NORSK:
I mars holder University of Novi Sad et nettkurs der du kan øve opp din digitale kompetanse og dine kommunikasjonsferdigheter. Kurset har fokus på kritisk tenkning, samarbeid og problemløsning.
ENGLISH:
In March, the University of Novi Sad is offering an online course where you can enhance your digital competence and communication skills. The course focuses on critical thinking, collaboration, and problem-solving.
NORSK:
Vertsinstitusjon: UNS - University of Novi Sad
Periode: 7. mars (10:00) – 28. mars 2025 (12:00)
Varighet: Opp til 1 måned
Modus /type aktivitet: Nettkurs
Målgrupper: Bachelor- og masterstudenter og stipendiater
Kursdokumentasjon: 2 ECTS
Språk: Engelsk
Søknadskriterium: «Først til mølla»
Antall ledige plasser: 30
Søknadsfrist: 29. Januar 2025
Dette kurset er utformet for å hjelpe studenter med å utvikle myke ferdigheter som kan være avgjørende i en digital verden. Kurset har fokus på digital kompetanse, kommunikasjon, kritisk tenkning, samarbeid og problemløsning.
Studentene vil arbeide med globale problemstillinger som får konsekvenser i det virkelige liv. Dette er saker som er knyttet til FNs bærekraftsmål (SDG3: God helse og livskvalitet, og SDG4: God utdanning)
Deltakere skal arbeide med å integrere samarbeidsverktøy og øve seg i teknikker for å forbedre gruppearbeid og effektiv kommunikasjon.
Ved slutten av dette kurset kan deltakere gjøre følgende:
Målgruppe:
Studenter og stipendiater fra alle fagområder som ønsker å forbedre sin kunnskap om digitale verktøy og sine samarbeids- og samtaleferdigheter om viktige globale temaer.
Arbeidsmengde / oppgaver:
Pensum til kurs (link)
Kursprogram (link)
Innhold og metodikk:
Kurset inkluderer nettbaserte forelesninger som vil introdusere grunnleggende konsepter angående nettbasert problembasert læring, digitale ferdigheter, kommunikasjonsferdigheter og FNs bærekraftsmål 3 (God helse og livskvalitet) og 4 (God utdanning).
Disse forelesningene vil bli ledsaget av workshops der studentene vil bli opplært i å bruke de foreslåtte digitale verktøyene for synkront og asynkront samarbeid på nett, lage presentasjoner og gi konstruktive tilbakemeldinger.
Den siste fellesøkten vil være viet til gruppepresentasjoner, fagfellevurdering og refleksjon over prosessen og læringsutbyttet fra denne læringserfaringen.
I tillegg vil deltakerne samarbeide asynkront innenfor sine grupper om problemet de har valgt å arbeide med, som de vil dele med andre grupper.
Deltakere vil få støtte fra lærere gjennom ekstra nettbaserte konsultasjonsøkter for å diskutere eventuelle utfordringer de måtte ha.
ENGLISH:
Host Institution: UNS - University of Novi Sad
Period: 7 Mar 2025 (10:00) — 28 Mar 2025 (12:00)
Duration: Up to 1 month in length
Mode / Type of activity: Online course
Target groups: Undergraduate students, Master students, PhD students
Recognition: Transcript of records – ECTS
Number of ECTS: 2
Language: English
Recruitment of Participants: First Come First Served
Number of open spots: 30
Application deadline: 29 January 2025
The course Building Soft Skills in the Digital Age is designed to help students develop essential soft skills—digital literacy, communication, critical thinking, collaboration, and problem-solving. Students will work on real-world global issues aligned with the United Nations Sustainable Development Goals (SDG3: Good Health and Well-being, and SDG4: Quality Education), integrating collaborative digital tools and techniques to improve group work and effective communication.
By the end of this course, students will be able to:
Target group:
Students at all levels of study and from all fields of study who would like to enhance their knowledge of digital tools and their collaborative and conversational skills in English on key global topics.
Workload / Assignments:
Course syllabus (link)
Course program (link)
Content and methodology:
The course includes online lectures which will introduce basic concepts regarding online problem-based learning, digital literacy skills, communication skills and UN sustainable development goals 3 (Good Health and Well-being) and 4 (Quality Education). These lectures will be accompanied by workshops where students will be trained to use the suggested digital tools for online synchronous and asynchronous collaboration, create presentations and provide constructive feedback. The final joint session will be devoted to group presentations, peer review and reflection on the process and take-aways from this learning experience.
In addition, students will collaborate asynchronously within their groups on the problem they chose to deal with, which they will share with other groups.
Students will be supported by the teachers through additional online consultation sessions to discuss any issues they might have.