vår 2014: BED-2015 Commercialisation - 10 stp
Innhold
Kurset skal gi innføring i utvikling av prosessen fra idé til profesjonell forretningsplan; Ideutvikling, Produktutvikling og markedsutvikling; relasjoner og nettverk, finansiering, presentasjon overfor kapitalkilder; verdsettingsproblematikk
Kurset fungerer som forkurs til Grunderskolen og som en del av Start UiTs Venture Cup arrangement.
Hva lærer du
Studenter som har fullført kurset skal ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap og forståelse:
- Kunnskap om sentrale begreper og valg i ideutvikling og kommersialisering
- Kunnskap om hvordan man skal vurdere produktideer og ideenes kommersielle potensial
- Kunnskap om hvordan en skriver og presenterer en forretningsplan
Ferdigheter:
- Studentene lærer å utvikle egne ideer gjennom ulike kreative metoder (i.e.Design Thinking og Canvas forretningsmodellering).
- Studentene lærer å bruke teamarbeid til å for å selektere og evaluere egne ideer og produkter/tjenester og i de ulike stadiene av kommersialiseringsprosessen
- Studenter lærer å jobbe i team med kreative ideer.
- Studentene lærer å gjennomføre evaluering av teamets kommersialiseringsevne og lærer å gjennomføre strategier i forhold til hver persons egenskaper.
Kompetanse:
- Studenten skal vite hvordan en utvikler en forretningsplan.
- Studenten skal på selvstendig grunnlag og gjennom samarbeid utvikle sin egen kompetanse og ekspertise om ideutvikling og kommersialisering.
- Studentene skal kunne drøfte sentrale spørsmål, analysere og konkludere innenfor de viktigste trinnene i en ideutviklings og kommersialiseringsprosess.
- Studentene skal bli kompetente i beslutningsprosesser som omhandler å utnytte kunnskap om finansielle og menneskelige ressurser.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested:
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: BED-2015
- Ansvarlig enhet
- Handelshøgskolen ved UiT