«Finnmarksløpet som læringsarena for UiT-studenter»

Det er arbeidstittelen for et tverrfaglig undervisningsopplegg som lærerstudenter ved UiT i Alta utarbeider. Nå tar de Finnmarksløpet inn i klasserommet – og gjennomfører opplegget samtidig som Finnmarksløpet 2022 arrangeres.

Finnmarkslpet start hunder trekkhunder
VAKKERT EVENTYR: Finnmarksløpet er ikke bare kos, men også et blodslit for dem som kjører og springer. Foto: Tommy Hansen/UiT
Portrettbilde av Kveseth, Magne
Kveseth, Magne magne.kveseth@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 08.03.22 09:10 Oppdatert: 27.02.23 14:29
Bærekraft Helse og velferd Idrett og friluftsliv Om UiT Pedagogikk Alta

– Det er Finnmarksløpet som har tatt initiativ til dette prosjektet og invitert lærerutdanningen til å se nærmere på hvordan elevene skaffer seg kunnskap om dette gjennom sin egen aktive og undersøkende læringsaktivitet både i og utenfor klasserommet. Det sier førstelektor Stig Misund ved UiTs lærerutdanning i Alta. Han og de øvrige faglærerne synes dette var et fint initiativ fra Finnmarksløpets ledelse som passer godt med tanken om tverrfaglighet og konkret samarbeid med lokalsamfunnet.

Haugland portrett hundekjøring
RESULTATER: Daglig leder i Finnmarksløpet, Birgit Haugland, er spent på det ferdige undervisningsopplegget knyttet til hundeløpet. Foto: Privat

Tverrfaglig uke

– Det som gjøres på lærerutdanningen ved campus Alta, er en tverrfaglig uke hvor lærerstudentene fordyper seg i å tenke og planlegge tverrfaglig undervisning i grunnskolen med Finnmarksløpet som læringsarena, forklarer Misund.

Daglig leder i Finnmarksløpet, Birgit Haugland sier løpet har i sin strategi å være en god læringsarena.

– Det er derfor ekstra morsomt når lærerstudenter kan bruke Finnmarksløpet som tverrfaglig tema i barneskolen. Forventningen til gjennomføringen er stor etter å ha vært med på presentasjonene av prosjektet med studentene. De imponerte meg, og jeg gleder meg til evalueringen, sier Birgit Haugland.

Mer enn bare hundekjøring

Faglærerne ved lærerutdanninga i Alta har vært sentrale i å utarbeide det «oppdraget» studentgruppene som skal ut i praksis skal lage og gjennomføre. Oppdraget er rett og slett å sette sammen et tverrfaglig undervisningsopplegg for praksisklassen deres med utgangspunkt i «Finnmarksløpet som læringsarena». Sagt på en annen måte, Finnmarksløpet er mer enn bare hundekjøringen, start og innkomst.

Studentene skal lage et læringsverktøy som for eksempel kan være en film, en podkast, en fagtekst eller et intervju. Det kan være gjennomgang av en bok, et skuespill, et hørespill, et spill eller spørsmål til et kahoot-opplegg, alt knyttet til hva som skjer under Finnmarksløpet.

Lære mer om arrangementet

Det har utvilsomt vært mange gode opplevelser for elevene både ved start og målgang og også ute på enkelte sjekkpunkt, men det ledelsen i Finnmarksløpet har spilt inn, er at man kanskje kan gjøre noe mer ut av et opplegg i skolene, både i øst og vest i fylket. Slik kan elevene gjennom det tverrfaglige undervisningsopplegget som praksisstudentene fra UiT nå lager, lære mer om Finnmarksløpet og lære mer om hva slags arrangement dette hundeløpet er.

Fridde til oss

– Vi skal utdanne lærere og studentene våre er ute i praksis. Gjennom et tverrfaglig opplegg og et samarbeid med aktører i nærmiljøet, mener vi at dette kan bli en slags felles læringsarena. Håpet vårt er at elevene skal fatte interesse for hva som kreves for å være deltaker i Finnmarksløpet, hvilket arbeid som ligger bak selve arrangementet og når ledelsen i Finnmarksløpet på en måte fridde til oss ved lærerutdanninga, syntes vi dette var et godt initiativ, sier Stig Misund. Han legger til at tanken om å utvikle et samarbeid med Finnmarksløpet har inspirert faglærerne til å utvikle et undervisningsopplegg, som motiverer både studentene i praksis og praksislærerne.

Omfatter alle fag

Studentene har rent konkret fått i oppgave å lage et undervisningsopplegg. Dette opplegget prøver de ut under Finnmarksløpet i de klassene hvor de har sitt praksisopphold.

Misund portrett lærerutdanninga
EN AV FLERE: Førstelektor ved lærerutdanninga i Alta, Stig Misund, er en av faglærerne som er ansvarlig for undervisningsopplegget knyttet til det tverrfaglige rundt Finnmarksløpet. Foto: UiT Foto: UiT

Faglærerne mener dette gir læringsmuligheter både for lærerstudentene og gir innsikt til de elevene som tar del i prosjektet ute i skolene. Prosjektet angripes gjennom fokus på alle fag, norskfaget for å skrive historie, samfunnsfag, naturfag og matematikk for å lage oppgaver som passer til læreplanene for disse fagene. UiT har flere studentgrupper ute i praksis, nærmere 40 studenter fordelt på en rekke ulike skoler i tillegg til de skolene som har status som «universitetsskoler». Stig Misund sammen med de andre faglærerne understreker at det i første omgang er skolene i Alta som får ta del i dette prosjektet, men utelukker ikke at hele fylket kan ta del i det tverrfaglige seinere år.

Planlagt siden før jul

Etter årets løp og praksisperiode vil lærerutdanninga ved UiT ha noen konkrete erfaringer som gjør at man kan utvikle et undervisningsopplegg videre.

Prosjektet er et utviklingsarbeid. Årets test gir faggruppa en del ideer og en begrenset erfaring som gjør at man kanskje kan bygge noe videre.

– Så kan vi kanskje bruke erfaringene fra Finnmarksløpet til å starte andre samarbeidsprosjekter i nærmiljøet. Nå er det Finnmarksløpet som gjelder, og når elevene spør oss hvorfor vi skal lære om dette her, så er det viktig at vi er sikre på at dette er noe som er viktig for dem. Studentene er ofte kreative og de ønsker å øve på situasjoner i sin praksis som er realistiske, avslutter Stig Misund.

hundekjøring finnmarksløpet trekkhunder
IVRIGE: Hundene virker glade over å få komme igang. Foto: UiT
Kveseth, Magne magne.kveseth@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 08.03.22 09:10 Oppdatert: 27.02.23 14:29
Bærekraft Helse og velferd Idrett og friluftsliv Om UiT Pedagogikk Alta
Vi anbefaler