høst 2011:    ALI-8000 Fiksjon som kommunikasjon - 5 stp

ALI-8000
 
Fiksjon som kommunikasjon
 
-
5
stp
Emnet administreres av
Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Emnetype
Emnet kan tas som et enkeltemne.
Opptakskrav

Målgruppe: ph.d.-studenter innen Ph.d.-program i humaniora og samfunnsvitenskap.

Opptakskrav: tatt opp på et ph.d-program eller UiTs førstelektorprogram. Anbefalt forkunnskapskrav: mastergrad eller hovedfag i litteraturvitenskp.

Søknadsfrist: 1. juni 2011. Bruk skjema 'søknad om opptak til ph.d-emner (8000-emner) ved UiT' og send det til: Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, seksjon for forskningstjenester, 9037 Tromsø.

Kurset har 10 plasser. Dersom det er flere søkere enn plasser vil disse bli prioritert etter målgruppe og kategori 1-3 jamfør § 10 i Forskrift for graden ph.d. ved Universitetet i Tromsø.

Innhold
Emnet vil belyse fiksjonsteksters evne og muligheter til å kommunisere . Problemet vil bli belyst ved hjelp av både klassiske og nyere kommunikasjonsmodeller for fiksjon: Käte Hamburgers, James Phelans, Richard Walsh’, og Geir Farners. Modellene vil bli diskutert med henblikk på å belyse spesielt fire spørsmål: 1. Forholdet mellom forfatter og forteller : Er forfatteren en særskilt utsigelsesinstans? 2. Fiksjon som mimesis: Hvordan bidrar det mimetiske til den kommunikative prosessen? Refererer fiksjonen til den verdenen den etterlikner? 3. Meddelelsesverdi/kognitivt innhold: Hvordan og i hvilken forstand formidler fiksjonen tanker om verden eller livet? 4. Leserens rolle i og bidrag til fiksjonens kommunikasjonsprosess: Hvilken form for deltakelse og engasjement krever fiksjonen av leseren? Emnet vil ta opp problemstillinger som angår alle som undersøker narrative fiksjonstekster som del av sitt arbeid med en ph.d.-avhandling i litteraturvitenskap.
Læringsutbytte

Kurset skal

1. Gi studentene grundig kjennskap til noen av de vesentligste teoretiske bidragene til forståelsen av fiksjon som kommunikasjon.

2. Sette dem i stand til å diskutere kommunikasjonsmodellene og sammenlikne deres svar på de ulike spørsmålene listet opp under Faglig innhold, og drøfte den eventuelle sammenhengen mellom svarene på de ulike spørsmålene. Får f. eks. synet på forfatteren som utsigelsesinstans konsekvenser for synet på fiksjonens kognitive innhold?

3. Sette dem i stand til å drøfte (deler av) sitt eget avhandlingskorpus i lys av ett eller flere av disse teoretiske bidragene.

Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråk: Norsk. Eksamensspråk: Norsk, svensk, dansk eller engelsk
Undervisningsform

Undervisningen vil gå over en uke, med 18 timers undervisning. Undervisningsformen vil være seminar med intensiv studentaktivitet, ispedd kortere forelesninger fra lærer. Stipendiatene skal selv presentere en tekst fra sitt avhandlingskorpus og angi hvordan de tenker å applisere teoristoffet på denne. Undervisningen vil bli forberedt i måneden forut for avviklingen av kurset gjennom utsending av spørsmålsinventar for kursets problemfelter.

Undervisningstidspunkt:

Undervisningen vil bli gitt over tre dager i uke 39: mandag 26.09, onsdag 28.09. og fredag 30.09, fra kl. 10.15 til kl. 16.00.

Program:

Mandag 26. 09:

Introduksjon til kurset.

Om fiksjonens særegne kommunikasjonsmåte

Kate Hamburger: The Logic of Literature

Geir Farner: Litterær fiksjon

Onsdag 28.09:

Den retoriske inngangen til fiksjonen

James Phelan: Experiencing Fiction

Richard Walsh: The Rhetoric of Fictionality

Fredag 30.09:

Studentpresentasjon av tekster fra eget tekstkorpus

Komparasjon, oppsummering

Vurderingsordning
Kurset gir 5 studiepoeng for godkjent deltakelse, innlegg og bestått hjemmeoppgave. Eksamensspråk er norsk, svensk, dansk eller engelsk etter studentens valg. Hjemmeoppgaven består av å lage et essay med utgangspunkt i eget tekstkorpus på ca. 5000 ord. Innlevering er 11. november 2011. Vurderingsuttrykk for eksamen er 'bestått'/'ikke bestått'. Det arrangeres kontinuasjonseksamen ved HSL-fakultetet dersom paperet bedømmes ikke bestått.
Pensum

Pensum faller i to deler:

1. generell teori

2. litterært tekstkorpus

Det litterære tekstkorpuset skal være på minst 150 sider, og velges av studenten selv, med utgangspunkt i avhandlingskorpuset. Den generelle teorien skal omfatte ca.350 sider, og skal i utgangspunktet være hentet fra følgende litteraturliste:

James Phelan: Experiencing FIction. Ohio State University Press, Columbus 2007

Käte Hamburger: The Logic of Literature, Indiana University Press , Indiana 1973

Richard Walsh: The Rhetoric of Fictionality, Ohio State University Press,

Columbus 2007

Geir Farner: Litterær fiksjon. Unipub, Oslo 2010

Alle fire verkene forventes å være lest i sin helhet, men det mer spesifiserte teoretiske pensumet vil bli tilpasset den enkeltes behov etter konsultasjon med kursansvarlig.



Undervisning Høst 2011
forelesning F.aman. Anniken Greve

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: |
  • Studiepoeng: 5
  • Emnekode: ALI-8000