høst 2011:    BED-2027 Direkte og interaktiv markedsføring - 10 stp

BED-2027
 
Direkte og interaktiv markedsføring
 
-
10
stp
Emnet administreres av
Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne.
Opptakskrav
Innhold

Direkte og interaktiv markedsføring er virkemiddel i markedsføringsfaget. Nye medier har bidratt til at oppmerksomheten knyttet til feltet er sterkt økende. Google, e-post, mobil markedsføring, sosiale nettverk (F. eks Facebook, YouTube, Three Speech) er eksempler som har skapt både nye muligheter og utfordringer - taktisk og strategisk. Kurset introduserer direkte og interaktiv markedsføring, den historiske utviklingen, og mulighetsrom kontra massemarkedsføring. Det gis praktiske eksempler på bruk, både internasjonalt og i Norge. Nødvendige juridiske betraktninger gjennomgås. Studentene lærer videre hvordan direkte markedsføring bruker kundedata som grunnpilar for kommunikasjon, segmentering og analyse. Sammenhengene mellom relasjonsmarkedsføring, CRM og synergier med tradisjonelle mediekanaler vektlegges. Andre viktige tema som kurset introduserer er: tilbudsutvikling, forbrukeratferd, balanse mellom nye og eksisterende kunder, testing, budsjettering og forskningens rolle.

Læringsutbytte

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • Kunne gi en oversikt over grunnleggende begreper og prinsipper innen direkte og interaktiv markedsføring
  • Kunne organisere utvikling av strategi for å oppnå definerte målsetninger

Ferdigheter:

  • Planlegge kampanjer ift optimalisering av kommunikasjon basert både på tradisjonelle direkte markedsføringskanaler (som f. eks brev og telefoni), samt nye mediekanaler (f. eks Mobil , E-post, Internett og sosiale medier).
  • Overordnet forståelse av segmenterings- og analyseteknikker. Studentene skal forstå hvilke hensyn som både må og bør tas med tanke på personvern.

Kompetanse:

  • Vise evne til å kunne analysere et komplekst problem ut fra en situasjonsbeskrivelse
  • Kunne løse problemer ved bruk av metoder og modeller fra Direkte og interaktiv markedsføring
  • Vise evne til å trekke inn sentral kunnskap ved problemløsning

Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisningsform
Forelesninger og seminarer
Vurderingsordning
Fire timers skriftlig eksamen (teller 100 %). Bokstavkarakterer A-E, med F som stryk. Godkjent semesteroppgave kreves for å få avlegge eksamen.
Pensum
Opplyses ved semesterstart eller fås ved henvendelse til Akademisk kvarter.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BED-2027