vår 2011:    ARK-2002 Problemløsning i arkeologi - 10 stp

ARK-2002
 
Problemløsning i arkeologi
 
-
10
stp
Emnet administreres av
Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Emnetype

Våremne

Kurset kan tas som enkeltemne. Det passer også som støtteemne i historie og sosialantropologi.

Innhold
Emnet vil gi en innføring i noen av de mest anvendte metoder og strategier brukt til arkeologisk problemløsning: Dateringsmetoder, klassifisering og stilistiske analyser, analyser omkring økonomi og landskap, romlig analyse, enkelte kvantitative metoder samt noen kvalitative metoder.
Læringsutbytte
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten skal ha:
  • Kunnskap om en rekke arkeologiske metoder
  • Forståelse av hvordan disse kan bidra til løsning av arkeologiske problemstillinger
  • Forståelse av hvordan arkeologisk kunnskapsdannelse innebærer komplekse forhold mellom metode, teori og empiri

    Ferdigheter

    Studenten skal kunne:
  • Bruke dataprogram som er vanlige for å bearbeide resultater fra radiokarbondatering og strandlinjedatering
  • Enkelte kvantitative metoder
  • Lese pollendiagrammer.
  • Prosjektarbeid bidrar til å utvikle studentenes analytiske ferdigheter og gir skrivetrening i forberedelsen av empiriske rapporter

    Kompetanse

    Basiskunnskap om utvalgte funngrupper
  • Forståelse for forholdet teori-metode-empiri samt innsikt i flere sentrale metodefelter i faget. Dette vil gi et grunnlag for videre selvstendig BA-studium i arkeologi
Undervisnings- og eksamensspråk

Det normale undervisningsspråket er norsk.

Eksamensspråk er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og / eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.

Undervisningsform
Undervisningen består av ca. 12 dobbelttimer med forelesning og ca. 4 seminarer. Seminarene gir praktisk trening i utvalgte metoder samt i dataprogrammene som brukes i arbeidet med mappeoppgavene.
Vurderingsordning

ARBEIDSKRAV
Deltakelse på 75 % av forelesninger og de 3 seminarer som er direkte relatert til arbeidet med mappeoppgavene (strandlinjedatering, radiokarbondatering, boplassanalyse).

For å kunne fremstille seg til eksamen, må studentene i tillegg ha innlevert de to oppgavene til oppgitt frist.

EKSAMEN
Karaktergivende eksamen er en mappevurdering som består av 2 skriftlige innleveringer, hver på ca. 5 sider (ca. 1750 ord), som leveres til nærmere oppgitte frister i løpet av semesteret. Studenten vil få en tilbakemelding på oppgavene. Den samlede mappen på 2 ev. reviderte oppgaver leveres på gitt dato i slutten av semesteret. Endelig karakter settes etter innlevering av hele mappen med ev. reviderte oppgaver.

Oppgavene har karakter av prosjektarbeid, der studentene anvender utvalgte metoder på arkeologisk materiale.

Karakterer fra A-E for bestått og F for ikke bestått.

Studentene inviteres til å ta kontakt med faglærer umiddelbart etter at sensur er falt for å få en begrunnelse for eksamensresultatet.

Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet.

Dato for eksamen
Oppgave:
Oppgave:
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum

PENSUM VÅREN 2011

Tekstbok som kjøpes på Akademisk Kvarter:
*Renfrew, Colin og Paul Bahn. 2008. Archaeology: Theories, Methods and Practice. Thames and Hudson, London.

Artikler i kompendier som kjøpes på Akademisk Kvarter:

* indikerer obligatorisk. Resten bør oppfattes som "anbefalte".
Binford, Lewis R. 1968. Archaeological Perspectives. I New Perspectives in Archaeology, red. av. S.R. Binford og L.R. Binford, s. 5-32. Aldine, Chicago.

*Binford, Lewis R. 1983. People in their Lifespace. I In Pursuit of the Past, s.144-159, 165-176.

*Blankholm, Hans Peter. 1998. Geografiske informasjonssystemer. Ottar---(3):34-42.

Booth, Wayne C., Gregory G. Colomb, og Joseph M. Williams. 2003. Making Good Arguments. An Overview. I The Craft of Research. University of Chicago Press. s.114-123.

Buckland, P.C., T. Amorosi, L.K. Barlow, A.J. Dugmore. P.A. Mayewski, T.H. McGovern, A.E.J. Ogilvie. J.P. Sadler og P. Skidmore. 1996. Bioarchaeological and Climatological Evidence for the Fate of Norse Farmers in Medieval Greenland. Antiquity 70:88-96.

*Damm, Charlotte. 1996. Fortidsminner og strandlinjer på Slettnes. Ottar 212(4):18-24.

*Eriksen, Berit Valentin. 2000. Chaine opératoire - den operative proces og kunsten at tænke som en flinthugger. I B. V. Eriksen (red.), Flintstudier. En håndbog i systematiske analysser af flintinventarer, pp. 75-100. Aarhus Universitetsforlag, Aarhus.

Hambleton, Ellen og Peter Rowley-Conwy. 1997. The Medieval Reindeer Economy at Gæccevaj´njar´ga 244 B in the Varanger Fjord, North Norway. Norwegian Archaeological Review 30(1):55-70.

*Harris, Edward. 1989. Principles of Archaeological Stratigraphy. Academic Press. London.

*Hodder, Ian. 1982. "The Use of Analogy", og "Ethnoarchaeology". I The Present Past: An Introduction to Anthropology for Archaeologists, (kap. 1 og 2, s.11-46. Batsford, London.

Hodder, Ian. 1999. The Archaeological Process. An Introduction. Blackwell, Oxford.

Jensen, Christin. 2004. The Vegetation History of a Coastal Stone-Age and Iron-Age Settlement at 70ºN, Norway. Vegetation History and Archaeobotany 13:269-284.

McGovern, Thomas H. 1992. Bones, Buildings and Boundaries: Palaeoeconomic Approaches to Norse Greenland. I Norse and Later Settlement and Subsistence in the North Atlantic, red. av Christopher D. Morris and D. James Rackham, s. 193-138. University of Glasgow, department of Archaeology.

*Møller, Jakob. 1996. Issmelting og strandforskyving. Ottar 212(4):4-13.

*Reitz, Elizabeth J., og Wing, Elizabeth S. 2008. Zooarchaeology. (Second Edition). Cambridge University Press.

*Sinopoli, Carla. 1991. Approaches to Archaeological Ceramics. Plenum Press, New York.

*Skandfer, Marianne. 2003. Tidlig, nordlig kamkeramikk. Typologi-kronologi-Kultur. Dr.Art avhandling i arkeologi, Universitetet i Tromsø.

Tilley, Christopher. 2010. Outline of A Phenomenological Perspective. I: Interpreting Landscapes. Geologies, Topographies, Identities. S. 25-31, 38-40. Left Coast Press, Walnut Creek, CA.

Supplerende (ikke til salg):
Bowman, Sheridan. 1990. Radiocarbon Dating. British Museum Publications. (ut av trykk; kan hentes fra B. Hood til selvkopiering dersom ønsket)




Undervisning Vår 2011
Orienteringsmøte bachelor i arkeologi: 10.1.2011 kl. 13.15 på L-133
Forelesning/seminar Første forelesning: torsdag 13. januar kl. 9.15 - 11.00 på L-133 i Breiviklia.

Følgende uker er rene forelesninger fra 09.15 til 11.00: Uke 2, 3, 8, 10, 12, 14, 15.
De andre ukene er det først to timer forelesning fra 9.15 til 11.00 - så seminar fra 11.15 til 12.00 i uke 4, 5, 6, 7, 9, 11, 13,

Professor Bryan Cameron Hood
Eksamen Utlevering 1. mappeoppgave: 10.2.2011
Innlevering 1. mappeoppgave: 24.2.2011
Utlevering 2. mappeoppgave: 31.3.2011
Innlevering 2. mappeoppgave: 14.4.2011

Innlevering av hele eksamensmappa: 19.5.2011 senest kl.14.00 i ekspedisjonen i Breivika III, HSL-fakultetet

Utlevering av mappeoppgavene skjer i forbindelse med forelesninger.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: ARK-2002