vår 2011:    ARK-2023 Museologi - 10 stp

ARK-2023
 
Museologi
 
-
10
stp
Emnet administreres av
Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Emnetype
Emnet er et valgfritt fordypningsemne for studenter på bachelorprogrammet i arkeologi. Emnet passer også som støtteemne i historie, sosialantropologi, religionsvitenskap, kunstvitenskap, planlegging, statsvitenskap og dokumentasjonsvitenskap. Emnet kan tas som enkeltemne.
Opptakskrav
Det anbefales at studenter har tatt introduksjonsemnet i sine studiefag samt ex.phil. og ex.fac.
Innhold
Emnet gir en introduksjon i museologi. Det skal gi en innføring i hvordan museer fungerer i samfunnet, hvilke rammebetingelser som påvirker forvaltning og formidling av kulturarv og hvordan disse arbeidsoppgavene utføres i praksis. Det legges særlig vekt på den forvaltningsmessige oppbyggingen av sektoren. Det gis også en innføring i utstillingsmessige formspråk og i spenningsfeltet mellom forvaltning og formidling.
Læringsutbytte
Etter bestått eksamen skal studentene ha oppnådd følgende læringsresultat:

Kunnskap og forståelse

Studentene skal ha:
  • Grunnleggende innføring i de kulturhistoriske museenes fremvekst i Europa, men med vekt på Norden
  • En særlig forståelse for urfolks og nasjonale minoriteters relasjon til museumssektoren
  • Grunnleggende forståelse for museenes ulike arbeidsoppgaver og politiske føringer på museumspolitikk
  • Kunnskap om ulike museumstyper og utstillingsspråk
  • Grunnleggende kunnskap om museer og om hvordan museer forvalter og formidler kulturhistorie

    Ferdigheter

    Studentene skal:
  • Kunne gjøre selvstendige vurderinger av innhold og uttrykk i museer og ustillinger
  • Ha et grunnlag for arbeid innen museer og andre kulturfaglige sektorer som benytter utstillinger som formidlingsspråk
Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk.

Eksamensspråk er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og/eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.

Undervisningsform

Undervisningen består av til sammen 12 dobbelttimer med forelesninger, seminar og to ekskursjoner.

Gjennom forelesningene skal studentene få et teoretisk grunnlag innen emnets innhold. På seminarer legges det stor vekt på diskusjoner og studentenes egenaktivitet. Seminarer og ekskursjoner skal gi studentene mulighet il å fordype seg i de ulike aspektene ved museumsvirksomhet som er nevnt under læringsmål.

Vurderingsordning

ARBEIDSKRAV

For å kunne fremstille seg til eksamen må studentene ha deltatt i to ekskursjoner fastsatt i semesterplanen for emnet. I tillegg må studenten ha innlevert de to første mappeoppgavene for å kunne fremstille seg til eksamen.

EKSAMEN

Karaktergivende eksamen består av tre essays/prosjektarbeid, hver på ca 5 sider (ca. 1700 ord eksklusive litteraturliste) som leveres til nærmere oppgitte frister i løpet av semesteret. Studenten vil få en tilbakemelding på de innleverte oppgavene. Endelig karakter settes etter innlevering av hele mappen med ev. reviderte essays i slutten av semesteret.

Karakterer fra A-E for bestått eksamen og F for ikke bestått.

KONTINUASJONSEKSAMEN

Dersom de tre skriftlige besvarelsene samlet vurderes til F, vil det være mulig å kontinuere ved å fremstille seg til ny eksamen. Kontinuasjonseksamen gjennomføres ved at hele mappa leveres inn på nytt. Studenten vil få en tilbakemelding på hvilke oppgaver som har ført til karakteren F. Disse skal bearbeides og suppleres før mappa leveres på nytt.

Dato for eksamen
Mappeevaluering:
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum

PENSUM VÅREN 2011

Pensum våren 2011 er på 755 sider (Artiklene som er merket med * finne i kompendium).

ICOMs museumsetiske regeleverk. ABM skrift nr. 29. Heftet kan lastes ned i pdf fra: http://www.icom-norway.org/icom_regel_web.pdf 36 sider.

* Baglo, Cathrine 2007: Utstillinger av samer i tida 1822-1934. Ottar no 4 2007, s. 3-10. 8 sider.

* Brandt, Per Aage 1995: Hvad er et museum? En semiotisk undersøkelse. Nordisk museologi nr 1, s. 17-24. 8 sider.

Eriksson, Hege Maria 2004: Museumsarkitektur. En studie av nyere norske museumsbygg. ABM-skrift nr 7. s. 8-17 og 68-121. 62 sider. Heftet kan lastes ned i pdf fra: http://www.abm-utvikling.no/publisert/abm-skrift/museumsarkitektur.pdf

Floris, Lene og Anne Vasström 1999: På museum - mellem oplevelse og oplysning. Humanistisk historieformidling b. 6, Roskilde Universitetsforlag, s. 23-285. 262 sider.

Holmesland, Hilde 2006: Arkivene, bibliotekene, museene & De nasjonale minoritetene. ABM-skrift no 25. 36 sider. Heftet lastes ned i pdf fra: http://www.abm-utvikling.no/publisert/abm-skrift/nasjonale_minoriteter.pdf

* Nilsen, Gørill 2008: Det problematiske mangfold. Nordisk museologi vol 1-2 2008, s. 139-156. 18 sider.

Nilsen, Gørill 2003: 4. Museum. S. 201-227. I: Nilsen, Gørill 2003: Brytninger mellom lokal og akademisk kulturminnekunnskap. En analyse av fortidsforestillinger i Nord-Troms og Lofoten. Dr. art. avhandling i arkeologi, Universitetet i Tromsø. 26 sider. Avhandlingen kan lastes ned i pdf fra: http://www.ub.uit.no/munin/handle/10037/476

* Nilsen, Gørill in press: Doing Archaeological Experiments in an Ethnic context: Experimental archaeology or experiential activities? I Petersson, B. & L. E. Narmo (red): Experimental Archaeology - Between Enlightenment and Experience. Acta Archaeologica Lundensia. 20 sider.

NOU 1996: 7: Museum Mangfald, minne, møtestad.

Sidene: 3-9, 32-43 og 75-138. 81 sider. Utredningen kan lastes ned i pdf fra: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud/dok/nouer/1996/nou-1996-7.html?id=140531

* Olsen, Bjørnar 2000: Bilder fra fortida? Representasjoner av samisk kultur i samiske museer. Nordisk Museologi No. 2/2000, s. 13-30. 18 sider.

* Olsen, Kjell 2000: Etnicity and representation in a "local" museum. I: Anttonen, Petti (red.): Folklore, heritage politics and ethnic diversity. A Festschrift for Barbro Klein. Botkyrka, s. 140-157. 18 sider.

Sametingrådets melding om samiske museer 2004. 43 sider.

St.meld. nr. 49(2008-2009) Framtidas museum. Forvaltning, forskning, formidling, fornying.

Sidene: s. 7-13 og 123-167. 51 sider. Meldingen kan lastes ned i pdf fra: http://www.regjeringen.no/pages/2230188/PDFS/STM200820090049000DDDPDFS.pdf

St.meld. nr. 15 (2007-2008) Tingenes tale. Universitetsmuseene

Meldingen kan lastes ned i pdf fra: http://www.regjeringen.no/pages/2059269/PDFS/STM200720080015000DDDPDFS.pdf 48 sider.

* Sørgaard, Kristine Orestad 2005: Kunsten å revitalisere gjenstanden som fascinasjonsobjekt.

Nordisk museologi nr 1. 2005, s. 29-38. 10 sider.

* Waidacher, Friedrich 1996: Museologiens plass i vitenskapens system. Nordisk Museologi nr. 1 1996, s. 135-144. 10 sider.

Nettressurser:

Digitalt museum: http://www.digitaltmuseum.no/ownerInfo.do

Universitetsmuseenes web-protal: http://www.unimus.no/

Utvikling av museumsdefinisjoner ICOM: http://icom.museum/definition.html

Archaeological Open Air Museums: http://www.exarc.eu/

Guide til AOAM i Europa: http://www.exarc.eu/about_us/guide2010/Guid2010-example.pdf



Undervisning Vår 2011
Orienteringsmøte for BA studenter: 13. jan kl.13.15, L-133, Breiviklia
Forelesning Første forelesning: 11. januar kl.12.15 i L-133 i Breiviklia.

f.aman. Gørill Nilsen
Eksamen Utlevering av 1. mappeoppgave: 25.1.2011
Innlevering av 1. mappeoppgave: 4.2.2011
Utlevering av 2. mappeoppgave: 8.3.2011
Innlevering av 2. mappeoppgave: 18.3.2011
Utlevering av 3. mappeoppgave: 12.4.2011
Innlevering av hele eksamensmappe på 3 oppgaver: 6.5.2011

Ut- og innlevering av oppgave 1 og 2 samt utlevering av oppgave 3 skjer i Fronter.
Innlevering av hele eksamensmappen skjer senest kl.14.00 i ekspedisjonen i Breivika III, HSL-fakultetet

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: ARK-2023