De siste årene har utforskende undervisning fått en sentral plass i læreplaner i Norge og andre land. En viktig årsak til det er at utforskende undervisning antas å kunne motvirke barn og unges stadig fallende interesse, motivasjon og læring i matematikk og andre fag.
Men hva sier egentlig forskningen om utforskende undervisning?
Som en respons på et økende behov for å forstå og implementere utforskende undervisning i praksisfeltet, skrev Forskningsgruppa i Matematikkdidaktikk ved UiT en vitenskapelig antologi i om utforskende undervisning i matematikk. Antologien er i stor grad basert på erfaringer fra et større FoU-prosjekt fra 2017-2022 (SUM). I dette seminaret vil vi forsøke å gi noen svar på viktige spørsmål knyttet til utforskende undervisning og samspillet mellom teori og praksis i utdanning, basert på noen erfaringer fra SUM-prosjektet.
Hva er SUM-prosjektet og antologien «Utforskende undervisning i matematikk»
Hva er effekten av utforskende undervisning? Er utforskende undervisning bedre enn tradisjonell undervisning?
Pause
Hvilken utvikling har vi sett hos lærerne i løpet av SUM-prosjektet?
Hvordan skrive og få publisert en vitenskapelig antologi?
Seminaret åpent for alle og det vil være lett bevertning.
NB! Merk at sted er på Nedre lysthus og ikke ILP-bygget denne gang.