Maler til nedlasting

Brosjyrer, rapporter og flyere

Det er utarbeidet maler til ulike typer brosjyrer og rapporter. Her finner du informasjon om malene, de ulike formatene og hvilken som passer best til dine behov.

Dersom materiellet skal brukes til studentrekruttering er det utarbeidet eget design og maler for dette.

Flyer

En tosidig flyer er et ark som har utskrift på begge sider. Malene utarbeidet til bruk for flyer fokuserer på å gi leseren den viktigste informasjonen så raskt som mulig. Det er derfor viktig å vurdere hvilken informasjon man bør fremheve og holde det kort. Jo mer konkret og presis info, jo enklere er det å holde oppmerksomheten til leseren.

 

Størrelser: A4, A5 og 21x10 cm

Last ned mal flyer

Firesidig A5 folder

En firesidig A5 folder er et A4-ark brettet i to, slik at den totalt har 4 sider. Malene utarbeidet til bruk for enkle foldere som fokuserer på å gi leseren informasjonen på en ryddig og lesbar måte. Det er derfor viktig å vurdere hvilken informasjon man bør fremheve, og hvilket oppsett passer best. Informasjon kan presenteres både som tekst og bilder – det er viktig å benytte seg av varierte former for formidling slik at leseren holder seg engasjert.

 

Størrelser: A5

Sist endret: 04.11.2024

Rapportmal

Det er utformet standardiserte dokumentmaler for UiT. Malene er forhåndsinstallert i Word på alle på alle maskiner eid av UiT som på bildet under.

 

 
Last ned rapportmal (Word)

Andre typer foldere og brosjyrer

Ta kontakt om du ønsker andre formater.

Send henvendelse
Sist endret: 30.10.2024

Tips: Hvordan lage en god brosjyre

Korte overskrifter

Overskrifter skal gi leseren en rask oppsummering på innholdet under, men det betyr ikke at all informasjon må være til stede på overskriften. Korte overskrifter er enklere å huske, derfor er det viktig å holde dem korte og presise.

Informasjon gjennom tekst og bilder

Informasjon kan presenteres på mange måter, ikke bare via tekst. Bruk bilder, grafer, og illustrasjoner til å presentere data for enklere forståelse. De færreste starter med å lese teksten. Om ikke en leser har interesse om temaet på forhånd blir leserens øye først gå til overskriften, deretter videre til visuelle elementer og til slutt til teksten for detaljert informasjon. Det er viktig å holde oppmerksomheten til leseren slik at de har lyst til å lese mer. Bilder kan brukes som utdypende informasjon og gir også leserens øye tid til å slappe av, slik at oppmerksomheten kan holdes ved like.

Sist endret: 30.10.2024
Brosjyrer, rapporter og flyere