ABC Læringsdesign med EUGLOH - å skape kurs sammen /ABC Learning Design in EUGLOH - Co-creating courses together

Illustrasjons-/bannerbilde for ABC Læringsdesign med EUGLOH - å skape kurs sammen /ABC Learning Design in EUGLOH - Co-creating courses together
Mostphotos.com

NORSK:

Ønsker du å utforme kurs med høyt læringsutbytte og som gir rom for inkludering og mange aktiviteter? UiT og LMU München holder i mars 2025 en workshop hvor du kan oppdage nye løsninger på dette området.

 

ENGLISH:

Would you like to design courses with high learning outcomes that allow for inclusion and numerous activities? UiT and LMU Munich are organising a workshop in March 2025 where you can discover new ways to go forward.

NORSK:

Periode: 26.3.2025 – 27.03.2025

Modus/type aktivitet: blandet/workshop

Målgrupper: Akademisk ansatte, PhD-studenter, postdoktorer, forskere

Dokumentasjon av deltakelse: deltakelsessertifikat

Språk: Engelsk

Søknadsbehandling:

Antall ledige plasser: 30

 

Søknadsfrist: 16.01.25

NB: DATO KAN ENDRES

 

Målet med denne workshopen er å utvikle et kurs hvor deltakere kan trene seg opp i ulike varianter av samarbeid. Dette er en praktisk workshop ledet av UiT og LMU München som krever at deltakerne aktivt deltar i team på to til fem personer. Team som deltar vil få muligheten til å utvikle en rekke ulike kurskonsepter.

 

Den fysiske workshopen vil fokusere på fire søyler i læringsdesign:

  • Søyle 1: Læringsutbytte/mål
  • Søyle 2: Aktiviteter/ABC Læringsdesign
  • Søyle 3: Inkludering
  • Søyle 4: Evaluering

Etter disse søylene er gjennomgått i workshopen vil bli holdt en egen sesjon på nettet hvor det åpnes opp for refleksjoner over hva deltakerne har bidratt med.

 

Det finnes to måter å søke:

Alternativ 1: Som et team fra minst 2 EUGLOH-universiteter. Disse søkerne vil prioriteres.

Alternativ 2: Individuell søker eller som representant for ditt eget universitet. Enkeltpersoner eller team fra ett universitet vil bli matchet med medlemmer fra et annet partneruniversitet. Sørg for å gi en detaljert beskrivelse av dine vitenskapelige interesser/felt/forskningsområder/ideer for et kurs i motivasjonsbrevet ditt. Dette sikrer at arrangørene vil kunne hjelpe deg med å finne en match.

Ditt motivasjonsbrev bør inkludere:

Hvilket alternativ som er utgangspunkt for din søknad (Alternativ 1 eller Alternativ 2)

Presis beskrivelse av dine vitenskapelige interesser/felt/forskningsområder/ideer for et kurs

Vennligst sørg for at alle medskapere søker individuelt, inkluder navnene på dine medskapere/partnere tilhører ditt universitet og tittelen på ditt tenkte kurs.

Ditt motivasjonsbrev vil bli tatt i betraktning under utvelgelsesprosessen.

 

Innhold og metodologi:

  • Søyle 1: introduserer forelesere som er ukjente med / oppfrisker forelesere på praksisen med læringsmål. En kort introduksjon til teorien vil bli fulgt av samarbeid om å skape læringsmål og etterfølgende tilbakemeldinger fra andre deltakere.
  • Søyle 2: fokuserer på ABC Læringsdesign, en rask metode for utforming av læreplaner, som støtter samarbeid om å skape kurs ved å produsere storyboard, som er av høy kvalitet, som beskriver studentenes læringsreise og kan utgjøre en detaljert plan for læringsaktiviteter.
  • Søyle 3: handler om hvordan vi kan gjøre vår læring inkluderende.
  • Søyle 4: fokuserer på evaluering, metoder og konstruktiv tilpasning.

Denne aktiviteten er en del av EUGLOHs arbeidspakke 2

Logo

EUGLOH er en allianse mellom ni europeiske universiteter som legger til rette for mobilitet knyttet til forskning, undervisning og innovasjon. Alliansen støtter opp under aktiviteter, prosjekter og programmer som retter seg mot globale helseutfordringer. Denne virksomheten krysser fagdisipliner og har et spenn som også går utenfor den medisinske sektoren.

 

 

 

 

ENGLISH:

 

Period: 26 March 2025 – 27 March 2025

Mode/type of activity: blended / workshop

Target groups: Academic Staff, PhD students, Post-docs, Researchers

Recognition: Certificate of participation

Language:

Recruitment of Participants:

Number of open spots: 30

 

Application date: 16.01.2025
NOTE: DATE SUBJECT TO CHANGE

The aim of this workshop is to develop a co-created course. This is a hands-on workshop lead by UiT and LMU Munich that requires participants to actively participate in teams of 2-5 people. At the end of the workshop the participating teams will leave Munich with a concrete conceptualisation of their course. 

The in-person workshop will focus on 4 pillars of learning design:

  • Pillar 1: Learning outcomes/objectives/goals
  • Pillar 2: Activities/ABC Learning Design
  • Pillar 3: Inclusion
  • Pillar 4: Evaluation

This will then be followed up with a virtual reflection session.

There are two options to apply:

Option 1: As a team of at least 2 EUGLOH universities. Priority will be given to these applicants. 

Option 2: As an individual applicant or with members from your own university. Individuals or single university teams will be matched with members from another partner university.

Make sure to provide a detailed description of your scientific interests/field/research topics/ideas for a course in your letter of motivation. This ensures that the organisers will be able to help you find a match.

Your letter of motivation should include:

with which option you are applying (Option 1 or Option 2) concise description of your scientific interests/field/research topics/ideas for a course Please make sure that all co-creators apply individually, include the names of your co-creators/partners within your university and title of your envisioned course if applicable

Your letter of motivation will be taken into account during the selection process. 

 

Content and methodology:

  • Pillar 1 introduces lecturers unfamiliar with / refreshes lecturers on the practice of learning objectives. A short introduction into the theory will be followed by the co-creation of learning objectives and subsequent feedback from the other participants.
  • Pillar 2 focuses on the ABC Learning Design, a rapid curriculum design method, which supports the co-creation of courses by producing a high level storyboard of the student learning journey and a detailed plan of learning activities.
  • Pillar 3 deals with how we can make our learning inclusive. Pillar 4 focuses on evaluation, methods and constructive alignment.

This activity is part of EUGLOH's Workpackage 2

Logo

EUGLOH is an alliance between nine European universities that facilitates mobility related to research, teaching, and innovation. The alliance supports activities, projects, and programmes that address global health challenges. This crosses disciplinary boundaries and spans beyond the medical sector.

Starter: 26.03.25 kl 09.00
Slutter: 27.03.25 kl 16.00
Hvor: Hybrid (både nettbasert og fysisk workshop)
Sted: Digitalt, Annet
Målgruppe: Ansatte, Gjester / eksterne
Lenke: Klikk her
Kontakt: Ashley Haberman-Lawson, LMU
E-post: euniversity@lmu.de

Meld meg på!
Legg i kalender