vår 2011: BED-1004 Markedsføring - 10 stp
Kurset presenterer sentrale begreper og modeller innen markedsføringsledelse. Kurset gir også en innføring i markedsplanen, og lærer studentene om hvilke elementer som inngår i en markedsplan.
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Kunnskap om sentrale begreper og modeller innen markedsføringsledelse
- Kunnskap om hvilke elementer som inngår i en markedsplan for en mindre bedrift
- Kunnskap om hvordan en markedsplan kan brukes som et verktøy til å utvikle en bedrift
Ferdigheter:
- Kunne redegjøre for og drøfte ulike begreper og modeller innen markedsføringsledelse
- Kunne utarbeide en markedsplan for en mindre bedrift
- Erfaring med å jobbe i gruppe, samt bidra i presentasjonen av resultater som er oppnådd et gruppearbeid for en forsamling
Kompetanse:
- Kunne formidle hva som er sentrale aspekter innen markedsføringsledelse
- Kunne diskutere hva som er viktig å inkludere i en markedsplan for en mindre bedrift
- Kunne jobbe i gruppe, samt presentere resultater fra et gruppearbeid for en forsamling
Våren 2011 blir kurset gitt som et ordinært tilbud (varierte undervisningsformer på Campus).
Emnetimeplanen BED - 1004-1 gir informasjon om hvor og når forelesningene finner sted. Forelesningsplanen vil bli lagt ut på Fronter.
Fokus gruppe
Ved oppstart av kurset vil det bli etablert en fokusgruppe som består av 3-4 studenter og kursansvarlig. Formålet med en slik fokusgruppe er å etablere en dialog mellom kursansvarlig og studentene. Det vil bli holdt tre møter i løpet av semesteret som vil bli brukt til å drøfte problemstillinger som dukker opp undervegs. Det oppfordres derfor til at 3-4 studenter som ønsker å delta i fokusgruppen melder seg i løpet av første forelesning.
Arbeidskrav:
Studentene vil få utdelt ett case i begynnelsen av semesteret som de skal jobbe med i en gruppe på fem studenter. Gruppene etableres ved oppstart av kurset. Det vil bli gitt to veiledninger i løpet av semesteret. Casebesvarelsen skal være på max 20 sider inklusive referanseliste og vedlegg. Casebesvarelsen leveres inn i papirformat, og som PDF fil i Fronter i uke 15. Den gruppebaserte casebesvarelsen skal presenteres etter påske, og hver student i gruppa skal bidra i presentasjonen. Casebesvarelsen og presentasjonen må være godkjent for å få avlegge eksamen i emnet. Krav til godkjent ligger høyere enn det som normalt forventes for å få bestått/karakteren E.
Dataverktøy
Det forventes at studentene mestrer bruk av tekstbehandling.
Eksamensform:
4 timers individuell skriftlig eksamen (teller 100 %). Bokstavkarakterer A-E, der F er stryk.
Skriftlig eksamen avholdes ved Universitetet i Tromsø. Etter søknad kan det vurderes om eksamen kan avholdes ved andre studiesteder. I utgangspunktet må det være minimum ti kandidater ved annet studiested før eksamen ved annet studiested vurderes.
Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet. Kontinuasjonseksamen består av en skriftlig skoleeksamen (teller 100 %). For å få avlegge kontinuasjonseksamen i emnet er det en forutsetning at den gruppebaserte semesteroppgaven er bestått.
F-145B Markedsføring I 10 stp
ØS112 Markedsføring med prosjekt 10 stp
Obligatorisk:
Kotler, Philip, 2005: Markedsføringsledelse
Følgende kapitler i Kotler 2005 er pensum: 1, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, og 18.
Støttelitteratur:
Kotler, Philip og Keller, Kevin Lane, 12 eller 13 utgave: Marketing Management
Banken, Kjell og Solberg, Linge, Svein, 2009: Markedsplanlegging. Fra visjon til kundetilfredshet.
Westwood, John, 2001: Hvordan lage en markedsplan
Undervisning Vår 2011 Se timeplan for første gang |
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: BED-1004
- Ansvarlig enhet
- Handelshøgskolen ved UiT