høst 2011:    ARK-1007 Arkeologiens idéhistorie - 10 stp

ARK-1007
 
Arkeologiens idéhistorie
 
-
10
stp
Emnet administreres av
Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter på bachelorprogrammet i arkeologi. Det anbefales tatt i andre studieår (3. semester). Emnet passer også som støtteemne i historie, sosialantropologi, religionsvitenskap, sosiologi og statsvitenskap. Emnet kan tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter gode kunnskaper i engelsk.

Emnet overlapper ARK-2001 Fortidsforståelser: Teoretiske perspektiv i arkeologisk forskning med 10 studiepoeng.

Innhold
Emnet skal gi studenten ei innføring i sentrale posisjoner i den teoretiske debatten i arkeologien, i Skandinavia og internasjonalt. Kurset gir et grunnriss av skiftende teoretiske perspektiv innenfor arkeologisk forskning fra 1800-tallet og fram til i dag. Kurset tar også opp forskningens sosiale og politiske kontekst, og hvordan problemstillinger og tolkningsforslag er påvirket av arkeologens samtid.
Læringsutbytte

Etter å ha bestått emnet, skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse
Studenten skal ha:

- kunnskap om skiftende teoretiske perspektiv innenfor arkeologisk forskning fra 1800-tallet og fram til i dag

- forståelse for forskningens sosiale og politiske kontekst, og hvordan tematikk, problemstillinger og tolkningsforslag påvirkes av arkeologens samtid

- et utgangspunkt for å kunne vurdere den vitenskapelige, samfunnsmessige og politiske bakgrunn for ulike tolkninger og synspunkter knyttet til kulturhistorien og arkeologien

Ferdigheter
Studenten skal:

- kunne gjøre bruk av basisferdigheter når det gjelder å problematisere sammenhengen mellom teori og fagets utvikling og hvordan ulike teorier kan anvendes i arkeologisk forskning

- ha innsyn i sammenhengen mellom teori, fagets utvikling og den samfunnspolitiske kontekst

Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er norsk. Eksamensspråk er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og / eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.
Undervisningsform
Undervisning består av forelesninger og seminar. Det gis 10 dobbeltimer med forelesning, og 2 dobbelttimer med seminar og gruppearbeid. Mens forelesningene bidrar til å gi studenten en skisse av den teoretiske utviklingen, vil studenten på gruppearbeidet få anledning til selv å kunne redegjøre for denne, samt delta i diskusjoner om arkeologiens samfunnsmessige rolle.
Vurderingsordning
ARBEIDSKRAV
Det er obligatorisk oppmøte på minst ett av seminarene. For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha deltatt i innlevert gruppearbeidsoppgave.

EKSAMEN
Eksamen består av en hjemmeeksamen på 3500 ord (ca. 10 sider) over oppgitt tekst. Eksamen skrives over 2 uker.

Karakterer fra A- E for bestått og F for ikke bestått.

Studentene inviteres til å ta kontakt med faglærer umiddelbart etter at sensur er falt for å få en begrunnelse for eksamensresultatet.
Det tilbys kontinuasjonseksamen ved karakteren F.
Pensum

PENSUM HØSTEN 2011

De følgende bokene skal kjøpes ved Akademisk Kvarter:

Trigger, Bruce G.
1996 A History of Archaeological Thought. Second Edition. Cambridge University Press.

Olsen, Bjørnar
1997 Fra ting til tekst. Teoretiske perspektiv i arkeologisk forskning. Universitetsforlaget, Oslo.

I tillegg vil fordypningslitteratur samles i trykt kompendia. Fordypningslitteratur blir sentral i de to gruppearbeid sesjonene.

FORDYPNINGSLITTERATUR
EVOLUSJONISME OG KULTURHISTORISK GRUNNLAG

Boas, F. 1887. The Occurrence of Inventions in Areas Widely Apart. Science 9:485-486.

Montelius, O. 1900. Typologien eller utvecklingsläran tillämpad på det mänskliga arbetet. Svenska Fornminnesföreningens Tidskrift, 10:237-68.

Müller, S. 1884. Mindre Bidrag til den forhistoriske Arkæologis Methode. II. Den archæologiske Sammenligning som Grundlag for Slutning og Hypothese. Aarbøger for Nordisk Oldkyndighed og Historie, s. 183-203.

Tylor, E.B. 1994 [1871]. "The Science of Culture" og "The Development of Culture" (utvalgt deler). I: The Collected Works of Edward Burnett Tylor, Volume III, s.1-20, 23-24, 53-56. Routledge/Thoemmes Press, London. Opprinnelig trykt i: Primitive Culture. J. Murray, London.

KULTURHISTORISK ARKEOLOGI
Childe V.G. 1925. Retrospect: the Prehistory of European Society. I: The Dawn of European Civilization. s.341-352. Kegan Paul, London.

Childe, V.G. 1929. Preface. I: The Danube in Prehistory. s. v-ix. Clarendon Press, Oxford.

Childe, V.G. [1936]2003. Man Makes Himself. s.1-14. Spokesman, London.

Gjessing, G. 1951. Arkeologi og etnografi. Viking,15:115-36.

Hawkes, C. 1954. Archaeological Theory and Method: Some Suggestions from the Old World. American Anthropologist 56:155-68.

Lyman, R.L., O´Brien, M.J. og Dunnell, R.C. 1997. Artifact Classification and Seriation. I: The Rise and Fall of Culture History, s.121-158. Plenum Press, New York.

Tallgren, A.M. 1937. The Method of Prehistoric Archaeology. Antiquity, 11:152-61.

PROSESUELL ARKEOLOGI
Binford, L.R. 1962. Archaeology as Anthropology. American Antiquity 28:217-225.

Binford, L.R. 1983. "The Challenge of the Mousterian" og "An Archaeological Odyssey", I: In Pursuit of the Past. Decoding the Archaeological Record, s.79-108. Thames & Hudson, London.

Flannery, K. 1968. Archaeological Systems Theory and Early Mesoamerica. I: Anthropological Archeology in the Americas, red. av B.J. Meggers, s.1-21. Anthropological Society of Washington, Washington D.C.

Hill, J.N. 1972. A Prehistoric Community in Eastern Arizona. I: Contemporary Archaeology. A Guide to Theory and Contributions, red. av Mark P. Leone, s.320-332. Southern Illinois University Press, Carbondale.

Myhre, B. 1991. Theory in Scandinavian Archaeology since 1969: A View from Norway. I: Archaeological Theory in Europe, red. av I. Hodder, s.161-181. Routledge, London.

Schiffer, M. 1976. Introduction. I: Behavioral Archaeology, s.1-10. Academic Press, New York.

POSTPROSESUELL ARKEOLOGI
Engelstad, E. 1991: Images of Power and Contradiction: Feminist Theory and Post-Processual Archaeology. Antiquity 65:502-14.

Hodder, I. 1986. The Problem. I: Reading the Past. Current Approaches to Interpretation in Archaeology. s. 1-17. Cambridge University Press.

Hodder, I. 1992. The Domestication of Europe. I: Theory and Practice in Archaeology. s. 241-253. Routledge, London.

Kristiansen, K. 1984. Ideology and Material Culture: An Archaeological Perspective. I: Marxist Perspectives in Archaeology, red. av M. Spriggs, s.72-100. Cambridge University Press.

McGhee, R. 1977. Ivory for the Sea Woman: The Symbolic Attributes of a Prehistoric Technology. Canadian Journal of Archaeology, 1:141-49.

Shanks, M. & Tilley, C. (med kommentar) 1989. Archaeology into the 1990s. Norwegian Archaeological Review, 22(1):1-54.

Hvor står vi i dag?
Olsen, B. 2006. Ting-mennesker-samfunn. Introduksjon til en symmetrisk arkeologi. Arkæologisk Forum nr. 14, s. 13-18.

Shennan, S. 2002. The Evolutionary Archaeology of Cultural Traditions. I: Genes, Memes and Human History. Darwinian Archaeology and Cultural Evolution, s.66-99. Thames & Hudson, London.

Shepherd, N. 2005. From "One World Archaeology" to One World, Many Archaeologies. Archaeologies 1:1-5.



Undervisning Høst 2011
Orienteringsmøre: 18. aug. kl.10.15 i L-133 i Breiviklia
Forelesning Første forelesning: Torsdag 25.8. kl. 12.15 på L-133 i Breiviklia

Professor Bryan Cameron Hood
Seminar Seminarer gis tilknyttet forelesningene, fra 14.15-15.00. En detaljert forelesningsplan vil foreligge i Fronter i begynnelsen av semesteret.

Eksamen Innlevering av gruppeoppgave: 10.11.2011

Utlevering av hjemmeeksamen: 29.11.2011
Innlevering av hjemmeeksamen:13.12.2011

Ut- og innlevering av arbeidskrav skjer på Fronter. Innlevering av hjemmeeksamen skjer i ekspedisjonen i Breivika III, HSL-bygget.

Datoer med forbehold om endring.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: ARK-1007