høst 2008: ARK-3015 Arkeologi og historie - 10 stp
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Teoretisk.
Emnet skal gi innsikt i og erfaring med teoretiske , metodiske og empiriske grunnproblemer i arkeologi gjennom komparasjon med historie. Her vil både teori, metode, empiri og ikke minst disiplinenes relasjon til hverandre bli belyst. Hvilke begrensninger har de ulike typer kildemateriale? Hvordan skal de best kombineres? Med slike spørsmålsstillinger skal vi studere historisk arkeologi slik den i dag bedrives i Skandinavia og internasjonalt, det vil si som et mangfold av arkeologier der forskeren må forholde seg til skriftlige opplysninger av de forskjelligste slag. I den ikke-vestlige moderne verdens historiske arkeologi stilles problemer med forskningshull, tolkingstradisjoner, representativitet, identitet, teoretisk rammeverk og de altfor kildestyrte perspektivene på spissen. Studentene ufordres til å samordne tolkningene av empiri forankret i tekster og materiell kultur.
Valgfritt Masteremne. Kan bl.a. brukes som støttemne i middelalderstudier og historie
Norsk
Emnet settes opp med forelesninger og seminarer.
Karaktergivende eksamen består av hjemmeoppgave på ca 10 sider. Karakterer fra A-E for bestått og F for ikke bestått. Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F.
* anger böcker som behövs för kursen. Det övriga texterna kommer att finnas i kompendium.
Det historisk-arkeologiska forskningsfältet (145 s)
*Andrén, A., 1997. Mellan ting och text. En introduktion till de historiska arkeologierna. Stockholm/Stehag. s. 11-18, 112-149, 183-187 (51 s.)
Funari, P. A., Hall, M. & Jones, S., 1999. Introduction: archaeology in history. Historical Archaeology. Back from the Edge (eds. Funari, P. A., Hall, M. & Jones, S.) One World Archaeology 31. s. 1-20 (20 s.)
Hall, M. & Silliman, S. W., 2006. Introduction: Archaeology of the modern world. Historical archaeology (eds. Hall, M. & Silliman, S. W.) p. London. s. 1-19 (19 s.)
Johnson, M., 2006. The Tide Reversed: Prospects and Potentials for a Postcolonial Archaeology of Europe. Historical archaeology (eds. Hall, M. & Silliman, S. W.) London. s. 313-331 (19 s.)
Little, B. J., 1994. People with history: An Update on Historical Archaeology in the United States. Journal of Archaeological Method and Theory I (1) s. 5-40 (36 s.)
Skrift som arkeologiskt problem (135 s).
Clanchy, M. T. 1989., Reading the signs at Durham Cathedral. Schousboe, K. & Trolle Larsen, M. (eds.) Literacy and Society. Copenhagen. p. 149-170 (22 s.).
Hines, J., 1997. Functions of literacy and the use of runes. Runor och ABC. Elva föreläsningar från ett symposium i Stockholm våren 1995 (red. Nyström, S.). Runica et Mediævalia, Opuscula 4. Stockholm. s. 79-92. (14 s.)
Larsen, M. T., 1988. Introduction: literacy and social complexity. Gledhill, J., Bender, B. & Trolle Larsen, M. (eds.) State and Society. The emergence and development of social hierarchy and political centralization, London. p. 173-191 (19 s.).
Moberg, C.-A., 1985. Old Runes and New Archaeologists. In honorem Evert Baudou Umeå p. 229-234 (6 s.)
*Moreland, J., 2001. Archaeology and Text. London. s. 33-76 (44 s.)
Nissen, H. J., 1986. The archaic texts from Uruk. World Archaeology 17 s. 317-334 (18 s.)
Stoddard, S. & Whitley, J., 1988. The social context of literacy in Archaic Greece and Etruria. Antiquity 62 p. 761-772 (12 s.)
Integrationen av arkeologiska och historiska källmaterial som historisk-arkeologiskt problem (192 s.)
*Andrén, A., 1997. Mellan ting och text. En introduktion till de historiska arkeologierna. Stockholm/Stehag. s.150-182 (33 s.)
Andrén, A., 2000. Re-reading embodied texts: an interpretation of rune-stones. Current Swedish Archaeology Vol. 8., s. 7-32 (16 s.)
Austin, D., 1990. The ´proper´ study of medieval archaeology. From the Baltic to the Black Sea (eds. Austin, D. & Alcock, L.). One World Archaeology 18. London. p. 9-42 (34 s.)
Champion, T. C., 1990. Medieval archaeology and the tyranny of the historical record. From the Baltic to the Black Sea (eds. Austin, D. & Alcock, L.). One World Archaeology 18. London. p. 79-95. (16 s.)
Herschend, F. 1997. Historical or textual archaeology. An Archaeology of Critical Rereading. Current Swedish Archaeology Vol. 5. s. 65-78 (14 s.)
Johnson, M., 1999. Rethinking historical archaeology. Historical Archaeology. Back from the Edge (eds. Funari, P. A., Hall, M. & Jones, S.) One World Archaeology 31. p.23-36 (14 s.)
*Moreland, J., 2001. Archaeology and Text. London. s. 77-97 (21 s.)
Näsman, U., 1988. Analogislutning i nordisk jernalderarkæologi. Fra stamme til stat 1 (red. Mortensen, P. & Rasmussen, B. M.). Jysk Arkælogisk Selskabs skrifter 1. Højbjerg. s. 123-140 (18 s.)
Wallerström, T., 2004. Emerging Ethnonyms, Ethnicity and Archaeology. The Case of the "Finns" in Northern Europe. The European Frontier. Clashes and Compromises in the Middle Ages. Ed. J. Staecker. Lund Studies in Medieval Archaeology 33/Gotland University Collage: Reports Centre for Baltic Studies CCC papers 7. Stockholm, s. 73-88 (16 s.)
Kursorisk läsning: Historisk forskning och källkritik( 116 s.)
*Kjeldstadli, K., 1993- Fortida er ikke hva den en gang var. En innføring i historiefaget. (2:a uppl.) Oslo. s. 45-56, 69-82, 143-219, 237-252 (116 s.)
Forøvrig
En historisk-arkeologisk monografi eller artikkel (250-350 s.) for presentasjon i seminar.tekster velges i samråd med lærer.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: ARK-3015
- Ansvarlig enhet
- Institutt for arkeologi og sosialantropologi