Vil heve kvaliteten i den videregående skolen

Nå blir det universitetsskoler også i den videregående skolen. Målet er å heve kvaliteten på den videregående skolen i nord.
Brøndbo, Stig
Publisert: 20.04.16 09:00 Oppdatert: 20.04.16 09:38

UiT Norges arktiske universitet vil gjerne ha med både yrkesfaglige og studiespesialiserende skoler inn som likeverdige partnere i det nye universitetsskoleprosjektet. En av de som kan være aktuell er Breivika videregående skole i Tromsø. Foto: Stig Brøndbo

I april ble det kjent at den videregående skolen i Nord-Norge får stryk i en nasjonal evaluering av alle de videregående skolene i Norge. Nå inviterer UiT Norges arktiske universitet videregående skoler med i et prosjekt hvor de sammen skal jobbe med å heve kvaliteten i lektorutdanningen for trinn 8-13 og i den videregående skolen i nord.

–  Vi tror at et tettere samarbeid mellom de videregående skolene og UiT kan heve kvaliteten på lektorutdanningen vi tilbyr, og på sikt også heve kvaliteten på den videregående skolen i nord, sier Cathrine Theodorsen, prodekan for utdanning ved Fakultetet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning. Målet er å komme i gang med arbeidet allerede i år, og UiT søker derfor etter en prosjektkoordinator for universitetsskoleprosjektet for lektorutdanningen trinn 8-13.

Simen Mørk Tryland og Anniken Olsen er begge elever på vg 2 kjøretøy på Breivika videregående skole. Nå kan skolen bli en universitetsskole i tillegg til å være en yrkesfaglig skole. Foto: Stig Brøndbo

Den videregående skolen i nord har i mange år hatt store utfordringer med blant annet å få elevene til å gjennomføre skolegangen sin.

– Vi ønsker å skape en arena for tettere samarbeid, hvor vi sammen kan møte skolens utfordringer gjennom blant annet fagutvikling og forskning som går rett inn i problemstillinger som er aktuelle i skolen i dag, sier Ann-Tove Eriksen, studieleder ved UiT for lektorutdanningen trinn 8-13.

Studieleder Ann-Tove Eriksen ved Lektorutdanningen for trinn 8-13 håper at det nye prosjektet med universitetsskoler i videregående skal lokke mange gode søkere til den nylig utlyste stillingen knyttet til prosjektet. Foto: Stig Brøndbo

Hvor mange videregående universitetsskoler det blir, og lokaliseringen av dem, er fortsatt ikke klart.

– Målet vårt er å få med både yrkesfaglige- og studiespesialiserte skoler, og vi vil også diskutere muligheten for å opprette universitetslærerbedrifter, sier Eriksen. Studentene ved den integrerte lektorutdanningen ved UiT er ute i praksis i den videregående skolen i totalt 20 uker.

– Med universitetsskolene som likeverdige partnere ønsker vi å utvikle en enda mer praksisnær utdanning, sier Eriksen.

Universitetsskoler har eksistert i grunnskolen i fem år og fikk mye skryt i en internasjonal evaluering av UiT Norges arktiske universitet sin integrerte 5-årige master i grunnskolelærerutdanning i fjor høst.

– Tidligere var avstanden mellom lærerutdanningen og skolen mye større. Nå har vi en arena for å tenke kvalitet og finne nye metoder sammen, sa rektor Jan Fredrik Skogdal ved Bjerkaker skole, da den internasjonale hyllesten av universitetsskolene ble kjent i fjor høst.

Brøndbo, Stig
Publisert: 20.04.16 09:00 Oppdatert: 20.04.16 09:38