Bilde av Pesch, Anja Maria
Foto: Torje Jenssen
Bilde av Pesch, Anja Maria
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk amp023@post.uit.no +4777645626 Tromsø

Anja Maria Pesch


Førsteamanuensis, barnehagelærerutdanning


  • Gunhild Tomter Alstad, Anja Maria Pesch :
    Transspråking inn i barnehagekonteksten: En språkideologisk diskusjon av språknormer i pedagogiske praksiser
    Nordisk barnehageforskning 2024 DOI
  • Anja Maria Pesch, Marit Sundelin :
    The significance of multilingual children's voices in research
    Varhaiskasvatuksen Tiedelehti 2024 DOI
  • Hilde Sollid, Florian Hiss, Anja Maria Pesch :
    Learnings from/about diversity in space and time: discursive constructions in the semiotic landscape of a teacher education building in Norway
    International Journal of Multilingualism 2023 ARKIV / DOI
  • Bengt Haugseth, Anja Maria Pesch :
    Noe om musikk og bevegelse - læring gjennom kroppslig uro
    Universitetsforlaget 2022
  • Anja Maria Pesch, Maria Dardanou, Hilde Sollid :
    Kindergartens in Northern Norway as semiotic landscapes
    Linguistic Landscape 2021 ARKIV / DATA / DOI
  • Anja Maria Pesch :
    "They call me anneanne!" Translanguaging as theoretical and pedagogical challenge and opportunity in the kindergarten context of Norway
    Acta Borealia 2021 DOI
  • Anja Maria Pesch :
    Studying families’ and teachers’ multilingual practices and ideologies in kindergartens – A nexus analytic approach
    Brill|Sense 2021 ARKIV / DOI
  • Florian Hiss, Anja Maria Pesch, Hilde Sollid :
    Multilingual encounters in Northern Norway
    Acta Borealia 2021 ARKIV / DOI
  • Anja Maria Pesch :
    Semiotic landscapes as constructions of multilingualism–a case study of two kindergartens
    European Early Childhood Education Research Journal 2021 ARKIV / DOI
  • Anja Maria Pesch, Kirsten Sivertsen Worum :
    Når vi skal snakke om "Hjulene på bussen". Barns deltakelse og posisjonering i samlingsstund i lys av Bakhtin.
    Universitetsforlaget 2020
  • Maria Dardanou, Anja Maria Pesch :
    Se på min samlingsstund! Perspektiver fra Norge, Tyskland og Hellas
    Universitetsforlaget 2020
  • Anja Maria Pesch :
    Syn på flerspråklighet som diskursive vilkår for barnehagens samarbeid med foreldre til flerspråklige barn
    NOA - Norsk som andrespråk 2018 ARKIV
  • Agnes Westgaard Bjelkerud, Svein Harald Bigum, Kristin Kathinka Due Bergseth, Mari Gillund, Åse Wedø Tronvoll, Odd Rune Stalheim m.fl.:
    Politisering av forskning kan være problematisk
    Utdanningsnytt.no 2024 FULLTEKST
  • Åse Wedø Tronvoll, Trine Kampmann-Jensen, Hanne Høglind, Anja Maria Pesch, Christina Niemi Mølstad :
    Å synliggjøre samisk språk og kultur i barnehagen
    Utdanningsnytt.no 2024
  • Kristin Kathinka Due Bergseth, Anja Maria Pesch :
    Barns deltakelse i læringsfellesskapet gjennom overgangen fra barnehage til skole
    2024
  • Hilde Sollid, Florian Hiss, Anja Maria Pesch :
    Learnings from/about diversity in space and time
    2023
  • Camilla Eline Andersen, Anja Maria Pesch :
    Samiske perspektiver i barnehagelærerutdanningen
    2023
  • Anja Maria Pesch :
    Views on multilingualism in transition plans from ECEC to primary school
    2023
  • Marit Sundelin, Anja Maria Pesch :
    The significance of multilingual children's voices in research
    2023
  • Anja Maria Pesch :
    Bakhtins dialogiske perspektiv i barnehage, barnehagelærerutdanning og barnehageforskning
    2023
  • Anja Maria Pesch, Camilla Eline Andersen :
    Dekolonisering og indigenisering i norske barnehagelærerutdanninger? Spenninger og muligheter i analyser av emneplaner og pensumlitteratur
    2023
  • Anja Maria Pesch :
    Semiotische Landschaften als Orte des Sprach-ver-handelns
    Schulheft 2023
  • Hilde Sollid, Anja Maria Pesch :
    Investigating multilingualism in educational transitions
    2022
  • Hilde Sollid, Anja Maria Pesch :
    Views on Sámi language - past and present​
    2022
  • Anja Maria Pesch, Hilde Sollid :
    Flerspråklighet i overganger i utdanningssystemet
    2022
  • Marion Oen, Alicja R. Sadownik, Anja Maria Pesch, Elin Eriksen Ødegaard, Erle Sellevåg :
    Flagg som misforstått mangfoldarbeid
    Utdanningsnytt.no 20. mars 2022 FULLTEKST
  • Camilla Eline Andersen, Linn Terese Bern, Trine Kampmann-Jensen, Anja Maria Pesch :
    Bærekraft og samiske perspektiver i barnehagelærerutdanninga
    2022
  • Maria Dardanou, Anja Maria Pesch :
    Kindergarten’s circle time:Perspectives from Norway, Germany and Greece
    2022
  • Gunhild Tomter Alstad, Anja Maria Pesch :
    Language ideologies in early childhood teacher education. The politics of textual and visual learning resources
    2022
  • Elin Eriksen Ødegaard, Jorunn Spord Borgen, Czarecah Tuppil Oropilla, Anja Maria Pesch, Liv Torunn Grindheim, Hege Wergedahl m.fl.:
    Book Launch - Celebrating 'Childhood Cultures in Transformation - 30 Years of the UN Convention on the Rights of the Child in Action towards Sustainability'
    2021
  • Anja Maria Pesch, Marit Sundelin :
    Ethical aspects as a limitation for the students' access to kindergarten as a learning arena
    2020
  • Anja Maria Pesch, Hilde Sollid :
    Semiotic landscapes from emic and etic perspectives
    2020
  • Marit Sundelin, Anja Maria Pesch :
    Dialogiske perspektiv i arbeid med barns språkutvikling
    2020
  • Anja Maria Pesch, Ingrid C. Nordli :
    (Ute)rommet som arena for språkutvikling. Uterommets innredning og de ansattes rolle
    2019
  • Maria Dardanou, Anja Maria Pesch :
    Flerspråklighet og hvordan jobbe systematisk med språk i barnehage
    2019
  • Carola Babette Kleemann, Johanne Ilje-Lien, Katrine Giæver, Elena Tkachenko, Kari Bratland, Anja Maria Pesch :
    Is there a Place for multilingualism in norwegian preschools
    2018
  • Anja Maria Pesch, Maria Dardanou :
    Involvement of multilingual parents in Norwegian ECEC practices
    2018
  • Carola Babette Kleemann, Anja Maria Pesch :
    Kompetanse for mangfold - et nordlig perspektiv på mangfold i barnehagen
    2018
  • Carola Babette Kleemann, Anja Maria Pesch :
    Spaces and boundaries for multilingual practices in Norwegian ECEC
    2018
  • Maria Dardanou, Anja Maria Pesch :
    Multilingual children’s voices in semiotic landscapes
    2018
  • Hilde Sollid, Anja Maria Pesch, Maria Dardanou :
    Pictures as frozen representation of dynamic practices
    2017
  • Hilde Sollid, Anja Maria Pesch, Maria Dardanou :
    Preschools in Norway as semiotic landscapes
    2017
  • Anja Maria Pesch :
    Beyond the resource perspective. Exploring teachers' views on multilingualism in an ECEC context
    2017
  • Hilde Sollid, Anja Maria Pesch :
    Å skape rom for flerspråklighet. En studie av diskursive vilkår for barnehagens språklige praksis med flerspråklige barn.
    UiT Norges arktiske universitet 2017
  • Anja Maria Pesch :
    ECE teachers' and parents' language ideologies - a challenge for kindergarten-home collaboration?
    2016
  • Ingrid C. Nordli, Miriam Wiik, Maria Dardanou, Monica Volden, Bengt A. Haugseth, Anja Maria Pesch m.fl.:
    Kvalitetsutvikling av tverrfaglig emneundervisning BLU (Barnehagelærerutdanningen)
    UiT Norges arktiske universitet 2016
  • Anja Maria Pesch :
    Kindergarten-home collaboration focusing on multilingual children’s language development. A discussion of kindergarten teachers’ language ideologies and their influence on collaboration with parents of multilingual children
    2015
  • Anja Maria Pesch :
    Legitimizing multilingual situations in everyday activities in a Norwegian kindergarten
    2015
  • Anja Maria Pesch :
    Multilingual children in kindergarten – collaboration with parents focusing on children’s language development
    2015
  • Marit Sundelin, Anja Maria Pesch :
    Å skape forståelse for flerspråklige barns språklige utfordringer i barnehagen
    2015

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Forskningsinteresser

    Undervisning

    • BLU-1003 Språk, tekst ot matematikk
    • BLU-1210 Språk og kommunikasjon i barnehagen
    • BLU-2000 Bacheloroppgave med metode og vitenskapsteori
    • BLU-2010 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
    • VID-6203 Barns språkutvikling og språklæring, inkludert barn med norsk som andrespråk


    CV

    Utdanning / Grad:
    Ph.d-grad i humaniora og samfunnsvitenskap, studieretning pedagogikk ved UiT, 2018
    Hovedfag i pedagogikk ved Universitetet i Tromsø, 2005
    Diplom Sozialpädagogin ved University of Applied Sciences, Hamburg, 2002

    Arbeid:
    Førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk/UiT fra august 2019
    Universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk/UiT fra mai 2017
    Stipendiat ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk/UiT, august 2012 - mars 2017