Maler for bruk

Studentrekruttering

Det er utarbeidet materiell for studentrekruttering ved UiT. Grunnprinsippet er lys blå som hovedfarge og gul infoboble. Malene er laget for Illustrator, Photoshop og InDesign.

Annonsemaler

Digitale annonser

Vi tilbyr et utvalg av ferdig designede maler for programmatiske annonser (digitale annonser). Disse malene er tilpasset for å sikre en konsistent og profesjonell fremstilling av annonser i studentrekrutteringsøyemed ved UiT.

Malene er tilgjengelig i programmene I Adobe Illustrator og Adobe Photoshop, og er utformet i følgende formater:

  • 250x300 px, 300x250 px, 300x600 px, 580x200 px, 580x400 px, 580x500 px, 980x300 px, 980x600 px

Illustrasjon som viser digital studentrekrutteringsannonse i bruk

 
Sosiale medier

Det er egne maler til bruk for annonser på sosiale medier som Facebook og Instagram. Disse malene finnes i Adobe Photoshop og Adobe Illustrator. De ulike størrelsene skal dekke de aller fleste behov for annonser på sosiale medier. Formatene som er tilgjengelige er:

  • 1080x1080 px, 1080x1350 px, 1080x1920 px.

Malene er balanserte og passer godt på sikkerhetssonene til digitale flater. En sikkerhetssone er den delen av designet der viktig informasjon ikke bør plasseres, pga andre elementer som profilbilder, kontonavn, meldingsknapper med mer. Derfor er det viktig å ikke endre elementenes plassering, størrelse eller form.

Illustrasjon som viser digital studentrekrutteringsannonse i bruk

 
Trykte medier

Det er også utarbeidet egne maler for trykte medier. Malene er lagd i InDesign for modulannonser i lys og mørk versjon, og er et supplement til digitale annonser for å treffe en bredere målgruppe. Formatene som er valgt ut til malverket er modul M35B og modul M55.

Dersom det er behov for utforming av annonser for andre formater enn de nevnte, er dere velkommen til å ta kontakt med Grafiske tjenester.
 

Illustrasjon som viser studentrekrutteringsannonse i bruk i et magasin

 
Last ned

Flyer

Malene til bruk for flyer fokuserer på å gi mottaker den viktigste informasjonen så raskt som mulig. Det er derfor viktig å vurdere hvilken informasjon som bør fremheves, og holde det kort.

Flyermalen er designet slik at den raskt gir leseres viktig informasjon som søknadsfrist, studiepoeng, studietype o.l., mens baksiden kan benyttes for å gi leseren utdypende informasjon. Forsiden har også en QR-kode slik at leseren raskt kan gå til nettstedet for å lese mer. Legg merke til at det er utarbeidet en egen stil på QR-koden, som skal beholdes.

Illustrasjon som viser tosidig studentrekrutterings-flyer i bruk

 
Last ned
Sist endret: 03.06.2025

Rollup

Vår anbefaling er å ha et minimum av informasjon på rollup, da budskapet vil komme tydeligere frem. Bruk heller andre virkemidler for å få frem resten av budskapet som skal formidles (f.eks.: Personell på stedet, flyer eller henvising til nettside).

Hold viktig informasjon på øverste halvdel. Informasjonen på nederste halvdel risikerer å ikke bli fanget opp av en mottaker. Det er også sannsynlig at noe står foran en rollup, som dermed dekker til den nederste delen.

Illustrasjon som viser studentrekrutterings-rollup i bruk

 
Last ned
Sist endret: 03.06.2025

Tips: Hvordan bruke annonsemalene

Vi har laget en oversikt som forklarer bruken av annonsemalene. Her finner dere beskrivelser og presentasjon av de ulike malene, retningslinjer for hva som brukes hvor og hvordan, god informasjon om de ulike sosiale mediene og hvordan de fungerer, bruksanvisninger for malene i ulike programmer samt mye mer.

Studentrekruttering