Adferdsvansker
Merete Aasheim
Førsteamanuensis
Enhet: Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
-
Universalforebyggende og helsefremmende tiltak i barnehage, SFO og skole
- Forebygging og behandling atferdsrelaterte- og sosiale vansker
- Psykisk helse og resiliens
- Sosial- og emosjonell kompetanse
-
Implementering, kvalitetssikring og evaluering av tiltak i tjenester for barn og unge
Sturla Fossum
Førsteamanuensis
Enhet: Forskningsgruppe for barne- og familievern
Effekten av behandlingstiltak, barn og unges psykiske helse, barnevern
Roman A Koposov
Professor
Enhet: Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
Barne- og ungdomspsykiatri, Rus, Delinquency, Vold, Forebygging.
Oddbjørn Løndal
Universitetslektor
Enhet: Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
- Forebygging og behandling av atferdsrelaterte- og sosiale vansker hos barn og unge.
- Sosial- og emosjonell kompetanse blandt barn og unge.
- Trivsel og læring i barnehage, SFO og skole.
- Forebygging av krenkelser, vold og overgrep mot barn i barnehage- og småskolealder.
- Implementeringskunnskap.
- Gruppebaserte tilbud for barn og familie. Fordeler og utfordringer med gruppebaserte tilbud; - for barn, unge, foreldre og fagmiljøer.
- Kunnskap om praktiske øvelser for å oppnå praksisendringer.
Løndal jobber mye i prosjekter med kavantitativ forskningstilnærming, men er også med i kvalitative prosjekter.
Charlotte Reedtz
Professor i psykologi, forskning, medlem i forskergruppen for helsefremmende og forebyggende tiltak, prosjektleder. Redaktør i Tidsskriftet Ungsinn.
Enhet: Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
Helsefremmende og forebyggende tiltak for barn og unges psykiske helse.
Atferdsvansker.
Barn av psykisk syke og rusmiddelmisbrukende foreldre.
Implementering av virksomme tiltak i praksisfeltet.
Kompetanse og tiltak innen kommunalt og statlig barnevern
Frode Svartdal
Professor
Enhet: Institutt for psykologi
Learning; Extinction; Cognitive and verbal control; Avoidance; Social competence training; Evaluation; Counterfactual thinking; Procrastrination (see http://www.procrastination.no/)