Beskrivelser av emnene som inngår i studiet
Nedenfor kan du se detaljinformasjon om de ulike emnene som inngår i studiet. Merk at emnene INF-3801, INF-3803, INF-3804 og INF-3806 kan tas som enkeltemner. Søknadsfrist for å ta enkeltemner på høsten er 1. juni, mens den er 1. desember for våremner.
Med forbehold om at endringer i emnebeskrivelsene kan forekomme.
Last ned en samlet pdf av alle emnebeskrivelsene
Navn | BM: Helseinformatikk NN: Helseinformatikk ENG: Health Informatics |
Emnekode og emnenivå | INF-3801 |
Omfang | 10 studiepoeng |
Gjennomføres | Høstsemesteret 2022 |
Overlapp | Emnet overlapper 10 studiepoeng med INF-3792 og 5 studiepoeng med INF-3770. (Dvs. at 5 studiepoeng er felles for INF-3792 og INF-3770.) |
Anbefalt forkunnskap | Emnet krever ingen spesielle forkunnskaper ut over opptaksgrunnlaget. Interesse for helse og teknologi er en fordel. |
Emnetype | Emnet er obligatorisk for studenter med studierett på erfaringsbasert master i digitale helsetjenester, men kan også tas som enkeltemne på masternivå. Emnet er nett- og samlingsbasert med ett semesters varighet. |
Generell adgangsinfo, opptakskrav |
Søkere må, i tillegg til generell studiekompetanse, ha bachelorgrad, cand. mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, eller utdanning som iht. §3-5 i UH-loven er godkjent som jevngod med de nevnte grader eller yrkesutdanning. I tillegg kreves det relevant yrkespraksis tilsvarende 2 år i fulltidsstilling etter oppnådd bachelorgrad. Med relevant yrkespraksis menes at søkeren har arbeidserfaring som kan knyttes til helsesektoren (programmets profil) eller erfaring fra arbeid med oppgaver innen helsesektoren som kan relateres til utdanningen som danner grunnlaget for opptaket. Yrkespraksis dokumenteres med attest fra arbeidsgiver. Attesten skal inneholde stillingstittel, stillingsprosent samt start og evt. sluttdato. Attesten må være datert og signert. Selvstendig næringsvirksomhet dokumenteres med ligningsattest. Relevant yrkeserfaring dokumenteres med firmaattest fra Foretaksregisteret. Søknadskode: 9371 |
Søknadsfrist |
1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. |
Emnets faglige innhold |
Emnet presenterer kjernekonseptene og metodene for helseinformatikk (HI), tradisjonelt kalt (bio)medisinsk informatikk (MI). De grunnleggende områdene som dekkes inkluderer: helsedata, medisinske beregninger, medisinsk beslutningstaking, kognitiv informatikk, menneske-maskin interaksjon, software engineering innen helse, standarder innen helseinformatikk, naturlige språksystemer innen helse, bioinformatikk, medisinsk avbildning og bildediagnostikk, personlige helseapplikasjoner, helseinformatikk og etikk og evalueringskriterier innen helseinformatikk. Videre studeres prinsipper for helseapplikasjoner og systemer, inkludert: elektroniske pasientjournaler (EPJ), informasjonsarkitektur for helseapplikasjoner, pasientsentrerte helse-IT-systemer, applikasjoner for helseovervåkning, mobil helse (m-helse), telemedisin og medisinsk avstandsoppfølging, pasientnære IT-systemer, radiologiske systemer, informasjonsgjenfinning, kliniske beslutningsstøttesystemer, translasjonsrelaterte applikasjoner og systemer, «precision medicine», og fremtidige applikasjoner innen helseinformatikk. |
Læringsutbytte |
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte: Kunnskaper - Studenten har:
Ferdigheter - Studenten kan:
Generell kompetanse - Studenten kan:
|
Beskrivelse av eksamens- og vurderingsformer | Arbeidskrav:
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
Eksamen: Karakterskala: Bestått / Ikke bestått Utsatt eksamen arrangeres så snart som praktisk mulig etter at årsakene til fravær har opphørt, og normalt senest to måneder etter at et nytt semester har startet. Det vil bli arrangert en muntlig eksamen som teller 100%. Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet så fremt det ikke allerede arrangeres en utsatt eksamen. Da vil også studenter som ikke bestod siste ordinære eksamen få adgang til utsatt eksamen. |
Undervisningsmetoder og arbeidsform |
Undervisningen består av minimum 10 ukentlige 3 timers nettbaserte forelesninger og samlinger og to fysiske samlinger med 3-4 dagers varighet. Deltakelse på de fysiske samlingene er obligatorisk. Undervisningen støttes opp av nettbaserte undervisningsressurser og arbeid i digitalt klasserom. |
Undervisnings- og eksamensspråk |
Norsk (men med engelskspråklig lærebok og undervisningsmateriell). |
Navn | BM: E-helse og digital hjemmeoppfølging NN: E-helse og digital heimeoppfølgjing ENG: E-health and digital homecare |
Emnekode og emnenivå | INF-3802 |
Omfang | 10 studiepoeng |
Gjennomføres | Høstsemesteret 2022 og vårsemesteret 2023 (Emnet går over 2 semester) |
Overlapp | Ingen |
Anbefalt forkunnskap | Det er en fordel om INF-3801 gjennomføres i første semester av dette emnet. |
Emnetype | Emnet er obligatorisk for studenter med studierett på erfaringsbasert master i digitale helsetjenester og forbeholdt disse. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet er nett- og samlingsbasert med to semesters varighet. |
Emnets faglige innhold |
Emnet diskuterer prinsipper for konstruksjon og bruk av digital hjemmeoppfølging innen (a) primærhelsetjenesten og i noen grad også spesialisthelsetjenesten, og (b) oppfølging av egen helse (egenbehandling). Dette omfatter inngående innsikt i (i) hvordan digital hjemmeoppfølging kan bidra til bedre diagnostisering, behandling og rehabilitering, (ii) hvordan helsepersonell kan benytte avanserte pasientjournaler, kliniske beslutningsstøttesystemer, kunstig intelligens (AI) systemer og data fra avanserte medisinske sensorer og medisinsk-teknisk utstyr i digital hjemmeoppfølging, (iii) hvordan avansert medisinsk-teknisk utstyr, mobil helse, avanserte medisinske sensorer og aktivitets-basert utstyr kan bidra til kontinuerlig tilsyn med og bedre behandling og rehabilitering av pasienter og personer med helseutfordringer. |
Læringsutbytte |
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte: Kunnskaper - Studenten har:
Ferdigheter - Studenten kan:
Generell kompetanse - Studenten kan:
|
Beskrivelse av eksamens- og vurderingsformer |
Arbeidskrav:
Eksamen:
Det gis en samlet vurdering av punkt 1 og 2. Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F er stryk. Utsatt eksamen: Studenter med gyldig grunn vil tilbys utsatt eksamen for den aktuelle eksamensdelen. Dersom praktisk mulig gjennomføres den i semesteret så fort årsakene til fraværet har opphørt. Kontinuasjonseksamen: Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen for de to eksamenskomponentene. |
Undervisningsmetoder og arbeidsform |
Undervisningen består av inntil 10 nettbaserte forelesninger og seminarer og to fysiske samlinger. Deltakelse på de fysiske samlingene er obligatorisk. Studentprosjektene får oppnevnt en eller flere veiledere som følger opp arbeidet med prosjektene. Omfanget på veiledningen kan variere. Hvert studentprosjekt kan bestå av inntil tre studenter. Undervisningen støttes opp av nettbaserte undervisningsressurser og arbeid i digitalt klasserom. Emnet foregår over to semester. |
Undervisnings- og eksamensspråk |
Norsk (men med engelskspråklig lærebok og undervisningsmateriell). Enkelte forelesninger på engelsk kan forekomme. |
Navn | BM: Mobile helseapplikasjoner og -systemer NN: Mobile helseapplikasjonar og -systemar ENG: Mobile health applications and systems |
Emnekode og emnenivå | INF-3803 |
Omfang | 10 studiepoeng |
Gjennomføres | Vårsemesteret 2023 |
Overlapp | Emnet overlapper 3 studiepoeng med den teoretiske delen av INF-2710. |
Anbefalt forkunnskap | Emnet bygger på INF-3801. |
Emnetype | Emnet er obligatorisk for studenter med studierett på erfaringsbasert master i digitale helsetjenester, men kan også tas som enkeltemne på masternivå. Emnet er nett- og samlingsbasert med ett semesters varighet. |
Generell adgangsinfo, opptakskrav |
Søkere må, i tillegg til generell studiekompetanse, ha bachelorgrad, cand. mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, eller utdanning som iht. §3-5 i UH-loven er godkjent som jevngod med de nevnte grader eller yrkesutdanning. I tillegg kreves det relevant yrkespraksis tilsvarende 2 år i fulltidsstilling etter oppnådd bachelorgrad. Med relevant yrkespraksis menes at søkeren har arbeidserfaring som kan knyttes til helsesektoren (programmets profil) eller erfaring fra arbeid med oppgaver innen helsesektoren som kan relateres til utdanningen som danner grunnlaget for opptaket. Yrkespraksis dokumenteres med attest fra arbeidsgiver. Attesten skal inneholde stillingstittel, stillingsprosent samt start og evt. sluttdato. Attesten må være datert og signert. Selvstendig næringsvirksomhet dokumenteres med ligningsattest. Relevant yrkeserfaring dokumenteres med firmaattest fra Foretaksregisteret. Søknadskode: 9371 |
Søknadsfrist |
1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret. |
Emnets faglige innhold |
Emnet presenterer prinsipper for mHelse (mobile helsetjester) applikasjoner og -systemer. Emnet presenterer klassiske prinsipper for design, oppbygging og anvendelse av mHelse applikasjoner og systemer samt tar for seg nye trender innen mHelse. Spesielt vil følgende temaer bli presentert: designprinsipper og oppbygging av mHelse applikasjoner og -systemer, mobil helseoppfølging for ulike pasient- og befolkningsgrupper, motiverende og overbevisende teknologi («persuasive technology») og mekanismer for forbedret overholdelse og anvendelse av mHelse applikasjoner og -systemer, pasientrapporteringssystem og automatiske egenmålinger samt evalueringsmetoder og kriterier for å benytte mhelse applikasjoner og systemer. |
Læringsutbytte |
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte: Kunnskaper - Studenten har:
Ferdigheter - Studenten:
Generell kompetanse - Studenten:
|
Beskrivelse av eksamens- og vurderingsformer | Arbeidskrav:
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
Eksamen: Karakterskala: Bestått / Ikke bestått Utsatt eksamen arrangeres så snart som praktisk mulig etter at årsakene til fravær har opphørt, og normalt senest to måneder etter at et nytt semester har startet. Det vil bli arrangert en muntlig eksamen som teller 100%. Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet så fremt det ikke allerede arrangeres en utsatt eksamen. Da vil også studenter som ikke bestod siste ordinære eksamen få adgang til utsatt eksamen. |
Undervisningsmetoder og arbeidsform |
Undervisningen består av minimum 10 ukentlige 3 timers nettbaserte forelesninger og samlinger og to fysiske samlinger med 3-4 dagers varighet. Deltakelse på de fysiske samlingene er obligatorisk. Undervisningen støttes opp av nettbaserte undervisningsressurser og arbeid i digitalt klasserom. |
Undervisnings- og eksamensspråk |
Norsk (men med engelskspråklig lærebok og undervisningsmateriell). |
Navn | BM: Avanserte telemedisinske og e-helsesystemer NN: Avanserte telemedisinske og e-helsesystem ENG: Advanced telemedicine and e-health systems |
Emnekode og emnenivå | INF-3804 |
Omfang | 10 studiepoeng |
Gjennomføres | Høstsemesteret 2023 |
Overlapp | Ingen |
Anbefalt forkunnskap | Emnet bygger på INF-3801. Det er en fordel med INF-3802 og INF-3803. |
Emnetype | Emnet er obligatorisk for studenter med studierett på erfaringsbasert master i digitale helsetjenester, men kan også tas som enkeltemne på masternivå. Emnet er nett- og samlingsbasert med ett semesters varighet. |
Generell adgangsinfo, opptakskrav |
Søkere må, i tillegg til generell studiekompetanse, ha bachelorgrad, cand. mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, eller utdanning som iht. §3-5 i UH-loven er godkjent som jevngod med de nevnte grader eller yrkesutdanning. I tillegg kreves det relevant yrkespraksis tilsvarende 2 år i fulltidsstilling etter oppnådd bachelorgrad. Med relevant yrkespraksis menes at søkeren har arbeidserfaring som kan knyttes til helsesektoren (programmets profil) eller erfaring fra arbeid med oppgaver innen helsesektoren som kan relateres til utdanningen som danner grunnlaget for opptaket. Yrkespraksis dokumenteres med attest fra arbeidsgiver. Attesten skal inneholde stillingstittel, stillingsprosent samt start og evt. sluttdato. Attesten må være datert og signert. Selvstendig næringsvirksomhet dokumenteres med ligningsattest. Relevant yrkeserfaring dokumenteres med firmaattest fra Foretaksregisteret. Søknadskode: 9371 |
Søknadsfrist |
1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. |
Emnets faglige innhold |
Emnet omhandler prinsipper for design, utvikling, implementering, evaluering og integrering av avanserte telemedisinske og e-helsesystemer, inkludert systemer for telementoring, medisinsk avstandsoppfølging, klinisk beslutningsstøtte, «persuasive technology» (overbevisende teknologi) og avanserte telemedisinske applikasjoner basert på mobile systemer. Videre studeres nye telemedisinske og e-helse-trender fra den internasjonale forskningsfronten. |
Læringsutbytte |
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte: Kunnskaper - Studenten har:
Ferdigheter - Studenten kan:
Generell kompetanse - Studenten kan:
|
Beskrivelse av eksamens- og vurderingsformer | Arbeidskrav:
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
Eksamen: Karakterskala: Bestått / Ikke bestått Utsatt eksamen arrangeres så snart som praktisk mulig etter at årsakene til fravær har opphørt, og normalt senest to måneder etter at et nytt semester har startet. Det vil bli arrangert en muntlig eksamen som teller 100%. Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet så fremt det ikke allerede arrangeres en utsatt eksamen. Da vil også studenter som ikke bestod siste ordinære eksamen få adgang til utsatt eksamen. |
Undervisningsmetoder og arbeidsform |
Undervisningen består av minimum 10 ukentlige 3 timers nettbaserte forelesninger og samlinger og to fysiske samlinger med 3-4 dagers varighet. Deltakelse på de fysiske samlingene er obligatorisk. Undervisningen støttes opp av nettbaserte undervisningsressurser og arbeid i digitalt klasserom. |
Undervisnings- og eksamensspråk |
Norsk (men med engelskspråklig lærebok og undervisningsmateriell). |
Navn | BM: Forskningsseminar i digitale hjemmetjenester NN: Forskningsseminar i digitale heimetenestar ENG: Research seminar i digital homecare |
Emnekode og emnenivå | INF-3805 |
Omfang | 10 studiepoeng |
Gjennomføres | Høstsemesteret 2023 og vårsemesteret 2024 (Emnet går over 2 semester) |
Overlapp | Ingen |
Anbefalt forkunnskap | Emnet bygger på INF-3801. Det er en fordel med INF-3802 og INF-3803. |
Emnetype | Emnet er obligatorisk for studenter med studierett på erfaringsbasert master i digitale helsetjenester og forbeholdt disse. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet er nett- og samlingsbasert med to semesters varighet. |
Emnets faglige innhold |
Emnet presenterer relevant forskning innen digitale helsetjenester med vekt på spesialisthelsetjenesten. Hovedvekten vil være innen avanserte prinsipper for helse-IT-systemer og applikasjoner, inkludert mobile helsesystemer og applikasjoner. Emnet tar for seg klassiske prinsipper for design og implementering av slike systemer og applikasjoner. Videre diskuterer emnet nye helse-relaterte teknologitrender fra den internasjonale forskningsfronten, inkludert kunstig intelligens, maskinlæring, health analytics, persontilpasset behandling, selvhjelpssystemer og digital hjemmeoppfølging. |
Læringsutbytte |
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte: Kunnskaper - Studenten har:
Ferdigheter - Studenten kan:
Generell kompetanse - Studenten kan:
|
Beskrivelse av eksamens- og vurderingsformer |
Arbeidskrav:
Eksamen:
Det gis en samlet vurdering av punkt 1 og 2. Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F er stryk. Utsatt eksamen: Studenter med gyldig grunn vil tilbys utsatt eksamen for den aktuelle eksamensdelen. Dersom praktisk mulig gjennomføres den i semesteret så fort årsakene til fraværet har opphørt. Kontinuasjonseksamen: Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen for de to eksamenskomponentene. |
Undervisningsmetoder og arbeidsform |
Undervisningen består av inntil 10 nettbaserte forelesninger og seminarer og to fysiske samlinger av 3-4 dagers varighet. Deltakelse på de fysiske samlingene er obligatorisk. Studentprosjektene får oppnevnt en eller flere veiledere som følger opp arbeidet med prosjektene. Omfanget på veiledningen kan variere. Hvert studentprosjekt kan bestå av inntil tre studenter. Undervisningen støttes opp av nettbaserte undervisningsressurser og arbeid i digitalt klasserom. Emnet foregår over to semester. |
Undervisnings- og eksamensspråk |
Norsk (men med engelskspråklig lærebok og undervisningsmateriell). Enkelte forelesninger på engelsk kan forekomme. |
Navn | BM: Forskningsmetoder, etikk, datasikkerhet og personvern NN: Forskingsmetodar, etikk, datatryggleik og personvern ENG: Research methods, etics, information security and privacy |
Emnekode og emnenivå | INF-3806 |
Omfang | 10 studiepoeng |
Gjennomføres | Vårsemesteret 2024 |
Overlapp | Ingen |
Anbefalt forkunnskap | Emnet bygger på INF-3801, INF-3802 og INF-3803. |
Emnetype | Emnet er obligatorisk for studenter med studierett på erfaringsbasert master i digitale helsetjenester, men kan også tas som enkeltemne på masternivå. Emnet er nett- og samlingsbasert med ett semesters varighet. |
Generell adgangsinfo, opptakskrav |
Søkere må, i tillegg til generell studiekompetanse, ha bachelorgrad, cand. mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, eller utdanning som iht. §3-5 i UH-loven er godkjent som jevngod med de nevnte grader eller yrkesutdanning. I tillegg kreves det relevant yrkespraksis tilsvarende 2 år i fulltidsstilling etter oppnådd bachelorgrad. Med relevant yrkespraksis menes at søkeren har arbeidserfaring som kan knyttes til helsesektoren (programmets profil) eller erfaring fra arbeid med oppgaver innen helsesektoren som kan relateres til utdanningen som danner grunnlaget for opptaket. Yrkespraksis dokumenteres med attest fra arbeidsgiver. Attesten skal inneholde stillingstittel, stillingsprosent samt start og evt. sluttdato. Attesten må være datert og signert. Selvstendig næringsvirksomhet dokumenteres med ligningsattest. Relevant yrkeserfaring dokumenteres med firmaattest fra Foretaksregisteret. Søknadskode: 9371 |
Søknadsfrist |
1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret. |
Emnets faglige innhold |
Emnet presenterer relevante forskningsmetoder innen helseinformatikk, etikk og forskningsetiske retningslinjer, datasikkerhet og personvern knyttet til helseapplikasjoner og forskning som omfatter pasienter og befolkningen for øvrig. |
Læringsutbytte |
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte: Kunnskaper - Studenten har:
Ferdigheter - Studenten kan:
Generell kompetanse - Studenten kan:
|
Beskrivelse av eksamens- og vurderingsformer | Arbeidskrav:
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
Eksamen: Karakterskala: Bestått / Ikke bestått Utsatt eksamen arrangeres så snart som praktisk mulig etter at årsakene til fravær har opphørt, og normalt senest to måneder etter at et nytt semester har startet. Det vil bli arrangert en muntlig eksamen som teller 100%. Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet så fremt det ikke allerede arrangeres en utsatt eksamen. Da vil også studenter som ikke bestod siste ordinære eksamen få adgang til utsatt eksamen. |
Undervisningsmetoder og arbeidsform |
Undervisningen består av minimum 10 ukentlige 3 timers nettbaserte forelesninger og samlinger og to fysiske samlinger med 3-4 dagers varighet. Deltakelse på de fysiske samlingene er obligatorisk. Undervisningen støttes opp av nettbaserte undervisningsressurser og arbeid i digitalt klasserom. |
Undervisnings- og eksamensspråk |
Norsk (men med engelskspråklig lærebok og undervisningsmateriell). |
Navn | BM: Mastergradsoppgave i digitale helsetjenester NN: Mastergradsoppgåve i digitale helsetenester ENG: Master thesis in digital healthcare |
Emnekode og emnenivå | INF-3807 |
Omfang | 30 studiepoeng |
Gjennomføres | Høstsemesteret 2024 og vårsemesteret 2025 (Emnet går over 2 semester) |
Overlapp | Ingen |
Obligatorisk forkunnskap | For å få tildelt et masterprosjekt må studentene ha bestått alle emnene i studieplanen. Programstyret kan gi unntak for inntil 10 studiepoeng i manglende emner som er mindre viktige for masteroppgaven. |
Emnetype |
Emnet er forbeholdt studenter med studierett på erfaringsbasert master i digitale helsetjenester og er ikke tilgjengelig for noen annen kategori studenter, verken som enkeltemne eller valgfritt emne. Studenter som planlegger å gjennomføre mastergradsprosjektet må ta kontakt med Institutt for informatikk i løpet av 4. semester, dvs. semesteret forut for oppstart av masteroppgaveprosjektet. Prosjektet må godkjennes av instituttet i henhold til en søknad i form av en veiledningskontrakt sammen med en prosjektbeskrivelse. |
Emnets faglige innhold |
Emnet er et 30 studiepoengs masteroppgaveprosjekt for erfaringsbasert master i digitale helsetjenester fordelt over to semester. Det faglige innholdet vil avhenge av profilen til det valgte prosjektet. |
Læringsutbytte |
Studenten kan selvstendig planlegge og gjennomføre et begrenset forskningsprosjekt innenfor det valgte tema, og på en vitenskapelig måte diskutere og rapportere resultatene av studiet i forhold til eksisterende litteratur på feltet. Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte: Kunnskaper - Studenten har:
Ferdigheter - Studenten kan:
Generell kompetanse - Studenten kan:
|
Beskrivelse av eksamens- og vurderingsformer |
Eksamen inkluderer innsending av en masteroppgave innen en fastsatt frist. Fristen er satt i forbindelse med godkjenning av veiledningskontrakten for masteroppgaven, men er normalt 1. juni og 15. desember for innlevering henholdsvis våren og høsten. Mastergradsprosjektet gjennomføres normalt over to semester. Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk. Der hvor to studenter skriver oppgave sammen gis det en felles karakter. Dersom et masterprosjekt får karakteren "F" (stryk), kan mastergradsoppgaven sendes inn på nytt i revidert form. En ny frist for innsending vil bli fastsatt. Fristen for å levere mastergradsoppgaven på nytt er 6 uker fra tidspunktet da kandidaten ble informert om eksamensresultatet. Dersom mastergradsoppgaven får karakteren "F" en gang til, kan studenten søke instituttet om tildeling av et nytt mastergradsprosjekt. Ikke-levert mastergradsoppgave: Dersom en mastergradsoppgave ikke blir levert innen den fastsatte fristen og søknad om utsettelse ikke er innvilget, vil studenten bli rapportert som ikke til stede ("ikke møtt") ved eksamen. Studenten kan deretter søke instituttet om tildeling av et nytt mastergradsprosjekt. Utsatt innlevering: Dersom det gis legeerklæring, får studenten utsatt frist for å levere masteroppgaven i henhold til § 25, punkt 8 i Forskrift for studier og eksamen ved UiT. I tilfelle prosjektet ikke kan leveres innen den fastsatte fristen, kan studenten søke om utsettelse på opptil 6 uker der det er overbevisende grunner for innsending. Utsettelsen på opptil 6 uker gjelder for både deltids- og heltidsstudenter. |
Undervisningsmetoder og arbeidsform |
Individuell eller gruppevis veiledning over to semester. Veiledningen organiseres i henhold til gjeldende bestemmelser for veiledningens omfang. Maksimal arbeidsmengde for veiledere er 40 timer, inkludert veiledningsmøter og for- og etterarbeid. Normalt utføres mastergradsoppgaven individuelt, men den kan også utføres som gruppearbeid med to studenter, dersom de selv setter sammen gruppen, og veileder godkjenner det. Ved utførelse i gruppe skal studentene på forhånd inngå en skriftlig avtale om forholdet. Avtalepartene er studentene i gruppen og veileder. Avtalen legges ved veiledningskontrakten som godkjennes av aktuelt programstyre. Arbeidsomfanget for hver student tilsvarer 800-900 timers innsats fordelt over to semester. |
Undervisnings- og eksamensspråk |
Mastergradsoppgaven kan skrives på norsk eller engelsk. |
Andre bestemmelser |