I Tromsø fikk jeg dykke ned i en verden av ulike stemmer og blikk

Bilde av Nina Bjordal
Nina Bjordal Foto: Christopher Bechmann

Fakta

Navn: Nina Bjordal Studiested: Tromsø Studerer / studerte: Forfatterstudium 2 - årsstudium

Nina fikk opptak til Forfatterstudium 2 i Tromsø i 2023, etter å ha fullført Forfatterstudiet i Bø (Universitetet i Sørøst-Norge) våren 2022. Hun er frilans tekstforfatter, innholdsprodusent og journalist.

Hennes debutroman kom i mai 2025. Om arbeidet med debutboka forteller hun: Jeg brukte 8 måneder på å tenke, lese og å skrive frem et råstoff på 70 sider som skulle bli den røde tråden i prosjektet. Tredve av disse ble til opptaksprøven min til Tromsø år 2 (jeg hadde tidligere gått ett år i Bø). Da hadde jeg kommet til et punkt i skrivingen hvor jeg trengte innspill og retning for å komme meg videre, jeg ante jo ikke hvordan jeg skulle strukturere opp et større prosjekt. I Tromsø fikk jeg dykke ned i en verden av ulike stemmer og blikk. Vi skrev nytt, ubearbeidet stoff til hver samling og ga hverandre tilbakemeldinger på styrker og svakheter. Hele året var en skikkelig øvelse i å produsere, prøve og feile – man ble raskt kjent med sine egne “typiske feller”, men også hva medstudenter likte ekstra godt ved prosjektet. Det ga en god pekepinn på retningen videre. Vi diskuterte alt fra etablering, fortellerposisjon og sannsynliggjøring i tekst, og fikk masse relevante lesetips underveis.

På spørsmålet om hvilke erfaringer hun tar med seg fra forfatterstudiene, svarer Nina:

Den mest verdifulle erfaringen jeg tar med fra Tromsø har vært å teste nye, uventede retninger i prosjektet. Med 17 stemmer samlet i ett rom får man mange forslag og ideer til videre utvikling. Jeg testet ut flere av disse ideene. Noen ble til nye rom i teksten, mens andre ble forkastet. Likevel har de alle vært med på å åpne teksten på en måte jeg vanskelig kunne klart alene. Året i Tromsø har lært meg å ikke være redd for å skrive dårlig, og å kunne gi slipp på noe man har brukt mye tid på.

Ofte reiste jeg hjem fra studiesamlingene helt overveldet av feedback, jeg ante liksom ikke hvor jeg skulle starte. Jeg måtte ofte legge vekk teksten i en-to uker før jeg tok den frem. Da var det som om støvet fra eksplosjonen hadde lagt seg, og veien videre ble tydeligere. Det vil jo alltid være mange motstridende stemmer i et skriverom, som gjør at du må ta noen tydelige valg for deg selv og hva som er best for teksten. Det kan være lurt å lytte til dem du føler forstår prosjektet best.

Det var også elementer i teksten jeg følte en motstand rundt å besvare, men som stadig ble påpekt i klasserommet. Til slutt var det ingen steder å gjemme seg. Et av de første eksemplene på dette for min del var spørsmålet om hva som hadde skjedd med moren. Jeg tviholdt en stund på at mysteriet var nødvendig for et av romanens sentrale poeng. Til slutt fulgte jeg rådet til studieveileder om å flytte svaret på spørsmålet til aller første setning i romanen. Det åpnet opp hele teksten for meg.

Les hele intervjuet her:  https://forfatterstudietitromso.no/resent-posts

Opprettet: 03.11.2025 Endret: 03.11.2025

Andre studenthistorier