Ble COP21 en suksess?

Klimatoppmøtet i Paris var et skritt i riktig retning for global miljøpolitikk, mener mange. Men sametingspresident Aili Keskitalo er ikke enig i at COP21 ble en suksess.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 25.01.16 00:00 Oppdatert: 26.01.16 03:48

Norges ambassadør til Paris, Rolf Einar Fife (t.v.), Doaa Abdel-Motaal fra FNs matvareprogram, Cécile Pelaudeix fra Aarhus Universitet og sametingspresident Aili Keskitalo deltok i mandagens debatt. Rasmus Bertelsen fra UiT var moderator. Begge foto: Stig Brøndbo

Begge foto: Stig Brøndbo

– Urbefolkningen i Arktis og i resten av verden hadde høye forventninger til COP21, men ble skuffet over resultatet. Vi ble skuffet fordi de juridiske bindingene i avtalen ikke tar nok hensyn til urfolks rettigheter, sier sametingspresidenten.

Mandag deltok hun i debatten COP21 Revisited i forbindelse med Arctic Frontiers som arrangeres ved UiT denne uka. Debatten var et initiativ fra forskere ved UiT som selv deltok på klimatoppmøtet i desember.

– UiT var observatør til COP21 og arrangerte sideeventet Arctic Lessons om nordisk arktisk samfunnsvitenskapelig klimaforskning sammen med partnere fra Island, Aarhus, Lappland og Sverige. Det fikk mye oppmerksomhet, også virtuelt. Denne debatten er en oppfølging på hva som kom ut av møtet i Paris, sier Rasmus Bertelsen som var moderator.

Les også: Bringer kunnskap fra Arktis til Paris

Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (t.v.) sammen med Rasmus Bertelsen.

– Et enormt skritt
Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) innledet debatten. Han mener COP21 ble en suksess.

– Klimatoppmøtet ble et veiskille. I en verden som er så delt, med så mange anspente forhold og diskusjoner, er det vanskelig å enes om noe som helst. At så mange land går sammen om ambisiøse klimamål, i tillegg til at man skal vurdere å sette nye mål hvert femte år, er et overraskende utfall av toppmøtet, sier Helgesen.

I panelet satt også blant andre Norges ambassadør til Paris, Rolf Einar Fife. Han deler oppfatningen til klima- og miljøministeren.

– Utfallet av COP21 var et enormt skritt forover. Det kommer til å framskynde mange politiske prosesser på ulike nivåer, sier han.

Han synes det er interessant å se hvilken betydning sidearrangementene, som Arctic Lessons, hadde under COP21.

– Her i Arktis bruker dere ressursene på en bærekraftig måte, og utvikler nye måter å skape energi på, som vindkraft. Det er et dynamisk og optimistisk scenario, og utfallet av COP21 viser oss retningen framover, sier Fife.

Kolliderer med reindrift
Keskitalo mener det ikke er så enkelt.

– Jeg er bekymret for skiftet til fornybar energi. Det er ikke rettferdig at urbefolkningen, som blir berørt av klimaendringene, også må ta konsekvensene av dette skiftet, sier hun.

Hun viser til at en ny vindmøllepark i Nordland vil gjøre det umulig å fortsette med reindrift i samme område. Hun mener det er veldig viktig å sikre urfolks rettigheter i forhold til klimapolitikk.

– Vi har forskning som viser at de områdene i regnskogen der urbefolkningen har kontroll, er de som er best beskyttet. Det forteller oss at urfolk kan bidra til å sikre klodens framtid på grunn av sin kunnskap, og være en del av løsningen i stedet for et problem, sier Keskitalo.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 25.01.16 00:00 Oppdatert: 26.01.16 03:48