Aktivitetsplaner
Aktivitetsplan 2024-2025
Seksjon for studentrekruttering, marked og grafiske tjenester (SMG) skal profilerer bredden og helheten av tilbudet ved UiT med fokus på budskap som faglig kvalitet, jobbmuligheter og studentliv.
Hensikten med aktivitetsplanen for studentrekruttering er å gi en samlet framstilling på hva slags tiltak som skal bidra til å nå målene i policyen. Aktivitetsplanen med tiltak er utarbeidet basert på innsikt og datagrunnlag til de enkelte målgruppene, og på grunnlag av hvilke utfordringer vi vet vi har.
SMG skal utarbeide en overordnet aktivitetsplan for fysiske og digitale aktiviteter, samt utarbeide et overordnet årshjul som skal samkjøres med enhetene. Planer på nivå 2, 3, 4 og campusadministrasjonene skal være i tråd med overordet plan fra SMG og samkjøres. Enhetene skal lage egne planer basert på fysiske- og digitale aktiviteter, og ivareta budskap om faglig kvalitet, jobbmuligheter og studentliv.
Aktiviteter rettet mot våre campusbaserte grunnutdanninger
Fysiske aktiviteter, primært avgangselever vgs:
- Universitetsturneen – gjennomføre skolebesøk til alle avgangselever ved videregående skoler nasjonalt.
- Fysiske og digitale besøk
- I regi av Universitetssamarbeidet
- Gjennomføres av studentambassadører
- Utvikling av materiell
- Dialog med rådgivere i Troms og Finnmark
- Økonomi
- Evaluering
Regionale yrkes- og karrieremesser og garnisoner– gjennomføre deltakelse og koordinere med enheter. Målgruppe ungdomsskole- og vgs elever og rekrutter.
- Kartlegge messer og karrieredager i regionen
- Orienter enhetene og samkjøre deltakelse
- Utvikle materiell
Åpen Dag på campus– koordinere og gjennomføre Åpen Dag i Tromsø, koordinere og støtte Åpen Dag i Alta, Harstad og Narvik. Målgruppe vgs 2 og 3 elever regionalt.
- Utvikle materiell
- Koordinering av innhold og program
- Dialog med rådgivere i Troms
Rekruttering og opplæring studentambassadører - Ansette og lære opp studentambassadører til skolebesøk og messer
- Utlysning av stillinger og ansettelser
- Opplæringsdager oktober og januar
Digitale aktiviteter, primært aldersgruppe 19-26 år:
- Nettsider for studentrekrutteringskampanje – oppdatere informasjon og fornye innhold for kampanjer i SOME
- Nettsider for Skolebesøk – oppdatere informasjon og fornye innhold
- Planlegge og gjennomføre nasjonal annonsering i SOME-kanaler
- Annonseringsplan
- Utvikling av materiell
- Ansvarlig for byråsamarbeid
- Gjennomføre Google ads annonsering og optimalisere
- UiTstudent - studentambassadører til produksjon til SOME
- UiTlive – gjennomføre live-møter i SOME med våre studentambassadører hvor potensielle studenter kan stille spørsmål
- Gjennomføre regional profilering
Koordinering, kompetansedeling og markedsrådgivning:
- Lede og gjennomføre Rekrutteringsforum som koordinerende informasjonskanal for alle som jobber med studentrekruttering
- Min 4 rekrutteringsforums møter i året
- Organisere og gjennomføre fysiske workshops med nivå 2 min 3 ganger i året
- Organisere møte med instituttledere min 1 gang i året
- SMG er ansvarlig for å inkludere KOM. og SiS når det er nødvendig
- For å optimalisere en sammenhengende tjeneste benyttes Teams-område og det opprettes en egen nettside for informasjonsdeling.
- Skaffe og dele innsikt med enhetene om målgrupper, markedsføring og SOME
- Studiebarometeret
- Ungdata
- Ipsos
- HK.dir
- Semesterstartsundersøkelsen. Gjennomføres annet hvert år
- Være markedsrådgivere for enhetenes annonsering i SOME
- Koordinere annonsering fra enhetene
- Følge opp malverk og implementere dette
- Sørge for at dette er implementert i overordet årshjul
- Være pådriver for kontinuerlig oppdatering og forbedring av enhetenes arbeid med studieprogramsider
- Holde SEO kurs
- Rådgiversamling
- Samarbeid med rådgiverforum (Troms fylke og lokallag)
- Avholdes en gang i året
- Koordinere innhold med enhetene
Aktiviteter rettet mot målgruppe som ønsker tilbud om fleksible studier
Digitale aktiviteter:
- Planlegge og gjennomføre nasjonal annonsering i SOME-kanaler
- Medieplan
- Utvikling av materiell
- Være markedsrådgivere for enhetenes annonsering i SOME
- Koordinere annonsering fra enhetene
- Følge opp malverk og implementere dette
- Sørge for at dette er implementert i overordet årshjul
- Koordinering, kompetansedeling og markedsrådgivning:
- Opprettes et Rekrutteringsforum som koordinerende informasjonskanal for alle som jobber med studentrekruttering
Aktiviteter rettet mot målgruppe internasjonale studenter
Digitale aktiviteter:
- Administrerer annonsering på den internasjonale studieportalen Keystone
- Utvikling av materiell
- Følge opp malverk og implementere dette
- Sørge for at dette er implementert i overordet årshjul
Tiltaksplan
Oversikt hovedaktiviteter og tiltak alle fire nivåer
Seksjon for studentrekruttering, marked og grafiske tjenester
-
Universitetsturneen – skolebesøk til alle videregående skoler i Norge
-
Åpen dag - videregående elever inviteres inn på våre fire hovedcampus
-
Regionale karriere- og messedager – for elever fra ungdom –, fag- og videregående skoler
-
Organisere besøk til og besøk fra folkehøyskoler, fagskoler, garnisoner m fl
-
Annonsering av UiTs samlede studietilbud i sosiale media nasjonalt – alle målgrupper
-
Annonserte livesendinger m studenter som svarer på spm ved søknadsfrister
-
UiTstudent - våre studenter deler sin studiehverdag i sosiale medier
-
Utvikle og oppdatere nettsider og digitale kanaler
Fakultet og campusadministrasjoner
-
Organiserer besøk til og besøk fra skoletrinn
-
Åpen dag – bidrar til planlegging og gjennomføring
-
Planlegge og gjennomføre egne tiltak
-
Annonsering av egne fagområder
-
Oppdatere egne nettsider og digitale kanaler
-
Oppfølging av søkere etter søknadsfrist *
-
Støtte institutt og studieprogram med oppfølging av mottaksprogram
Institutt
-
Planlegge og gjennomføre egne tiltak
-
Åpen Dag – bidrar til gjennomføring
-
Annonsering av eget fagområde
-
Oppdatere instituttsider og følge opp studieprogramsidene
-
Oppfølging av søkere etter søknadsfrist **
-
Mottaksprogram for studenter
Studieprogram
-
Planlegge og gjennomføre egne tiltak
-
Åpen Dag – bidra til gjennomføring
-
Annonsering av eget studieprogram
-
Oppdatere studieprogramsider
-
Mottaksprogram for studenter
Koordinering av aktiviteter og tiltak mellom nivåene beskrives i eget avsnitt i policy.
* og ** Ulik ansvarsfordeling mellom de enkelte fakultet, campusadministrasjoner og institutt.