 Oppdatert: 12.05.16 23:12
Vi anbefaler