Sosiale medier
For å lykkes i sosiale medier (SoMe) må du sette av tid og ressurser. Her får du tips om hvordan du når ut i egne og UiTs kanaler.
Hvordan lage godt SoMe-innhold?
Kampen om oppmerksomhet er stor, men du sitter på unik kunnskap. Slik øker du sjansen for å bli lagt merke til – uansett kanal.
Kartlegg hvilken type innhold målgruppa di er interessert i. Lag innhold som er engasjerende og nyttig for dem.
Sist endret: 25.08.2025
Printvennlig innhold: 1. Finn din nisje
Gode bilder og video er avgjørende for at publikum skal stoppe opp. Kameraet på mobiltelefonen er ofte godt nok, og husk godt lys.
Prøv å gjøre bildene litt spennende. Hvis du for eksempel skal lage en post fra et seminar, ta gjerne noen bilder fra mingling og utendørs, i tillegg til det faglige programmet.
Her kan du lese mer om hvordan ta gode bilder.
Sist endret: 25.08.2025
Printvennlig innhold: 2. Bruk bilder og video
Begynn alltid posteteksten eller videoen med en engasjerende «hook» som får publikum til å stoppe opp.
På mobilen er det kun første setning som vises i posteteksten, så du må gå rett på sak! (ikke lang innledning)
Sist endret: 03.09.2025
Printvennlig innhold: 3. Fang publikums oppmerksomhet
Skriv kort, muntlig og bruk mye luft i teksten. Dropp faguttrykkene.
Sist endret: 25.08.2025
Printvennlig innhold: 4. Vær uformell
Tagg alltid UiT Norges arktiske universitet og andre du ønsker å nå.
Bruk også relevante emneknagger som #uitnorgesarktiske, #universitet, #studentliv, #education, #universitylife, #forskning.
Tips: Tenk #[tema] #[sted], #[hva er populært] og #[nisje].
Sist endret: 25.08.2025
Printvennlig innhold: 5. Tagg kontoer og bruk emneknagger
Bruk ChatUiT og eller andre KI-verktøy til idémyldring, sammendrag, tekstforslag og emojis. Husk å kvalitetssikre teksten før du publiserer den.
Sist endret: 25.08.2025
Printvennlig innhold: 6. Sparr med KI
Eksperimenter med ulike ideer, og finn ut hva som fungerer og ikke.
Er det spesielle temaer som fenger? Hva med gode sitater, tips, litt humor, videoklipp, naturbilder eller ansikter?
Det er ikke så farlig om det blir lite engasjement på noen innlegg. Det er sånn du blir bedre.
Sist endret: 03.09.2025
Printvennlig innhold: 7. Test idéer
Bli synlig i kanalene til UiT
Del alltid innhold på egne og fagmiljøets kontoer. I tillegg har UiT sentrale kontoer der vi synliggjør det som skjer ved universitetet.
UiT har kontoer på Facebook, Instagram, LinkedIn og TikTok. Hvis du ønsker å bli synlig der, kan du
- invitere UiT til å være medarrangør for Facebook-arrangementer der universitetet har en større rolle
- legge inn arrangementet på Tavla slik at det blir med på mandagens Facebook-post om hva som skal skje hver uke
- sende bilder og en kort tekst fra arrangementer eller feltarbeid til faggruppe for formidling
- dele historier på Instagram og tagge @UiTNorgesarktiske
- dele Linkedin-innlegg og tagge UiT Norges arktiske universitet
Sist endret: 03.09.2025
Printvennlig innhold: Slik kan du og fagmiljøet ditt bli synlig
- forskning og løsninger på samfunnsutfordringer av nasjonal interesse og særskilt strategisk betydning for UiT
- UiT-liv og hendelser av nasjonal interesse for studenter og potensielle studenter (tokt, feltarbeid, forskning, studentprosjekter, SoMe-trender, kandidatavslutninger m.m.)
- innhold fra arrangementer med nyhetsinteresse. NB! Send oss gjerne gode bilder og en kort tekst, da kapasitet til å delta er begrenset
Sist endret: 03.09.2025
Printvennlig innhold: Dette publiserer vi
- internkommunikasjon/-informasjon til ansatte og studenter. SoMe-kanalene er hovedsakelig for et eksternt publikum
- seminarer, disputaser, bokutgivelser o.l. – med mindre det har særskilt strategisk betydning for UiT. Dette kan publiseres på enhetenes SoMe-kontoer, nettsider, i nyhetsbrev osv.
- annonser og markedsføring for studieprogrammer. Ta kontakt med faggruppa for studentrekruttering og marked (SMG) ved spørsmål om dette
Sist endret: 03.09.2025
Printvennlig innhold: Dette publiserer vi ikke
To redaksjoner avgjør hva som deles i UiTs kanaler, basert på egne SoMe-strategier. Innholdet bearbeides og kvalitetssikres før publisering.
- Redaksjonen i faggruppe for formidling har ansvar for innholdet på Facebook, Instagram og LinkedIn.
- Redaksjonen i faggruppe for studentrekruttering og marked har ansvar for innholdet på TikTok.
Sist endret: 26.08.2025
Printvennlig innhold: Redaktøransvar
Hvilket innhold passer i hvilke kanaler?
Vi tilpasser innholdet til målgruppene i de ulike kanalene. Kort oppsummert bruker UiT sentralt de kanalene slik:
Formål: Merkevarebygging, nyhets- og forskningsformidling.
Målgrupper: Nasjonale medier. Personer over 35 år, med interesse for forskning og/eller tilknytning til UiT.
Typisk innhold: Lett tilgjengelig formidling om forskning og nyheter fra UiT.
Format: Gode bilder og engasjerende tekst, lenke til sak. Video.
Sist endret: 30.05.2025
Printvennlig innhold: Facebook
Formål: Bygge omdømme og nettverk i arbeids-, samfunnsliv og akademia. Rekruttere ansatte og studenter 30+ år til fleksible utdanninger.
Målgrupper: Beslutningstakere og samarbeidspartnere i arbeidsliv, politikk og akademia nasjonalt og internasjonalt. 35+ år. Arbeidssøkere, alumni og søkere til fleksible utdanninger.
Typisk innhold: Suksesshistorier, forskning, synliggjøre ansatte, studenter og nettverksbygging.
Format: Gode bilder og rett-på -sak, informativ, men engasjerende tekst.
Sist endret: 23.09.2025
Printvennlig innhold: LinkedIn
Formål: Bygge stolthet og omdømme hos egne studenter. Vekke nysgjerrighet blant unge nasjonalt og internasjonalt. UiTs utstillingsvindu for unge.
Målgrupper: Egne studenter. Kunnskapsinteresserte norske og europeiske unge 18- 24 år som ønsker et unikt studiested.
Typisk innhold: Glimt fra forskning, studier, studiesteder og unike omgivelser, SoMe-trender som målgruppa gjenkjenner - på “UiTsk”.
Format: Video og veldig gode stillbilder med kort, engasjerende tekst.
Sist endret: 03.09.2025
Printvennlig innhold: Instagram
Formål: Studentrekruttering. Ung målgruppe bruker TikTok som søkemotor. Innhold skal være søkbart.
Målgrupper: 1. Norske, kunnskapsinteresserte unge 18 -25 år. 2. Egne studenter 19-25 år.
Typisk innhold: Studentintervju, alumniintervju, forskning.
Format: Video.
*På grunn av datasikkerhet er det forbud mot å ha TikTok-appen på telefoner eller PC’er med tilgang til UiTs IKT-tjenester. Faggruppa for studentrekruttering og marked har fått dispensasjon fra forbudet, gjennom bruk av telefoner uten tilgang til IKT-tjenestene.
Sist endret: 23.09.2025
Printvennlig innhold: TikTok
Opprette ny UiT-konto i sosiale medier?
Vurder nytten og legg en plan først.
- Har dere tid og ressuser? Å lage godt innhold og bygge opp et publikum er tid- og ressurskrevende.
- Vurder om dere kan bruke en eksisterende UiT-konto. I tillegg til de sentrale kontoene, har flere fagmiljøer egne kontoer. Kan dere bruke en av dem?
- Sett av faste ressurser. Noen må ha ansvar for å produsere innhold, overvåke kommentarfelt og besvare henvendelser.
- Rydd opp. Gjennomgå og slett inaktive kontoer i fagmiljøet, slik at det blir lettere å finne de nye.
- Velg riktig plattform. Her finner du statistikk og hvem som bruker de ulike kanalene: Dette er de mest populære sosiale mediene – SSB
Sist endret: 03.09.2025
Printvennlig innhold: 1. Vurder behovet
- Lag en enkel strategi for kontoen. Hva er målet? Hvem er målgruppen(e)? Hvilketn type innhold skal publiseres?
- Lag en enkel innholdsplan/-kalender for å sikre at det publiseres jevnlig og at innholdet er gjennomtenkt og i tråd med strategien.
- Gi kontoen et navn. Navnet skal begynne med «UiT». Deretter følger navn på fagmiljø, enhet e.l. Eksempler: UiT Helse, UiT Lærerutdanning, UiT i Alta.
- Biografi/fritekst: Beskriv enheten og tilknytning til UiT og uit.no. For eksempel: «Den offisielle Instagram-kontoen til UiT i Narvik. Utdanning til sivilingeniør, økonomi, sykepleie og teknologi.» Inkluder gjerne emneknaggen #uitnorgesarktiske, og en egen emneknagg som #UiTNarvik.
- Grafisk profil: Alle offisielle UiT-kontoer skal bruke seglet vårt i profilbildet. Følg den grafiske profilen vår for farger og tekst i videoer, historier på Instagram og lignende. Maler for sosiale medier finner du her.
Sist endret: 03.09.2025
Printvennlig innhold: 2. Legg en strategi
Følg med på visningstall, rekkevidde og engasjement for å justere og forbedre innhold og praksis. Du finner tallene på hver enkelt post.
Sist endret: 23.09.2025
Printvennlig innhold: 3. Følg med på responsen og justér
Den/de som registeres som administratorer av kontoen har hovedansvaret for kontoen.
Den har ansvar for at innholdet er i tråd med verdiene til universitetet, og at vi er vennlige, saklige og etterrettelige i kommunikasjonen med følgerne.
Sist endret: 03.09.2025
Printvennlig innhold: 4. Husk at du representerer UiT
- Ha minimum to administratorer.
- Bruk to-trinns autentisering ved innlogging.
- Advar følgere mot å oppgi personopplysninger, i et festet innlegg eller autosvar.
- Videresend henvendelser som krever saksbehandling, til enheten som skal behandle dem.
- Skjul trakasserende kommentarer, reklame o.l., men oppfordre gjerne til saklig og faglig debatt.
- Få samtykke fra de som er på bilder og krediter fotograf.
NB! Publiserte bilder kan bli brukt av media, så få alltid samtykke på bilder som krever samtykke.
Sist endret: 03.09.2025
Printvennlig innhold: 5. Følg UiTs retningslinjer for datasikkerhet og GDPR
Kontakt seksjon for studentrekruttering, marked og grafiske tjenester (SMG) dersom du ønsker å annonsere studieprogrammer el.l.
De har ansvar for å samkjøre annonsene og kan svare på spørsmål om bruk av grafisk profil.
Sist endret: 25.08.2025
Printvennlig innhold: 6. Annonsering på sosiale medier
Hvordan opptre i SoMe som UiT-ansatt?
Hvis du som ansatt ønsker å ytre deg i sosiale medier kan det være lurt å følge disse anbefalingene fra digitaliseringsdirektoratet:
Ytringer i sosiale medier spres fortere enn via tradisjonelle medier. De blir ofte raskt fortolket og kommentert av andre. Husk at du ikke har noen angreknapp, så vær bevisst på hva du ytrer.
Sist endret: 26.08.2025
Printvennlig innhold: Vær bevisst på hva du ytrer
Skillet mellom rollen som ansatt og privatperson kan være uklar.
Hvis du kommenterer på innlegg i sosiale medier, vær tydelig på rollen din ved UiT hvis det er relevant.
Understrek hva som er din personlige mening, i sammenhenger der du kan bli oppfattet som representant for UiT.
Sist endret: 23.09.2025
Printvennlig innhold: Vær tydelig på hvem du er
Tenk over om innlegg kan være i konflikt med retningslinjer, lojalitetshensyn og andre regler du er bundet av som ansatt.
Sist endret: 23.09.2025
Printvennlig innhold: Følg retningslinjene for ansatte
Følg etiketten og tilpass innleggene dine til de ulike kanalene du bruker.
Sist endret: 26.08.2025
Printvennlig innhold: Følg god nettskikk