vår 2014:    BED-2004 Bedriftsmarkedsføring - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BED-2004 Industriell markedsføring 10 stp
F-252 Industriell markedsføring og distribusjon 10 stp

Innhold

Emnet tar for seg de spesielle utfordringene markedsførere står ovenfor når bedrifter og organisasjoner er kjøpere av produkter og tjenester. I tillegg til å beherske markedsføringens tradisjonelle virkemidler, må man også innenfor B2B-markedsføring blant annet kunne forstå og styre de organisatoriske prosessene. Markedsføring til bedrifter og organisasjoner er ofte mer komplisert enn til forbrukere, og stiller spesielle krav til markedsstrategi og praktisk markedsføring.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

 Kunnskaper og forståelse:

  • Ha en generell forståelse av markedsføring på bedriftsmarkedet.
  • Kunnskaper om de spesielle utfordringene markedsførere står ovenfor når bedrifter og organisasjoner er kjøpere av produkter og tjenester.
  • Kunnskaper om hvilke verktøy og metoder bedriftsmarkedsførere har til rådighet.

Ferdigheter:

  • Kunne iverksette praktiske tiltak for å skape og fordele verdi mellom aktørene på bedriftsmarkedet.
  • I tillegg til å beherske markedsføringens tradisjonelle virkemidler, skal studentene kunne styre organisatoriske prosesser som har betydning for bedriftsmarkedsføring.

Kompetanse:

  • Kunne analysere og diskutere praktiske problemstillinger innenfor emnet med bedriftsmarkedsførere.
  • Kunne bruke relevant kunnskap for å løse praktiske problemstillinger innenfor emnet.

 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger og seminarer

Eksamen

4 t skriftlig eksamen (60 %) og semesteroppgave (40%). Karakterskala A-E, med F som stryk.

 

Semesteroppgaven gjennomføres i grupper.

 

Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet. Kontinuasjonseksamen består av en skriftlig skoleeksamen (teller 100 %). For å få avlegge kontinuasjonseksamen i emnet er det en forutsetning at semesteroppgaven er bestått.


Pensum

Pensumlitteratur oppgis ved semesterstart eller fås ved henvendelse til Akademisk kvarter.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested:
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BED-2004