vår 2022: BED-2052 Merkevarebygging - 10 stp
Hva lærer du
Kunnskap
Studenten...
- har grunnleggende kunnskap om merkevareledelse
- har kunnskap om hvordan merker gir psykologisk verdi til kundene og økonomisk verdi til eierne
- har grunnleggende kunnskap om hvordan assosiasjoner dannes i forbrukerens hukommelse, og hvordan merkeassosiasjoner bidrar til å posisjonere merkevarer og skape merkeverdi
- har kunnskap om de mest brukte modellene for beregning av økonomisk verdi av merkevarer
- kjenner til grunnleggende teorier om hvordan man utvikler effektiv merkekommunikasjon
- har kunnskap om merkearkitektur og konsekvenser av ulike merkearkitekturløsninger
- har kunnskap om hvordan merkeverdi best utnyttes for videre vekst
Ferdigheter
Studenten...
- kan kartlegge sentrale merkeassosiasjoner (assosiativt nettverk) og merkets posisjon i markedet
- kan analysere en merkevare, avdekke gap mellom merkevarestrategi og faktisk markedsposisjon, og utvikle tiltak for forbedring og videreutvikling av merkevaren
- kan identifisere vekstmuligheter for et merke og diskutere kritiske suksessfaktorer for ulike veksttiltak
- kan beregne økonomisk verdi av en merkevare
Generell kompetanse
Studenten...
- forstår hvordan merkeverdi bidrar til bedriftens måloppnåelse og resultater og derigjennom verdi for eierne
- har et bredt perspektiv på hvilken rolle merkevarer og merkevarebygging har i moderne næringsliv
- kan drøfte hvordan merkevarer inngår i forbrukernes liv og hvordan de påvirker vårt samfunn
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: BED-2052
- Ansvarlig enhet
- Handelshøgskolen ved UiT