høst 2008:    ARK-3003 Litteraturseminar i teori og metode I - 10 stp

ARK-3003 Litteraturseminar i teori og metode I - 10 stp
Emnet administreres av
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Emnetype
Emnet er forbeholdt mastergradsstudenter i arkeologi.
Innhold
Seminarundervisning hvor studentene sammen med en lærer leser og analyserer nypublisert litteratur med henblikk på å forstå den teori og metode som legger til grunn for disse. Det jobbes med ulike perspektiver omkring aktuell litteratur hvert år.
Mål
Obligatorisk MA emne
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisningsform
Seminaret er et "lese-seminar" der ny litteratur presenteres og diskuteres. Det forventes at studentene leser alle artiklene/tekstene til hvert møte slik at det blir et felles grunnlag for diskusjon. For hvert seminar vil to grupper studenter få ansvar for å presentere litteraturen og lede diskusjon. Gruppearbeid er et arbeidskrav for seminaret.

Grupperbeid
Hvert kurs blir delt i 2-3 grupper som skal arbeide sammen om presentasjon av artikkelen for hvert seminar. Presentasjonen skal ta utgangspunkt i de teoretiske og metodiske aspektene av artikkelen. Gruppen skal presentere
Artikkelens forskningsmessige sammenheng
Forfatteren og hennes/hans arbeid
Viktige begreper
Teoretisk grunnlag
Metodisk tilnærming
For å gjøre dette må en også se på tidligere arbeid om emnet. Det vil si at gruppen skal finne frem til bok/artikler som er viktig for å forstå artikkelens plass i en bredere debatt innen arkeologisk forskning.
Arbeidet med artikkelen danner grunnlag for diskusjon på seminaret. I tillegg skal en kort skriftlig presentasjon av dette arbeidet innleveres av hver gruppe på hvert seminar.

Evalueringsform
For dette kurset gjelder "mappeevaluering", dvs. flere mindre oppgaver som til slutt vurderes samlet. "Mappen" skal bestå av 3 skriftlige oppgaver på 4 sider hver. Essay 1 skrives om seminar 1 og 2, essay 2 skrives om seminar 3 og 4, og essay 3 skrives om seminar 5 og 6. Den endelig karakteren beregnes som gjennomsnitt av de tre innleverte arbeider.

Oppgavenes form
Hver oppgave skal ha form av et "diskuterende essay." Oppgaven skal ta utgangspunkt i tema i to eller flere artikler og utvikle en kritisk diskusjon av tema. Det er viktig at oppgaven også viser egen refleksjon om temaene. En slik refleksjon kan rettes mot artiklenes/arbeidenes teoretiske premisser, deres argumentasjon, koblingen mellom teori, metode og data, og deres eventuelle relevans for ditt eget arbeide. Annen relevant litteratur om angjeldende tema kan brukes i oppgavene, men dette bør begrenses slik at oppgavenes omfang ikke blir for stort.

Hver oppgave skal være 4 sider (1.5 linje avstand, font: Times New Roman 12) og inkludere en kort litteraturliste.
Eksamensform
Karaktergivende eksamen består av minst tre innleveringer hver på ca. 4 sider som leveres i løpet av kurset. Endelig karakter settes etter siste innlevering ved at innholdet i mappen sensureres samlet til slutt.

Karakterer fra A-E for bestått og F for ikke bestått. Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F.
Pensum
Høstens litteraturseminar fokuserer på debatter tilknyttet arkeologisk teori og hvilke rolle faget spiller i dagen samfunn. Vi skal ta opp litteratur knyttet til feltarbeidet som vitenskapelig og sosial praksis. Vi starter med å se på noen kommentarer fra norske og angloamerikanske arkeologer til den teoretiske utviklingen innen faget de siste årtier (seminar 1 og 2). Deretter skal vi ta for oss noen ulike bidrag til debatten om hvilken betydning arkeologien har i vårt eget samfunn - er den primært underholdning eller har den også en viktig vitenskapelig og samfunnsmessig betydning (seminar 3 og 4). Dette omfatter også begrepet samtidsarkeologi (seminar 4), en forskningsretning som hevder at arkeologiske metoder og studiet av materiell kultur kan bidra til å kaste lys over vår egen samtid og nyere historie. Det de to siste oppsatte seminarene (5 og 6) tar for seg debatten som har forgått rundt det arkeologiske feltarbeidet. Tradisjonelt har feltarbeid vært tenkt på som datainnsamling mens fortolkning og analyse skjer på andre steder (universiteter og museer). Kritiske røster har imidlertid pekt på at den kanskje mest grunnleggende fortolkningen skjer i felt og at søkelyset derfor også bør rettes mot de sosiale og politiske betingelsene som feltarbeidet skjer under. Og at det kreves andre medier enn tekst for å representere erfaringene i felt på en tilfredsstillende måte.

Litteratur merket * finnes trykt i kompendiet til kurset. Resten lastes ned etter de adresser som er oppgitt eller sendes ut som pdf-filer.


Seminar 1: Arkeologisk teoridebatt:

*Glørstad, H. 2008. En nisses tale for akademiet. Primitive tider 10: 95-108

*Solli, B. 2008. Fra test via tegn og tekst til ting. Eller: Pimp my site? Primitive tider 10: 155-164

*For mer bakgrunn: se Hodder, I. m.fl. 2007. Revolution fulfilled? Symbolic and Structural Archaeology a generation on. Cambridge Archaeological Journal 17:2, 199-228.


Seminar 2: Arkeologisk teoridebatt:

Hodder, I.; H. Karlsson og B. Olsen 2008. 40 years of theoretical engagement: a conversation with Ian Hodder. Norwegian Archaeological Review 41/1: 26-42 (sendes ut som pdf.fil for nedlasting/utskrift)

Johnson, M. 2006. On the nature of theoretical archaeology and archaeological theory. Archaeological Dialogues 13 (2): 17-132 (kommentarar og svar kan leses etter behov) artikkelen lastes ned fra:

http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FARD%2FARD13_02%2FS138020380600208Xa.pdf&code=abd426
728878996e81bc6fe8a66d382c#page=1


Seminar 3: Arkeologi - eventyr eller vitenskap?:

*Holtorf, C. 2006/2004. Doing archaeology in popular culture. I H. Bolin (red), The interplay of past and present. Södertörn Archaeological Studies, 1, s. 41-50

*Kristiansen, K. 2008. Should archaeology be in service of "popular culture" ? A theoretical and political critique of Cornelius Holtorf´s vision of archaeology. Antiquity 82/316: 488-490

*Holtorf, C. 2008. Academic critique and the need for an open mind (a response to Kristiansen). Antiquity 82/316: 490-92.


Seminar 4: Arkeologi som samtidsvitenskap:

*Burström, M. 2006. Samskapande samtidsarkeologi. Primitive tider 10: 15-22.

González-Ruibal¨, A. 2008. Time to Destroy: An Archaeology of Supermodernity. Current Anthropology 49: 247-263 (kommentarer og svar anbefales lest) . Sendes ut som pdf.fil for nedlasting/utskrift

For de som ønsker en bredere bakgrunn til feltet samtidsarkeologi anbefales Mats Burströms bok (2007): Samtidsarkeologi: introduktion till ett forskningsfält. Studentlitteratur, Lund. (118 sider)

Se også:
Lucas, G. 2004. Modern disturbances: on the ambiguities of archaeology. MODERNISM/modernity 11(1): 109-120. Lastes ned fra

http://muse.jhu.edu/journals/modernism-modernity/v011/11.1lucas.pdf


Seminar 5: Feltarbeid og arkeologisk praksis:

*Wilmore, M. 2007. The book and the trowel. Archaeological practice and authority at the Leskernick project. I B. Bender, S. Hamilton og C. Tilley, Stone worlds. Narrativity and reflexivity in landscape archaeology. Left Coast Press, Walnut Creek, s. 244-276

Hodder, I. 2003. Archaeological Reflexivity and the "Local" Voice. Anthropological Quarterly 76.1 (2003) 55-69. Last ned fra:
http://muse.jhu.edu/journals/anthropological_quarterly/v076/76.1hodder.pdf


Seminar 6: Feltarbeid og representasjon:

Dette siste seminaret tar for seg problemet med feltarbeidets representasjon. Lar de erfaringer man gjør under feltabeidet - de strukturer man avdekker, møtet med fortidig materiale, lokalbefolkning, etc. - seg gjengi i konvensjonelle skrevne medier som feltrapporter, artikler og bøker? Eller kreves det andre former for representasjon. Vi skal her se på noen forslag til alternative måter å gjøre dette på. Litteratur og web-basert materiale kommer. Forslag mottas!

Om dere har forslag til flere tema og/eller litteratur kan vi ta dette opp.


Undervisning Høst 2008
Orienteringsmøte: Tirsdag 19. august kl 1215, rom L-133 i Breiviklia
Forelesning Undervisningen er felles med ARK-3004.

Ansv. leder prof. Bjørnar Julius Olsen

Første gang: Tirsdag 26.08., kl 1215, rom L-133 i Breiviklia

Eksamen Eksamen: Mappevurdering med tre innleveringer.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: ARK-3003