På slutten av 1800-tallet ble Johan Adrian Jacobsen (1853–1947) et kjent navn i etnografiens verden. Etter å ha hoppet av karrieren som ishavskipper og sjømann, fikk væreiersønnen fra Risøya internasjonal berømmelse som samler av mennesker og ting. Ikke bare bidro han til at tusenvis av unike gjenstander havnet på europeiske og amerikanske museer. Han skaffet også til veie levende urfolk til fremvisning i dyreparker og andre steder.
Utstillinga tar for seg Jacobsens etnografiske virksomhet og kaster nytt lys over det komplekse møtet mellom samler og innsamlet. Samtidig får vi innblikk i Jacobsens egen karriere og livsløp. Underliggende spørsmål er hvorfor Jacobsen ble glemt og hvordan hans faglige skjebne speiler grunnleggende endringer i forståelsen av kultur og vitenskap på overgangen mellom det 19. og det 20. århundre.
Cathrine Baglo er kurator for utstillinga og forsker i kulturvitenskap ved Tromsø Museum – Universitetsmuseet. Utstillinga baserer seg på Baglos egen forskning.
Lydkunstner Noah Angell har laget lydverket «A polyphony of recovered voices» spesielt for utstillingen.
--
English version:
A guided tour in the exhibition STORM AND STILLNESS by curator Cathrine Baglo.
At the end of the 19th century, Adrian Jacobsen (1853–1947) had become a well-known name in ethnographic circles. A former sea captain and sailor, he now received international recognition as a collector of people and things. Jacobsen collected ethnographic specimens for European and American museums, including living exhibitions of indigenous peoples.
The exhibition examines Jacobsen’s ethnographic practices and sheds new light on the encounter between collector and collected – in all of its complexity and imperfection. At the same time, we learn about Jacobsen’s own life and career, in light of the fundamental changes in the understanding of culture of science that took place at the turn of the century.
The exhibition is curated by Cathrine Baglo, researcher at the Department of Cultural Sciences, Tromsø University Museum. The exhibition is based on her own research.
Noah Angell has made the soundpiece “A polyphony of recovered voices” especially for the exhibition.
The guided tour will be given in Norwegian.