vår 2011:    ARK-2017 Prosjektkurs i arkeologi - 10 stp

ARK-2017
 
Prosjektkurs i arkeologi
 
-
10
stp
Emnet administreres av
Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Emnetype
Våremne

Emnet er obligatorisk i bachelorgradsprogrammet i arkeologi og er forbeholdt studenter som er tatt opp på bachelorgradsprogrammet i arkeologi.
Innhold

Formulering og gjennomføring av et forskningsprosjekt valgt av studenten i samarbeid med en veileder. Prosjektet kan omhandle temaer i kulturhistorie, teori, metode, formidling eller forvaltning. Det endelig produktet er en oppgave som viser studentens evne til problemformulering og drøfting av forskningsrelaterte problemstillinger. Studenten kan velge tema slik at det kan være en forberedelse av det videre studiet på mastergrad. Gjennomført prosjektkurs er en forutsetning for opptak til mastergraden i arkeologi. Seminarer i teori og metode knyttes opp mot prosjektkurset

Læringsutbytte
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten skal ha:
  • Grunnleggende forståelse for forskningens karakter; med andre ord prosessen fra problemformulering til ferdig akademisk tekst.

    Ferdigheter

    Studenten skal kunne:
  • Utarbeide forskningsrelaterte problemstillinger og gjennomføre en analyse av et avgrenset tema.

    Kompetanse

    Gjennom arbeidet med oppgaven skal studentene kunne produsere en vitenskapelig tekst. I dette ligger evne til problemformulering, strukturering av problemet, egne kildestudier samt ha opparbeidet seg en forståelse for de formelle kravene som stilles til et vitenskapelig produkt/tekst.
  • Studenten kan velge tema slik at det kan være en forberedelse på det videre studiet på mastergrad.
  • Gjennomført prosjektkurs er en forutsetning for opptak til mastergraden i arkeologi
Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Eksamensspråk er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og / eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet

Undervisningsform

Undervisningen består av 6 dobbelttimer med forelesninger, 2- 3 seminar og besøk i arkiv og magasin.

Studentene skal i løpet av kurset også levere en prosjektbeskrivelse (se under arbeidskrav).

Vurderingsordning

ARBEIDSKRAV
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten levere en prosjektbeskrivelse på en nærmere angitt dato.
Studenten vil få en tilbakemelding på prosjektbeskrivelsen.

EKSAMEN
Eksamen består av en hjemmeeksamen på 5200 ord (ca.15 sider). Tema for oppgaven velges i samråd med faglærer (se under arbeidskrav)

Karakterer fra A- E for bestått og F for ikke bestått.

Studentene inviteres til å ta kontakt med faglærer umiddelbart etter at sensur er falt for å få en begrunnelse for eksamensresultatet.

Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F.

Pensum
Pensum er på om lag 700 sider. Pensum er å finne i bøker og spesielle kompendier som selges i Universitetsbokhandelen Akademisk kvarter.

PENSUM VÅREN 2011

Solli, B. & Hood B. 2001: Hovedfagsoppgaven - veien til den gyldne graveskje. Stensilserie B nr. 62. UiTø. 29 s.

RELEVANT LITTERATUR OM Å SKRIVE OPPGAVER:
Botha, Harald & Indra Øverland 2003. Masteroppgaven. Kort og godt. Unipub Forlag.

Furseth, Inger & E. L. Everett 1997. Hovedoppgaven : hvordan begynne - og fullføre. Tano Aschehoug, Oslo.

Førland, Tor Egil 1996. Drøft. Lærebok i oppgaveskriving. Ad Notam Gyldendal, Oslo.

Garsjø, Olav 2002. Veier til god eksamen : om studiemetodikk, oppgaveskriving, eksamen og sensurering. 2. utgave. Cappelen Akademisk Forlag, Oslo.

Hegelund, Signe 2000. Akademisk argumentasjon - skriv overbevisende opgaver på de videregående uddannelser. Samfundslitteratur, København.

Jørgensen, Harald. 1992. Hovedoppgaven. Skikk og bruk i oppgavearbeidet. Novus, Oslo.

Jørgensen, Peter Stray & Lotte Rienecker 1999. Specielt om specialer. Hovedsagelig om hovedopgaver. Koncentreret om kandidatafhandlinger. Samfundslitteratur, København.

Pettersen, Tove 1996. Skriv. Fra ide til fagoppgave. Ad Notam Gyldendal, Oslo.

Rienecker, Lotte 1996. Tekster til tiden - undgå skriveblokkeringer. 2.utgave. Dansk psykologisk forlag, København.

Rienecker, Lotte 2001. Problemformulering på de samfundsvidenskabelige uddannelser. Samfundslitteratur, København.

Rieniecker Lotte & Peter Stray Jørgensen 2001. Den gode opgave - opgaveskrivning på videregående uddannelser. 2. udgave. Samfundslitteratur, København.

Rognsaa, Aage 2003. Prosjektoppgaven. Krav til utforming. 426 tips, råd og regler. 2.utgave. Universitetsforlaget, Oslo.

Stene, Morten 2003. Vitenskapelig forfatterskap : hvordan lykkes med skriftlige studentoppgaver. Kolle forlag, Oslo.

Stordalen, Jørn & Ingeborg Støren 2004. Bare skriv! Praktisk veiledning i oppgaveskriving. Cappelen Akademisk Forlag. Oslo.

Widerberg, Karin 2004. Oppgaveskriving. Veien til lystbetont skriving og gode rutiner. 2.utgave. Universitetsforlaget, Oslo.






Undervisning Vår 2011
Første gang: Onsdag 12. januar kl.10.15 i L-133 i Breiviklia
Forelesning Noen forelesninger foregår andre steder - følg med i timeplanen og Fronter

f.aman. Gørill Nilsen
Eksamen NB! Med forbehold om endring.

Innlevering av prosjektbeskrivelse: 11.02.2011 kl.14.00.
Presentasjon av prosjektbeskrivelsen i plenum: 16.02.2011.
Innlevering av eksamensoppgave: 23. mai senest kl.14.00 i ekspedisjonen i Breivika III, HSL-fak.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: ARK-2017