Kan bålkaffen skade deg?

Kokekaffe øker kolesterolet i kroppen, men bålkaffen kan du drikke med god samvittighet.

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Johanne Røe Mathisen
Publisert: 18.03.16 00:00 Oppdatert: 31.01.22 14:44

Endelig er påsken her! Denne høytiden er ikke bare synonymt med ei god krimbok foran peisen og et bugnende påskeegg fylt til randen med smågodt. For mange av oss betyr påsken også lange skiturer, med en god pause der vi griller pølser og koker kaffe over bålet. Men visste du at kokekaffe øker kolesterolet vårt?

Dette er Tromsøundersøkelsens kanskje mest kjente funn, og fikk mye internasjonal oppmerksomhet på 70 og 80-tallet. Det hele startet i Tromsøundersøkelsens andre runde på slutten av 70-tallet. Fra den første runden med Tromsøundersøkelsen var det allerede kjent at nordnorske menn var overrepresentert i statistikken over hjerte- og karsykdommer. De hadde høyere kolesterol, høyere blodtrykk og røykte mer enn menn fra andre deler av landet. Men det var i utgangspunktet ingen som tenkte på at kaffen kunne ha noe å si.

Tilfeldig funn

– Dette var et helt tilfeldig funn, som dukket opp da det egentlig ble lett etter andre årsaker til høyt kolesterol. I begynnelsen trodde forskerne at dataene spilte dem et puss, men de kunne ikke finne noen andre årsaker, forteller Sameline Grimsgaard, professor ved Institutt for samfunnsmedisin ved UiT Norges arktiske universitet.

Det så ut som at menn som drakk mye kaffe også hadde et merkbart høyere nivå av kolesterol i blodet, en av risikofaktorene for hjerte- og karsykdommer.

Kaffe økte kolesterol

Så da gjorde man som man gjerne gjorde på 70-tallet, men som ingen forskere ville gjort i dag: Man tok til gangene for å rekruttere 17 kaffedrikkende kolleger, for å se hvordan kaffekonsumet deres påvirket kolesterolet. Den ene gruppen drakk mye kaffe de første fire ukene, så ingen kaffe de neste fire ukene. Den andre gruppen gjorde det motsatte. Og resultatet levnet ingen tvil: kolesterolnivået i blodet økte når forsøkspersonene drakk mye kaffe, og falt når de sluttet med kaffedrikkingen. Flere studier ble gjort, og de bekreftet en sammenheng mellom kaffedrikking og kolesterol i blodet.

Kokmalt er synderen

Innen den tredje runden av Tromsøundersøkelsen rullet på banen på midten av 80-tallet hadde forskerne begynt å mistenke at det ikke bare var kaffen i seg selv som hadde betydning, men også hvilken type kaffe forsøkspersonene drakk.

– Kokmalt eller filter? spør ekspeditørene på de fancy kaffebutikkene når de skal male kaffen for oss, og hva vi svarer på dette spørsmålet vil ha innvirkning på helsa vår. For det er kokekaffen som er synderen, og forskerne kunne ikke finne noen sammenheng mellom kolesterol og filterkaffe.

Kaffeoljen inneholder stoffene cafestol og kahweol, to stoffer som øker kolesterolnivået i blodet.

Kaffeoljen inneholder stoffene cafestol og kahweol, to stoffer
som øker kolesterolnivået i blodet. Foto: Jon Terje Hellgren
Hansen

Presskanne like ille

Kaffe inneholder kaffeolje, og nederlandske forskere har funnet ut at denne oljen blant annet består av stoffene cafestol og kahweol, to stoffer som øker kolesterolnivået i blodet. Disse stoffene finner man i mye større grad i kokekaffe enn i filter- og pulverkaffe, og er altså grunnen til at vi finner så høyt kolesterolnivå i blodet til de som drikker kokekaffe. Og her kommer en dårlig nyhet for mange – vi finner de samme stoffene i presskannekaffen.

– For tiden er det veldig trendy å bruke presskanne, og det øker kolesterolverdiene omentrent like mye som kokekaffe, forteller Grimsgaard.

Nivået likt i hele landet

I dag er det ikke lengre så vanlig å drikke kokekaffe i Norge, mye som et resultat av funnene Tromsøundersøkelsen gjorde. Nivået av kolesterol i blodet har også falt vesentlig i befolkningen siden 1970-tallet, og det er slutt på at flere i Nord-Norge dør hjerte- og karsykdommer enn våre sørlige landsmenn. Data fra Tromsøundersøkelsen viser at 2/3 av nedgangen i dødelighet av hjerte- og karsykdom skyldes nedgang i blodtrykk, kolesterol og antall røykere i befolkningen.

– Nedgangen skyldes nok ikke bare at vi drikker mindre kokekaffe, men det er en liten brikke som spiller en rolle i det store bildet, forteller Grimsgaard.

Unn deg bålkaffen

Men hvordan er det med kaffekosen ved bålplassen?

– Det syns jeg absolutt man skal unne seg med god samvittighet, sier Grimsgaard.

– Det er tross alt det vi gjør på hverdagene, ikke en gang i blant, som har betydning for helsa vår.

Les også: Sunt å være smilende kaffekjerring

Les også: – Ditt bidrag teller!

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder