Høster internasjonal fotball-erfaring i Afrika

Forskningsgruppeleder Svein Arne Pettersen er i Afrika for å trene A-landslaget. Her håper han å få noen erfaringer som han kan bruke i bachelorutdanningen i idrett her hjemme.
Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Renate Alsén Øvergård
Publisert: 07.01.13 00:00 Oppdatert: 01.10.18 23:00

Svein Arne Pettersen er i disse dager i Afrika og trener A-landslaget. Foto: Elisabeth Øvreberg.

Nylig satte han seg på flyet med retning Sør-Afrika. Der skal han trene A-landslaget før kampene mot Sør-Afrika og Zambia. Forskningsgruppelederen for Regionalt kompetansesenter for idrett og helse-Nord ved Det helsevitenskapelige fakultet ved UiT var også med som trener til Thailand sist vinter.

– Å få trene i et internasjonalt miljø er en erfaring det er flott å få med seg. Det blir flott å kunne være med på turen og diskutere fotball og trening, og å møte motstanderne. Erfaringene kan jeg ta med meg tilbake til bachelorutdanningen i idrett som vi samarbeider med Høgskolen i Finnmark om. Der legges det vekt på å forstå prestasjonsutvikling, sa Pettersen før den lange flyturen mot Cape Town.

Varme og mygg

Norge spiller mot Sør-Afrika 8. januar og Zambia 12. januar. Pettersen ser fram til å begynne treninga.

– Vi skal trene en gang om dagen. Vi som er trenere har et ansvar for at spillerne skal være klar til kamp, og at de ikke skal ha gitt alt på trening i forkant. Jeg skal se til at de trener riktig i forhold til intensitet og porsjonering, forteller han.

Pettersen legger til at utfordringen er at spillerne kommer rett fra ferie, men at de har fått noen anbefalinger i forkant slik at de ikke kommer utrent til samling.

Til forskjell fra Asia-turen i fjor slipper de jet-lag og fuktighet.

– Døgnrytmen blir ikke forstyrret, men kampen mot Zambia skal foregå midt på dagen, så der forventer vi ei utfordring både med varme og mygg, forteller treneren.

Les også: Fotball under lupen

Forskning i fotball

Pettersen er til daglig knyttet både til Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og til Regionalt kompetansesenter for idrett og helse-Nord. Sistnevnte ble opprettet som et prøveprosjekt i 2010. Visjonen til nyskapningen var å styrke idrettsfaglig utdanning og forskning, og å gi nordnorske idrettsutøvere like gode medisinske og idrettsfaglige rammebetingelser som de som bor sør i landet.

Les også: Storsatsing på toppidrett

I flere år har lovende idrettsutøvere forlatt den nordlige landsdelen for å knytte seg til utviklingsmiljø sørpå. Nord-Norge har hatt en stor mangel på idrettskompetanse på toppnivå.

Pettersen ser på opprettelsen av kompetansesenteret som veldig positivt. Spesielt for forskningen.

– Det har bidratt til at vi har fått kontakt med internasjonale miljøer og vært med på forskning i fotball med land som England og Portugal. Vi har hatt flere spennende studier. Blant annet har vi kjørt kamper der vi har sett på virkningen av koffein, og vi har prøvd ut ulike trackingsystemer.

Det vil si systemer der de følger spillere med GPS-systemer og finner ut hvor fort de har sprunget og hvor stor kraft de har brukt.

– Det foregår med andre ord mye intensiv forskning. Men alt får dere ikke vite ennå. Vi har noen hemmelige planer i ermet, avslutter Svein Arne Pettersen.

Les også: Fikk professortittel

Les også: - Fotballen har vært preget av steinalderteknologi

Les også: Mindre hett med hetetokter

Wærås, Torgunn