Kine Maridatter Dørum Maxwell
Stillingsbeskrivelse
Mine arbeidsområder omfatter undervisning og forskningsbasert utviklingsarbeid med fokus på studenters læringsprosesser, særlig selvregulert læring, motivasjon og læringsdesign. Jeg arbeider med kompetanseutvikling for faglig ansatte gjennom rådgivning og støtte i utvikling av undervisning, vurdering og læringsdesign, og deltar i institusjonelle satsinger omkring utdanningskvalitet.
Jeg underviser og veileder i universitetspedagogiske kurs og seminarer, og utvikler ressurser som støtter ansatte i å planlegge og gjennomføre hensiktsmessige læringsaktiviteter og vurderingsformer. De senere årene har jeg hatt en aktiv rolle i forskning og formidling rundt KI i høyere utdanning.
Min forskning retter seg mot hvordan undervisningspraksiser og læringsdesign kan fremme studenters læring, engasjement og mestring. Sentrale interesseområder inkluderer hvordan utdanningsdesign påvirker studenters selvregulering og motivasjon, hvordan nye teknologier endrer forutsetningene for undervisning og vurdering, og hvordan inkluderende og engasjerende læringsmiljøer kan utvikles på tvers av utdanningsnivåer.
Jeg er involvert i forsknings- og utviklingsprosjekter som omhandler fleksible læringsdesign, generativ KI, studentengasjement og pedagogisk innovasjon. Jeg bidrar også i institusjonelle satsinger for utdanningskvalitet ved UiT og deltar i internasjonalt samarbeid gjennom EUGLOH-nettverket, med prosjekter knyttet til utdanningskvalitet og læringsinnovasjon.
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Forskningsinteresser
- Studenters læringsprosesser, særlig selvregulert læring og motivasjon
- Læringsdesign og hvordan det påvirker studenters engasjement, mestring og læringsutbytte
- Undervisningspraksiser som fremmer aktiv, støttende og inkluderende læring
- Pedagogiske implikasjoner av generativ kunstig intelligens i høyere utdanning
- Teknologiens rolle i undervisning, vurdering og læring