Nettkurs: Bygging av myke ferdigheter for en digital tidsalder: en problembasert tilnærming / Online course: Building soft skills in the digital age: a problem-based approach

Illustrasjons-/bannerbilde for Nettkurs: Bygging av myke ferdigheter for en digital tidsalder: en problembasert tilnærming / Online course: Building soft skills in the digital age: a problem-based approach
eugloh.eu

NORSK:

I mars holder University of Novi Sad et nettkurs der du kan øve opp din digitale kompetanse og dine kommunikasjonsferdigheter. Kurset har fokus på kritisk tenkning, samarbeid og problemløsning.

ENGLISH:

In March, the University of Novi Sad is offering an online course where you can enhance your digital competence and communication skills. The course focuses on critical thinking, collaboration, and problem-solving.

NORSK:

Vertsinstitusjon: UNS - University of Novi Sad

Periode: 7. mars (10:00) – 28. mars 2025 (12:00)

Varighet: Opp til 1 måned

Modus /type aktivitet: Nettkurs

Målgrupper: Bachelor- og masterstudenter og stipendiater

Kursdokumentasjon: 2 ECTS

Språk: Engelsk

Søknadskriterium: «Først til mølla»

Antall ledige plasser: 30

 

Søknadsfrist: 29. Januar 2025

 

Dette kurset er utformet for å hjelpe studenter med å utvikle myke ferdigheter som kan være avgjørende i en digital verden. Kurset har fokus på digital kompetanse, kommunikasjon, kritisk tenkning, samarbeid og problemløsning.

Studentene vil arbeide med globale problemstillinger som får konsekvenser i det virkelige liv. Dette er saker som er knyttet til FNs bærekraftsmål (SDG3: God helse og livskvalitet, og SDG4: God utdanning)

Deltakere skal arbeide med å integrere samarbeidsverktøy og øve seg i teknikker for å forbedre gruppearbeid og effektiv kommunikasjon.

 

Ved slutten av dette kurset kan deltakere gjøre følgende:

  • Demonstrere forståelse for digital kompetanse og dens rolle i moderne utdannings- og arbeidsmiljøer.
  • Samarbeide effektivt i lag ved å bruke digitale plattformer for problembasert læring.
  • Forbedre kommunikasjonsferdigheter og skjerpe kritisk tenkning gjennom diskusjon og presentasjon av globale problemstillinger.
  • Analysere globale problemstillinger (SDG3 og SDG4) og foreslå løsninger gjennom en problemløsningsramme.
  • Bruke digitale verktøy for å lette gruppesamarbeid, kommunikasjon og prosjektledelse.

 

Målgruppe:

Studenter og stipendiater fra alle fagområder som ønsker å forbedre sin kunnskap om digitale verktøy og sine samarbeids- og samtaleferdigheter om viktige globale temaer.

 

Arbeidsmengde / oppgaver:

  • Forhåndslesing om SDG3 og SDG4
  • Deltakelse i sesjoner (fire to-timers sesjoner – forelesninger/workshops)
  • Asynkront arbeid med den avsluttende prosjektoppgaven.
  • Ved slutten av kurset vil refleksjonsaktiviteter gi en mulighet for felles og individuell vurdering av opplevelsen og prosessen.

 

Pensum til kurs (link)

Kursprogram (link)

 

Innhold og metodikk:

Kurset inkluderer nettbaserte forelesninger som vil introdusere grunnleggende konsepter angående nettbasert problembasert læring, digitale ferdigheter, kommunikasjonsferdigheter og FNs bærekraftsmål 3 (God helse og livskvalitet) og 4 (God utdanning).

Disse forelesningene vil bli ledsaget av workshops der studentene vil bli opplært i å bruke de foreslåtte digitale verktøyene for synkront og asynkront samarbeid på nett, lage presentasjoner og gi konstruktive tilbakemeldinger.

Den siste fellesøkten vil være viet til gruppepresentasjoner, fagfellevurdering og refleksjon over prosessen og læringsutbyttet fra denne læringserfaringen.

I tillegg vil deltakerne samarbeide asynkront innenfor sine grupper om problemet de har valgt å arbeide med, som de vil dele med andre grupper.

Deltakere vil få støtte fra lærere gjennom ekstra nettbaserte konsultasjonsøkter for å diskutere eventuelle utfordringer de måtte ha.

Logo

                www.eugloh.eu

ENGLISH:

Host Institution: UNS - University of Novi Sad

Period: 7 Mar 2025 (10:00) — 28 Mar 2025 (12:00)

Duration: Up to 1 month in length

Mode / Type of activity: Online course

Target groups: Undergraduate students, Master students, PhD students

Recognition: Transcript of records – ECTS

Number of ECTS: 2

Language: English

Recruitment of Participants: First Come First Served

Number of open spots: 30

 

Application deadline: 29 January 2025

 

The course Building Soft Skills in the Digital Age is designed to help students develop essential soft skills—digital literacy, communication, critical thinking, collaboration, and problem-solving. Students will work on real-world global issues aligned with the United Nations Sustainable Development Goals (SDG3: Good Health and Well-being, and SDG4: Quality Education), integrating collaborative digital tools and techniques to improve group work and effective communication.

 

By the end of this course, students will be able to:

  • Demonstrate an understanding of digital literacy and its role in modern education and work environments.
  • Collaborate effectively in teams using digital platforms for problem-based learning.
  • Enhance communication skills and critical thinking skills through discussion and presentation of global issues.
  • Analyze global issues (SDG3 and SDG4) and propose solutions through a problem-solving framework.
  • Apply digital tools to facilitate group collaboration, communication, and project management.

Target group:

Students at all levels of study and from all fields of study who would like to enhance their knowledge of digital tools and their collaborative and conversational skills in English on key global topics.

 

Workload / Assignments:

  • Pre-session reading about SDG3 and SDG4
  • In-session participation (four two-hour sessions – lectures/workshops)
  • Asynchronous work on the final project assignment.
  • At the end of the course, reflection activities will provide an opportunity for joint and individual assessment of the experience and the process.

 

Course syllabus (link)

Course program (link)

Content and methodology:

The course includes online lectures which will introduce basic concepts regarding online problem-based learning, digital literacy skills, communication skills and  UN sustainable development goals 3 (Good Health and Well-being) and 4 (Quality Education). These lectures will be accompanied by workshops where students will be trained to use the suggested digital tools for online synchronous and asynchronous collaboration, create presentations and provide constructive feedback. The final joint session will be devoted to group presentations, peer review and reflection on the process and take-aways from this learning experience.

In addition, students will collaborate asynchronously within their groups on the problem they chose to deal with, which they will share with other groups.

Students will be supported by the teachers through additional online consultation sessions to discuss any issues they might have.

Logo

                  www.eugloh.eu

Starter: 07.03.25 kl 10.00
Slutter: 28.03.25 kl 12.00
Hvor: Nettkurs / Online course
Sted: Digitalt
Målgruppe: Ansatte, Studenter
Lenke: Klikk her
Kontakt: Nataša Hrabovski
E-post: natasa.hrabovski@uns.ac.rs

Meld meg på!
Legg i kalender