Foto: Torje Jenssen
Anja Maria Pesch
Førsteamanuensis, barnehagelærerutdanning
Gunhild Tomter Alstad,
Anja Maria Pesch
:
Transspråking inn i barnehagekonteksten: En språkideologisk diskusjon av språknormer i pedagogiske praksiser
Nordisk barnehageforskning 2024 DOI
Anja Maria Pesch,
Marit Sundelin
:
The significance of multilingual children's voices in research
Varhaiskasvatuksen Tiedelehti 2024 DOI
Hilde Sollid,
Florian Hiss,
Anja Maria Pesch
:
Learnings from/about diversity in space and time: discursive constructions in the semiotic landscape of a teacher education building in Norway
Bengt Haugseth,
Anja Maria Pesch
:
Noe om musikk og bevegelse - læring gjennom kroppslig uro
Universitetsforlaget 2022
Anja Maria Pesch,
Maria Dardanou,
Hilde Sollid
:
Kindergartens in Northern Norway as semiotic landscapes
Anja Maria Pesch
:
"They call me anneanne!" Translanguaging as theoretical and pedagogical challenge and opportunity in the kindergarten context of Norway
Acta Borealia 2021 DOI
Anja Maria Pesch
:
Studying families’ and teachers’ multilingual practices and ideologies in kindergartens – A nexus analytic approach
Florian Hiss,
Anja Maria Pesch,
Hilde Sollid
:
Multilingual encounters in Northern Norway
Anja Maria Pesch
:
Semiotic landscapes as constructions of multilingualism–a case study of two kindergartens
Anja Maria Pesch,
Kirsten Sivertsen Worum
:
Når vi skal snakke om "Hjulene på bussen". Barns deltakelse og posisjonering i samlingsstund i lys av Bakhtin.
Universitetsforlaget 2020
Maria Dardanou,
Anja Maria Pesch
:
Se på min samlingsstund! Perspektiver fra Norge, Tyskland og Hellas
Universitetsforlaget 2020
Anja Maria Pesch
:
Syn på flerspråklighet som diskursive vilkår for barnehagens samarbeid med foreldre til flerspråklige barn
NOA - Norsk som andrespråk 2018 ARKIV
Agnes Westgaard Bjelkerud,
Svein Harald Bigum,
Kristin Kathinka Due Bergseth,
Mari Gillund,
Åse Wedø Tronvoll,
Odd Rune Stalheim
m.fl.:
Politisering av forskning kan være problematisk
Utdanningsnytt.no 2024 FULLTEKST
Åse Wedø Tronvoll,
Trine Kampmann-Jensen,
Hanne Høglind,
Anja Maria Pesch,
Christina Niemi Mølstad
:
Å synliggjøre samisk språk og kultur i barnehagen
Utdanningsnytt.no 2024
Kristin Kathinka Due Bergseth,
Anja Maria Pesch
:
Barns deltakelse i læringsfellesskapet gjennom overgangen fra barnehage til skole
2024
Hilde Sollid,
Florian Hiss,
Anja Maria Pesch
:
Learnings from/about diversity in space and time
2023
Camilla Eline Andersen,
Anja Maria Pesch
:
Samiske perspektiver i barnehagelærerutdanningen
2023
Anja Maria Pesch
:
Views on multilingualism in transition plans from ECEC to primary school
2023
Marit Sundelin,
Anja Maria Pesch
:
The significance of multilingual children's voices in research
2023
Anja Maria Pesch
:
Bakhtins dialogiske perspektiv i barnehage, barnehagelærerutdanning og barnehageforskning
2023
Anja Maria Pesch,
Camilla Eline Andersen
:
Dekolonisering og indigenisering i norske barnehagelærerutdanninger? Spenninger og muligheter i analyser av emneplaner og pensumlitteratur
2023
Anja Maria Pesch
:
Semiotische Landschaften als Orte des Sprach-ver-handelns
Schulheft 2023
Hilde Sollid,
Anja Maria Pesch
:
Investigating multilingualism in educational transitions
2022
Hilde Sollid,
Anja Maria Pesch
:
Views on Sámi language - past and present
2022
Anja Maria Pesch,
Hilde Sollid
:
Flerspråklighet i overganger i utdanningssystemet
2022
Marion Oen,
Alicja R. Sadownik,
Anja Maria Pesch,
Elin Eriksen Ødegaard,
Erle Sellevåg
:
Flagg som misforstått mangfoldarbeid
Utdanningsnytt.no 20. mars 2022 FULLTEKST
Camilla Eline Andersen,
Linn Terese Bern,
Trine Kampmann-Jensen,
Anja Maria Pesch
:
Bærekraft og samiske perspektiver i barnehagelærerutdanninga
2022
Maria Dardanou,
Anja Maria Pesch
:
Kindergarten’s circle time:Perspectives from Norway, Germany and Greece
2022
Gunhild Tomter Alstad,
Anja Maria Pesch
:
Language ideologies in early childhood teacher education. The politics of textual and visual learning resources
2022
Elin Eriksen Ødegaard,
Jorunn Spord Borgen,
Czarecah Tuppil Oropilla,
Anja Maria Pesch,
Liv Torunn Grindheim,
Hege Wergedahl
m.fl.:
Book Launch - Celebrating 'Childhood Cultures in Transformation - 30 Years of the UN Convention on the Rights of the Child in Action towards Sustainability'
2021
Anja Maria Pesch,
Marit Sundelin
:
Ethical aspects as a limitation for the students' access to kindergarten as a learning arena
2020
Anja Maria Pesch,
Hilde Sollid
:
Semiotic landscapes from emic and etic perspectives
2020
Marit Sundelin,
Anja Maria Pesch
:
Dialogiske perspektiv i arbeid med barns språkutvikling
2020
Anja Maria Pesch,
Ingrid C. Nordli
:
(Ute)rommet som arena for språkutvikling. Uterommets innredning og de ansattes rolle
2019
Maria Dardanou,
Anja Maria Pesch
:
Flerspråklighet og hvordan jobbe systematisk
med språk i barnehage
2019
Carola Babette Kleemann,
Johanne Ilje-Lien,
Katrine Giæver,
Elena Tkachenko,
Kari Bratland,
Anja Maria Pesch
:
Is there a Place for multilingualism in norwegian preschools
2018
Anja Maria Pesch,
Maria Dardanou
:
Involvement of multilingual parents in Norwegian ECEC practices
2018
Carola Babette Kleemann,
Anja Maria Pesch
:
Kompetanse for mangfold - et nordlig perspektiv på mangfold i barnehagen
2018
Carola Babette Kleemann,
Anja Maria Pesch
:
Spaces and boundaries for multilingual practices in Norwegian ECEC
2018
Maria Dardanou,
Anja Maria Pesch
:
Multilingual children’s voices in semiotic landscapes
2018
Hilde Sollid,
Anja Maria Pesch,
Maria Dardanou
:
Pictures as frozen representation of dynamic practices
2017
Hilde Sollid,
Anja Maria Pesch,
Maria Dardanou
:
Preschools in Norway as semiotic landscapes
2017
Anja Maria Pesch
:
Beyond the resource perspective. Exploring teachers' views on multilingualism in an ECEC context
2017
Hilde Sollid,
Anja Maria Pesch
:
Å skape rom for flerspråklighet. En studie av diskursive vilkår for barnehagens språklige praksis med flerspråklige barn.
UiT Norges arktiske universitet 2017
Anja Maria Pesch
:
ECE teachers' and parents' language ideologies - a challenge for kindergarten-home collaboration?
2016
Ingrid C. Nordli,
Miriam Wiik,
Maria Dardanou,
Monica Volden,
Bengt A. Haugseth,
Anja Maria Pesch
m.fl.:
Kvalitetsutvikling av tverrfaglig emneundervisning BLU (Barnehagelærerutdanningen)
UiT Norges arktiske universitet 2016
Anja Maria Pesch
:
Kindergarten-home collaboration focusing on multilingual children’s language development. A discussion of kindergarten teachers’ language ideologies and their influence on collaboration with parents of multilingual children
2015
Anja Maria Pesch
:
Legitimizing multilingual situations in everyday activities in a Norwegian kindergarten
2015
Anja Maria Pesch
:
Multilingual children in kindergarten – collaboration with parents focusing on children’s language development
2015
Marit Sundelin,
Anja Maria Pesch
:
Å skape forståelse for flerspråklige barns språklige utfordringer i barnehagen
2015
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Forskningsinteresser
- Flerspråklighet i tidlig barndom
- Barnehagens arbeid med flerspråklige barn og familier
- Schoolscapes / Linguistic landscapes
- Medlem i BARNkunne - Senter for barnehageforskning
- Medlem i forskergruppa Multilingual North: Diversity, Education and Revitalisation
Undervisning
- BLU-1003 Språk, tekst ot matematikk
- BLU-1210 Språk og kommunikasjon i barnehagen
- BLU-2000 Bacheloroppgave med metode og vitenskapsteori
- BLU-2010 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
- VID-6203 Barns språkutvikling og språklæring, inkludert barn med norsk som andrespråk
Medlem i forskningsgruppe
CV
Utdanning / Grad:
Ph.d-grad i humaniora og samfunnsvitenskap, studieretning pedagogikk ved UiT, 2018
Hovedfag i pedagogikk ved Universitetet i Tromsø, 2005
Diplom Sozialpädagogin ved University of Applied Sciences, Hamburg, 2002
Arbeid:
Førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk/UiT fra august 2019
Universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk/UiT fra mai 2017
Stipendiat ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk/UiT, august 2012 - mars 2017