høst 2011: ARK-1000 Arkeologi: Fortolkning av fortiden - 10 stp
Introduksjonsemne i arkeologi; emnet er en del av første år i bachelorstudiet i arkeologi og er obligatorisk for bachelorstudenter i arkeolgi.
Passer også som støtteemne i historie, sosialantropologi og religionsvitenskap.
Emnet kan tas som enkeltemne.
Emnet forutsetter gode kunnskaper i engelsk.
1) Introduksjon i arkeologisk fortolkning av fortida
Emnet gir en introduksjon til hvordan arkeologer konstruerer kunnskap om fortida med utgangspunkt i materielle levninger. Kurset vil gi en introduksjon i arkeologisk tenkning om tid, landskap, mennesker og samfunn, eksemplifisert gjennom temaer i global og regional forhistorie. Temaene inkluderer utviklingen av moderne mennesker i biologisk og kulturell forstand, småskala jeger/samler- og jordbrukssamfunn, utviklingen av sosial ulikhet og framveksten av statssamfunn og urbanitet. I tillegg presenteres flere arenaer for dagens arkeologiske praksis: Kulturminnevern, museum, formidling og arkeologiens politiske kontekst.
2) Kurs i tekstanalyse
Emnet inkluderer også et kurs i tekstanalyse og skriving av akademiske tekster gjennom ukentlig seminarundervisning. På kurset vil det bli gjennomgått 2 tekster for analyse, hvorav arbeidskravet er knyttet til tekst 2. Tekstene vil være relatert til det faglige innholdet i emnet. Kurset vil fokusere på krav til oppbygging av akademiske tekster som en forberedelse til nye studenters egen produksjon av tekster gjennom sine studier. Undervisning i informasjonskompetanse ved Universitetsbiblioteket inngår også i kurset.
Studenten skal:
- Ha forståelse av tid, landskap, mennesker og samfunn.
- Ha Kunnskap om fagets fundamentale begreper.
- Ha grunnleggende faktakunnskap om global førhistorie.
- Bli kjent med arkeologiens praktiske anvendelse innen kulturminnevernet og med fagets sosiopolitiske kontekst
- Utvikle en grunnleggende forståelse for krav til oppbygging av tekster de selv skal skrive
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- Eksemplifisere fagets fundamentale begreper og framstille noen av fagets sentrale forskningsproblemer.
- Skrive korte tekster på universitetsnivå innenfor arkeologifaget
- Utvikle grunnleggende ferdigheter i å analysere en akademisk tekst
- Utvikle grunnleggende ferdigheter i å gi og motta respons / medstudentvurdering
- Utvikle grunnleggende ferdigheter i riktig bruk av informasjonskilder i egne tekster
Kompetanse
Studenten skal
- Beherske fagets fundamentale begreper
- Ha grunnleggende kompetanse i å skrive akademiske tekster
Som enkeltstående emne vil ARK-1000 gi studenten en generell forståelse av fagets plass i forskningsverdenen og en dypere og kritisk
Eksamensspråk er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og/eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.
Emnet gis hvert høstsemester. Undervisningen består av 12 dobbelttimer med forelesning samt noen seminarer på komponent 1.
I tillegg gis det seminar i tekstanalyse og skriving av akademisk tekster på til sammen 10 dobbelttimer samt undervisning i informasjonskompetanse på til sammen 3 dobbelttimer (komponent 2). Det totale undervisningsomfanget er ca. 28 dobbelttimer.
Gjennom kurset i tekstanalyse skal studentene samarbeide om vurdering av hverandres arbeid. Erfaringer med ferdigheter i medstudentvurdering skal bidra til å forsterke studenters bevisste og aktive deltakelse i egen læringsprosess. Som en del av dette kurset gis det en innføring i informasjons- og dokumentasjonskompetanse som tilbys av UB.
ARBEIDSKRAV
Komponent 1: To korte oppgaver (3-4 sider) om utvalgte temaer i global førhistorie. Disse skal gi skrivetrening og øvelse i refleksjon omkring arkeologisk tenkning og argumentasjon. Studentenes skriveferdigheter vurderes underveis i kurset, og de får tilbakemelding med råd om forbedring. Oppgavene må være levert innen en fastsatt frist og vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Komponent 2: Obligatorisk deltakelse på 70 % av seminarene i tekstanalyse. I tillegg leveres en oppgave på ca. 1000 ord, som studenten får tilbakemelding på. Arbeidskravet vurderes med godkjent / ikke godkjent. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, må det leveres på nytt innen en gitt frist.
Alle arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til avsluttende eksamen.
EKSAMEN
Eksamen består av en 4 timers skriftlig prøve ved slutten av høstsemesteret.
Karakterskala fra A-E for bestått og F for ikke bestått.
Studentene inviteres til å ta kontakt med faglærer umiddelbart etter at sensur har falt for å få en begrunnelse for eksamensresultatet. Studenter som pga gyldig frafall (sykdom o.l.) ikke har kunnet gjennomføre ordinær eksamen, kan søke om å få avlegge utsatt eksamen. Utsatt eksamen arrangeres tidlig i semesteret etter ordinær eksamen. Studenter som ønsker å forbedre sin opprinnelige karakter, får ikke mulighet til å ta utsatt eksamen, men må ta eksamen neste gang det gis ordinær eksamen i emnet.
Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F.
PENSUM FOR FORELESNINGER
Oversiktsverker
Fagan, Brian. (2010) People of the Earth. Upper Saddle River, NJ: Pearson/Prentice Hall. (13 utgave). (utvalgt kapitler)
Gamble, Clive. (2008) Archaeology. The Basics. London: Routledge. (2. utgave)
ØVRIGE PENSUM (TRYKKES I KOMPENDIUM ELLER NEDLASTES FRA NETTET)
En liste med fungerende lenker legges ut i Fronter i begynnelsen av august. Du må være registrert på emnet for å få adgang til Fronter.
D´Errico, Francesco, og Stringer, Chris B. (2011) Evolution, Revolution or Saltation Scenario for the Emergence of Modern Cultures? Philosophical Transactions of the Royal Society B 366:1060-1069.
Feder, Kenneth L., og Park, Michael Alan (2007) When? Dating the Past. I: Human Antiquity. An Introduction to Physical Anthropology and Archaeology, s.176-187. Boston: McGraw-Hill.
Hodder, Ian (2005) Women and Men at Catalhöyük. Scientific American 15(1):35-41.
Holme, Jørn (2001). Hvorfor ta vare på kulturminnene? (og følgende temaer). I: Holme, Jørn (red.), Kulturminnevern, lov, forvaltning, håndhevelse. Økokrims skriftserie nr 12(1):13-28.
Nordenborg Myhre, Lise. (2001) Arkeologi og nazism. I: C. Raudvere, A. Andren og K. Jennbert (red.), Myter om det nordiska. Mellan romantik och politikk, s.59-90. Nordic Academic Press.
NOU (Norges offentlige utredninger) (2002) Kulturminner og kulturmiljøer - hvilke verdier representerer de? I: Fortid former framtid. Utfordringer i en ny kulturminnepolitikk. NOU 2002:01:19-27. (les kap.2, s. 19-27). Nedlastes fra nettet: http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/nou-er/2002/nou-2002-1.html?id=380082
Schanche, Audhilde (2001) Samiske kulturminner. I: Holme, Jørn (red.), Kulturminnevern, lov, forvaltning, håndhevelse. Økokrims skriftserie nr 12(1):56-61.
Schanche, Audhilde (2002) Samiske hodeskaller og den antropologiske raseforskning i Norge. Vedlegg 1 I: Innstilling fra Utvalg for bruk og forvaltning av sjelettmateriale ved Anatomisk Institutt, Universitetet i Oslo. (10 s.)
Smith, Laurajane. (2004) The Repatriation of Human Remains--Problem or Opportunity? Antiquity 78:404-413
Smith, Michael E. 2005 Life in the Provinces of the Aztec Empire. Scientific American 15(1):90-97.
Stone, Elizabeth C. and Paul Zimansky 2005 The Tapestry of Power in a Mesopotamian City. Scientific American 15(1):60-67.
Wong, Kate (2009) Twilight of the Neanderthals. Scientific American 301(2):34-39.
PENSUM SKRIVESEMINAR
Pensum for forelesninger i regi av Universitetsbiblioteket:
Bårnes, Vibeke; Løkse, Mariann (2011): Informasjonskompetanse: håndbok i kildebruk og referanseteknikker. Høyskoleforlaget
Pensum for seminar
Tekstbok (kan lånes på UB)
Brodersen, Randi Benedikte; Bråten, Fredrik Jebsen; Reiersgaard, Anders; Slethei, Kolbjørn; Ågotnes, Knut (2007): Tekstens autoritet. Tekstanalyse og skriving i akademia. Oslo, Universitetsforlaget
Følgende artikler legges ut i Fronter:
Stenvik, Lars F. (1980): Samer og nordmenn sett i lys av et utvanlig gravfunn fra Saltenområdet. Viking. Tidsskrift for norrøn arkeologi. Bind XLIII. Oslo
Solli, Brit; Hood, Bryan (2001): Hovedfagsoppgaven - Veien til den gyldne graveskje. Stensilserie B nr. 62. Universitetet i Tromsø, Institutt for arkeologi.
Undervisning Høst 2011 Orienteringsmøte: torsdag 18. aug kl. 1015 på rom L-133 i Breiviklia |
|
Forelesning |
Første forelesning: 23. august kl. 09.15 på rom L-133 i Breiviklia. Seminarer gis tilknyttet forelesninger, fra 11.15-12.00. En detaljert forelesningplan vil foreligge i begynnelsen av semesteret. Professor Bryan Cameron Hood |
Eksamen |
Utlevering 1. arbeidskrav: 4.10.2011 Innlevering 1. arbeidskrav: 11.10.2011 Utlevering 2. arbeidskrav: 25.10.2011 Innlevering 2. arbeidskrav: 2.11.2011 Innlevering arbeidskrav skriveseminar: 4.11.2011. Dato for 4 timers skoleeksamen: 17.11. Ut- og innlevering av mappeoppgavene skjer på Fronter. Innlevering av hele eksamensmappa skjer i ekspedisjonen i Breivika III, HSL-bygget. Datoene er foreløpig og kan endres. |
Skriveseminar |
Skriveseminar/tekstanalyse starter 23. august kl.12.15 Rom kommer senere. Yassin Nyang Karoliussen |
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: ARK-1000
- Ansvarlig enhet
- Institutt for arkeologi og sosialantropologi