Ny student ved UiT?

Skal du begynne å studere hos oss, og har noe du lurer på? Her finner du ofte stilte spørsmål, og svar!
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 23.07.15 00:00 Oppdatert: 22.11.17 09:41

Det er mye som er nytt når man skal begynne å studere. Her finner du svar på noe av det. Foto: UiT

Hvorfor får jeg ikke logget inn på studentweb?
Har du fått opptak nå i sommer, vil du ikke kunne logge deg inn på studentweb før 2. august, da vi ikke tildeler studieretter før da. Dette gjelder også dersom du har studert ved UiT tidligere, men fått opptak til et nytt studium.

Hvorfor får jeg ikke meldt meg opp i fag?
Har du betalt semesteravgiften? Det tar et par dager etter at du har betalt, før betalingen blir registrert i våre systemer, så prøv på nytt tre-fire dager etter første forsøk. Husk at man må ha en studierett for å kunne melde seg opp til fag.

Hvorfor finner jeg ikke studiet mitt på Lånekassen?
Lånekassen har ikke lagt inn alle studiene som vi har tilgjengelig her ved universitetet, og derfor må du velge det som ligner mest og har samme varighet. Eksempel: Psykologi årsstudium/bachelor går inn under Samfunnsfag årsstudium/bachelor. Les mer på Lånekassens nettsider.

Hvorfor får jeg ikke penger fra Lånekassen?
Du må betale semesteravgiften og semesterregistrere deg først i studentweb.

Hva er en enkeltemnestudierett?
For å kunne ta fag på universitetet, må du ha en studierett. Ved å logge inn på vår lokale søknadsweb, kan du søke om opptak til ulike enkeltemnestudieretter. Dersom du ønsker å ta nettbaserte emner, må du søke om studieretten 5199 nettbaserte og desentraliserte emner. Du kan lese mer om de ulike typene enkeltemner her!

Hvor får jeg studentkort?
Tromsø: Studentkort til bruk for kopiering og nøkkeltilgang fås utlevert i Studentinformasjonen i administrasjonsbygget.

Alta: Studentkort utstedes i Servicetorget.

Hammerfest: Studentkort utstedes i resepsjonen.

Til formål der du må ha studentkort for å få studentrabatt kan du laste ned appen Student ID.

Har dere ledige studieplasser?
De studiene vi har ledige plasser på, finner man på Samordna opptak sine nettsider eller på vår lokale søknadsweb. Dersom studiet ikke ligger der, er det heller ingen ledige plasser.

Jeg står på venteliste, kommer jeg til å få opptak?
Du må bare ha is i magen, og vente. Dersom du har fått et annet tilbud i hovedopptaket, må du svare ja eller nei til dette innen den gitte tidsfristen. Har du søkt et studie på ledige studieplasser og fått tilbud, må du aktivt takke ja til ventelisteplassen på nytt ved å logge inn på Samordna opptak sine sider.

Jeg har ikke fått plass på det studiet jeg ønsket
Flere av emnene som inngår i studieprogrammene kan tas som enkeltemner. Dette gjelder spesielt samfunnfag, økonomi og psykologi.

Har du tatt exphil eller andre fag tidligere og ønsker å søke om å innpasse disse i utdanningen din? Da må du fylle ut dette søknadsskjemaet og kontakte studiekonsulent.

Jeg har ikke mulighet til å møte opp første oppmøtedag, hva gjør jeg?
Kontakt din studiekonsulent enten på telefon eller e-post.

Hvordan finner jeg fram på Campus Tromsø?

Du kan finne fram til bygninger og enkeltrom ved å klikke på denne lenken. Dobbeltklikk på bygningene for å zoome inn.

Hvordan finner jeg fram på Campus Alta?

Du kan finne fram til campus ved å klikke på denne lenken.

Se også:

Sjekkliste for nye studenter

Her finner du alt om studiestart

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 23.07.15 00:00 Oppdatert: 22.11.17 09:41