Dagskurs om forbedringsarbeid ved UiT høsten 2015
Ønsket var å invitere til en aktiv dag der deltakerne selv fikk by på egne erfaringer og opplevelser med forbedringsarbeid i tillegg til å få inspirasjon til å prøve ut nye metoder. Hoveddelen av kurset består av praktiske øvelser som illustrerer hvordan forbedringsarbeid kan settes i en systematisk og enkel ramme. I tillegg ble det anledning for kursdeltakerne å diskutere strategi og kultur ved UiT sett i lys av hvordan våre omgivelser endrer seg. En liten del av kurset er også satt av til å lære litt teori om noen av prinsippene i LEAN-metodikken som ligger til grunn for forbedringsprosessen.
Kurset har blitt godt mottatt og Harald Lind, en av kursholderne, fremhever at det først og fremst har vært svært motiverende å møte så mange ansatte med stort engasjement for UiT. Det er ikke til å legge skjul på at det er ressurskrevende å arrangere slike kurs, men Lind er ikke i tvil om at det er verdifullt. Det samme uttrykkes av blant andre Johanne Raade, direktør ved UB.
Lind forteller også at det har vært fokus på å evaluere og forbedre kurset fortløpende, og det oppleves verdifullt når 97 % av de som har evaluert kurset (67 stk) sier de fikk forståelse for hvordan metoden kan brukes til forbedring i eget team. Det er jo dette vi har håpet å oppnå med kurset forteller Svein Are Tjeldnes, som har holdt kurset sammen med Lind. «Dersom vi kan bidra til at ansatte ved UiT ser nytte i en systematisk tilnærming til forbedringsarbeid vil vi raskt se små endringer og gode resultater flere steder» sier Tjeldnes.