Satser på at økonomistudiene skal gi jobb i finansbransjen

Håvard Erlandsen ser for seg en karriere innen finansbransjen etter økonomistudiene. Han har blitt mer inspirert etter å ha fått jobb i Nordea.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 16.03.15 00:00 Oppdatert: 16.03.15 11:50

ET EKSTRA GIR: For å få den jobben Håvard Erlandsen ønsker i framtiden, er han villig til å gi ekstra både i studiene og i jobben som kundebehandler på Nordea. (Foto: Tommy Hansen/UiT Norges arktiske universitet)

Den 26-årige Tanamannen går på bachelor i økonomi- og administrasjon på Handelshøgskolen ved UiT. Studiene kan du enten ta i Alta eller i Tromsø. Men det var ingen selvfølge at det skulle bli økonomistudier ved universitetet.

For i flere år jobbet Håvard som grafisk- og webdesigner, men fikk etter hvert mer og mer interesse for makroøkonomi og aksjeanalyser. Så dermed havnet han på skolebenken.

– Jeg kan se for meg en framtid i bank. Jeg har lyst til å jobbe som analytiker, forteller 26-åringen.

Bank-erfaring
Da Nordea søkte etter en student som ville jobbe for dem i perioder, falt valget på Håvard. Dette gir han kjærkommen erfaring og ikke minst innblikk i finansverden.

– I forhold til studiene er det relevant. Økonomi er mangt. Det er stor forskjell å jobbe i en bank, for det er mye som er regulert gjennom lover og regler. Men det er veldig greit å forholde seg til det, sier Erlandsen, som har fått tittelen som customer support officer i Nordea.

Økonomi- og administrasjonsstudiene ved UiT gir grunnleggende kunnskaper i bedriftsøkonomi-, markeds- og administrasjonsfag. Studiet kvalifiserer til siviløkonomstudiet på masternivå. UiT tilbyr masterstudiet, som gir studentene siviløkonom-tittelen, både i Alta, Harstad og i Tromsø. Økonomistudiene er knyttet til Handelshøgskolen (HHT). Alle studier de tilbyr kan du se ved å gå inn på deres nettsider.

Håvard Erlandsen ønsker å ta et semester i utlandet, noe som UiT gir anledning til.

– Jeg håper å komme inn i Berkeley i California. Universitetet har en samarbeidsavtale om utveksling med dem og jeg har hørt at det er en bra skole, sier han.

Etter bachelorgraden i Alta planlegger han å ta en master.

– Når du er ferdig med bachelorgraden, er det bare to år igjen, tenker han høyt og føler at utdanning er en god investering.

Følger med på næringslivet

I Alta har han fått god oppfølging av foreleserne og ledelsen.  Etter at Høgskolen i Finnmark ble fusjonert med UiT, har Håvard merket at kravene til studentene er blitt høyere. Det er for eksempel færre forelesninger og studentene må være mer strukturerte. For Håvard er det greit. Han stortrives med studiene og benytter gjerne fritiden til å sjekke hvordan det går med aksjene for bedrifter som satser i Finnmark.

– Det er veldig mye lakseoppdrett, næringa synes å være solid, sier han.

Men hva med arbeidsmarkedet?

– Jeg tror det blir tyngre å få jobb i framtiden fordi vi er flere som studerer. Man må jobbe litt hardere enn andre hvis man skal være trygg på å få arbeid og den jobben man vil ha. Derfor står jeg på litt ekstra, sier han om det å kombinere Nordea-jobben med studier.

Søknadsfrist for høyere utdanning er 15. april og bachelor-studiene man søker via Samordna Opptak.

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 16.03.15 00:00 Oppdatert: 16.03.15 11:50