Bacheloroppgave kan få betydning for framtiden

En UiT-student skrev årets beste bacheloroppgave i fysioterapi. Norsk fysioterapiforbund mener oppgaven kan få stor nytte for fysioterapifaget.

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Johanne Røe Mathisen
Publisert: 16.12.15 00:00 Oppdatert: 30.10.18 10:31

Ida Gudbransen vant årets pris fra Norsk fysioterapiforbund.
Foto: Johanne Røe Mathisen

– Det er alltid kjekt når man får slike oppgaver, sier Fred Hatlebrekke, forbundsleder i Norsk fysioterapiforbund. Han har kommet til Tromsø for å dele ut prisen til Ida Gudbransen. Den årlige prisen består av 10 000 kroner, og ikke minst: heder og ære.

– Dette er veldig artig, jeg føler meg beæret over å få denne prisen. Jeg hadde ikke forventet å bli nominert engang, sier Gudbransen.

I følge Hatlebrekke var det imidlertid aldri noen tvil om at hun hadde skrevet en sterk oppgave.

– Denne oppgaven har stor nytte for fysioterapifaget, og er nytenkende i sin metodiske og faglige tilnærming, mener han.

Fysioterapeutisk kunnskap

Oppgaven som vant prisen heter Trening som behandling ved langvarig subacromialt impingement syndrom – en litteraturstudie om vurdering av overføringsverdi til praksis. I studien har Gudbrandsen undersøkt kvaliteten og bruksverdien av den litteraturen som finnes på området. Mange av pasientene som kommer til fysioterapeuten lider av nettopp subacromialt impingement syndrom, eller problemer med skulderen.

Hatlebrekke mener grunnen til at oppgaven er så god er fordi den er en kombinasjon av en god kandidat, en god veileder og en god idé.

– Oppgaven er et selvstendig og godt bidrag når det gjelder å utforske forskningsresultater og hva som skal til for at de skal få betydning for praksis, sier han. – Denne oppgaven viser betydelig fysioterapeutisk kunnskap.

Gudbransen forteller at hun setter stor pris på alle de gode tilbakemeldingene hun får.

Les også: Verdifull fysioterapiopplæring på virkelige barn

Les også: Ergoterapi- og fysioterapiutdanningene i Tromsø topper studentbarometeret

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder