Inspirerende prisutdeling ved Det helsevitenskapelige fakultet

Tradisjonen tro, delte Det helsevitenskapelige fakultet ut sine forsknings-, utdannings- og formidlingspriser.
– Dette inspirerer meg! sa vinneren av utdanningsprisen.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 25.06.14 00:00 Oppdatert: 26.06.14 14:14

Årets prisvinnere ved Det helsevitenskapelige fakultet. Fra venstre: Kjell Lindgård, Aina Westrheim Ravna og Terje Johansen. De har alle tre utmerket seg på en framragende måte det siste året.
Foto Elisabeth Øvreberg

Når et institutt, og så å si alle studenter – i alle kull – skriver under på at årets utdanningspris må gå til Kjell Lindgård, så betyr det at denne mannen kan å undervise.
Seks personer var nominert til utdanningsprisen, og ifølge Nanna Hauksdottir, prodekan utdanning ved Det helsevitenskapelige fakultet, er Lindgård en verdig vinner.

– Kjell har i en årrekke vist svært høy kvalitet i undervisningen. Han er kreativ og nyskapende innenfor en tradisjonell undervisningsform, samtidig som han er tilgjengelig for studentene og har engasjerende undervisning som huskes, begrunner hun.

Det var under fakultetets sommerfest prisene ble utdelt, og Lindgård takket studentene.

– Dette gir inspirasjon! Jeg liker det jeg gjør, jeg liker å undervise. For hva gjør det vel ikke med oss lærere når studentene plutselig sier ” Å! Nå skjønte jeg det!”.

Kreftforsker fikk forskningspris

Årets forskningspris gikk til kreftforskeren Terje Johansen, som i en årrekke har utmerket seg med fremragende forskning på internasjonalt nivå, ifølge prodekan forskning Sameline Grimsgård.

– Terje leder forskningsgruppen Molekylær Kreft. Hans banebrytende oppdagelser innen molekylær cellebiologi har bidratt til å øke vår forståelse av mekanismene som leder til utvikling av kreft, hvilket gjør at man også kan foreslå nye prinsipp for behandling av kreftsykdom. Prisvinneren kan vise til en rekke vitenskapelige publikasjoner, forteller Grimsgård.

Prisen fra fakultetet består av en pokal fra glasshytta Blåst, diplom og 30.000 kroner. Terje Johansen valgte å takke forskningsgruppa si da han mottok prisen.

– Dette er en pris til hele forskningsgruppa. Vi er 15 stykker, og det vi driver med tar tid. Det tar to til tre år å skrive en artikkel, men det er en glede å gå på jobb når man har slike kollegaer!

– Glad fakultetet setter pris på formidling

Å kunne formidle vanskelig fagstoff på en enkel og forståelig måte, er en kunst. En kunst som ikke alle behersker, eller tar seg tid til.

Førsteamanuensis Aina Westrheim Ravna fikk årets formidlingspris, for ikke bare klarer hun å formidle sitt vanskelige fagfelt, farmakologi, ut til folket, hun gjør det via mange kanaler.

–  Hun behersker mange ulike formidlingsformer, som radio, film og tekstlig formidling, og fremstår som tydelig i mediebildet, forteller rådgiver i formidling, Maja-Lisa Løchen.

Bedømmelseskomiteen mener Ravna har en kreativ tilnærming til det å kommunisere forskningen sin. Hennes forskning på utskillelsen av dopamin i hjernen har vært synlig i både riksdekkende og lokale medier.

Ravna takket fakultetet da hun mottok formidlingsprisen.

– Jeg er glad fakultetet setter pris på formidling. Det tar mye tid, tid man kunne brukt på forskning,

Hun takket også Torgunn Wærås, som har laget utstillingen ImPuls til ære for favorittmolekylet til Ravna, og sammen har de bidratt til undervisning, kunst, filmer, foredrag og publikasjoner om dopaminets hemmeligheter.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 25.06.14 00:00 Oppdatert: 26.06.14 14:14