Kiting som eksempel for masterstudenter

Masterstudenter i Tourism Studies, i kurset «Festival & Event Tourism» fikk forleden et innblikk i hvordan arrangementet VAKE kan bidra til utvikling og skape nye verdier for Finnmark.

Skiløpere med kite på snø
FARGERIKT: Det er et flott skue når deltakerne setter av gårde med kite, pulk med utstyr og et pågangsmot som toppidrettsfolk. Foto: Ingerid Jordal
Portrettbilde av Kveseth, Magne
Kveseth, Magne magne.kveseth@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 28.01.21 11:00 Oppdatert: 28.01.21 12:53
Bærekraft Idrett og friluftsliv Reiseliv

Varanger Arctic Kite Enduro, ofte bare kalt for VAKE, ble presentert på masterstudiet Tourism Studies, i kurset «Festival & Event Tourism», der Kari Jæger og Stein Roar Mathisen er lærere.

– Dette er en måte å bringe næringa inn i klasserommet på, der studentene gjennom presentasjonen av VAKE fra Anna S. Rognmo og Øyvind Stangnes, får ny kunnskap og forståelser relatert til eventer, sier Jæger og Mathisen.

Kari Jæger forklarer for studenter i lavvo
EVENT: Her er Kari Jæger i arbeid med en gruppe studenter som lagde arrangementer under Finnmarksløpet i 2020. Foto: Magne Kveseth

De forteller om denne spesielle forelesningen slik:

Langdistanse

Studentene fikk hele historien bak Varanger Arctic Kite Enduro, fra ideen og de første årene med noen få deltakere til årene med flere søkere enn plasser i konkurransen. Om prøving og feiling, de andre langdistanse kitekonkurransene som har dukket opp i kjølvannet av VAKE, om innovasjon innen ekspedisjonskiter og kitepulker og om testing av nye arktiske opplevelser rundt VAKE.

Langdistansekiting er en smal disiplin, men arrangørene ser at interessen har økt nasjonalt og internasjonalt – både for å konkurrere og for å dra på tur med kite og pulk.

Lokal verdi

Stangnes og Rognmo understreket at tanken alltid har vært at VAKE i seg selv ikke skal være målet, men middelet for å oppnå andre ting: Skape en ny disiplin innen kitekonkurranser, etablere Varanger som kitedestinasjon nummer én, bidra til bolyst, optimisme og lokal verdi og ikke minst inspirere de som bor i snøkitingens Hawaii – Varanger – til å lære seg å kite.

Portrettbilde av professor Stein R. Mathisen
EKSEMPLER: Professor Stein Roar Mathisen er sammen med Kari Jæger lærer for masterstudentene ved UiT. Arkivfoto: UiT

Å vise fram Varanger som det fantastiske kiteområdet det er til verden – og til de som vokser opp her, er en viktig målsetting. Vokser du opp på Hawaii, lærer du å surfe. Vokser du opp i Varanger, lærer du å kite! Det er i hvert fall et hårete mål, ifølge Stangnes og Rognmo.

Balansert utvikling

Jæger og Mathisen fra UiT forteller at målsettingen med forelesningen var å gi studentene en bedre forståelse for lokal natur, kultur og bærekraft.

Dette er også relatert til utvikling av eventer og turisme, særlig i den arktiske konteksten, med det samfunnet de er en del av.

Studentene fikk hele bakgrunnen for VAKE og fikk høre om hvordan arrangementet legger vekt på bærekraft, utvikling og innovasjon.

Gjengen bak VAKE er opptatt av å ikke etterlate annet en ski- og pulkspor i naturen. Varangerhalvøya nasjonalpark har en sårbar stamme av fjellrev og annet dyreliv som må tas hensyn til. Dette gir både muligheter og utfordringer for utviklingen av konkurransen. Samtidig er dialog med nasjonalparken og reineiere svært viktig.

– Alle forhold knyttet til et arrangement som VAKE, med økonomi, personalressurser, konkurranse med andre arrangementer og for den saks skyld andre langdistanseløp, er noe masterstudentene kan gjøre seg nytte av i sitt arbeid med masterstudiet, sier Jæger og Mathisen.

Fakta om VAKE

VAKE er en kitekonkurranse basert på et ekspedisjonskonsept. Tomannslagene som deltar, har med seg alt de trenger i sekk og pulk for å overleve i minst fem dager når de seiler over Varangerhalvøya fra Berlevåg til Vardø. På veien skal de innom gitte sjekkpunkter, men navigerer selv mellom dem. Er det vind, kiter de. Er det vindstille, må de gå på ski.

Arrangementet har oppnådd stor internasjonal interesse, med VM-status i langdistansekiting i 2015 med 44 lag fordelt på 12 nasjoner, mens tilsvarende langdistanse-VM ble arrangert i 2017 med 35 lag fra 11 nasjoner.

Utfordringer relatert til Covid-19 førte til at VAKE måtte avlyses i fjor, og en vet ennå ikke om VAKE 2021 kan gjennomføres.

Kortnytt fra Institutt for reiseliv og nordlige studier, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Kveseth, Magne magne.kveseth@uit.no Kommunikasjonsrådgiver