vår 2011: ARK-2002 Problemløsning i arkeologi - 10 stp
Våremne
Kurset kan tas som enkeltemne. Det passer også som støtteemne i historie og sosialantropologi.
Kunnskaper og forståelse
Studenten skal ha:
- Kunnskap om en rekke arkeologiske metoder
- Forståelse av hvordan disse kan bidra til løsning av arkeologiske problemstillinger
- Forståelse av hvordan arkeologisk kunnskapsdannelse innebærer komplekse forhold mellom metode, teori og empiri
Ferdigheter
Studenten skal kunne: - Bruke dataprogram som er vanlige for å bearbeide resultater fra radiokarbondatering og strandlinjedatering
- Enkelte kvantitative metoder
- Lese pollendiagrammer.
- Prosjektarbeid bidrar til å utvikle studentenes analytiske ferdigheter og gir skrivetrening i forberedelsen av empiriske rapporter
Kompetanse
Basiskunnskap om utvalgte funngrupper - Forståelse for forholdet teori-metode-empiri samt innsikt i flere sentrale metodefelter i faget. Dette vil gi et grunnlag for videre selvstendig BA-studium i arkeologi
Det normale undervisningsspråket er norsk.
Eksamensspråk er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og / eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.
ARBEIDSKRAV
Deltakelse på 75 % av forelesninger og de 3 seminarer som er direkte relatert til arbeidet med mappeoppgavene (strandlinjedatering, radiokarbondatering, boplassanalyse).
For å kunne fremstille seg til eksamen, må studentene i tillegg ha innlevert de to oppgavene til oppgitt frist.
EKSAMEN
Karaktergivende eksamen er en mappevurdering som består av 2 skriftlige innleveringer, hver på ca. 5 sider (ca. 1750 ord), som leveres til nærmere oppgitte frister i løpet av semesteret. Studenten vil få en tilbakemelding på oppgavene. Den samlede mappen på 2 ev. reviderte oppgaver leveres på gitt dato i slutten av semesteret. Endelig karakter settes etter innlevering av hele mappen med ev. reviderte oppgaver.
Oppgavene har karakter av prosjektarbeid, der studentene anvender utvalgte metoder på arkeologisk materiale.
Karakterer fra A-E for bestått og F for ikke bestått.
Studentene inviteres til å ta kontakt med faglærer umiddelbart etter at sensur er falt for å få en begrunnelse for eksamensresultatet.
Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet.
Oppgave:
PENSUM VÅREN 2011
Tekstbok som kjøpes på Akademisk Kvarter:
*Renfrew, Colin og Paul Bahn. 2008. Archaeology: Theories, Methods and Practice. Thames and Hudson, London.
Artikler i kompendier som kjøpes på Akademisk Kvarter:
* indikerer obligatorisk. Resten bør oppfattes som "anbefalte".
Binford, Lewis R. 1968. Archaeological Perspectives. I New Perspectives in Archaeology, red. av. S.R. Binford og L.R. Binford, s. 5-32. Aldine, Chicago.
*Binford, Lewis R. 1983. People in their Lifespace. I In Pursuit of the Past, s.144-159, 165-176.
*Blankholm, Hans Peter. 1998. Geografiske informasjonssystemer. Ottar---(3):34-42.
Booth, Wayne C., Gregory G. Colomb, og Joseph M. Williams. 2003. Making Good Arguments. An Overview. I The Craft of Research. University of Chicago Press. s.114-123.
Buckland, P.C., T. Amorosi, L.K. Barlow, A.J. Dugmore. P.A. Mayewski, T.H. McGovern, A.E.J. Ogilvie. J.P. Sadler og P. Skidmore. 1996. Bioarchaeological and Climatological Evidence for the Fate of Norse Farmers in Medieval Greenland. Antiquity 70:88-96.
*Damm, Charlotte. 1996. Fortidsminner og strandlinjer på Slettnes. Ottar 212(4):18-24.
*Eriksen, Berit Valentin. 2000. Chaine opératoire - den operative proces og kunsten at tænke som en flinthugger. I B. V. Eriksen (red.), Flintstudier. En håndbog i systematiske analysser af flintinventarer, pp. 75-100. Aarhus Universitetsforlag, Aarhus.
Hambleton, Ellen og Peter Rowley-Conwy. 1997. The Medieval Reindeer Economy at Gæccevaj´njar´ga 244 B in the Varanger Fjord, North Norway. Norwegian Archaeological Review 30(1):55-70.
*Harris, Edward. 1989. Principles of Archaeological Stratigraphy. Academic Press. London.
*Hodder, Ian. 1982. "The Use of Analogy", og "Ethnoarchaeology". I The Present Past: An Introduction to Anthropology for Archaeologists, (kap. 1 og 2, s.11-46. Batsford, London.
Hodder, Ian. 1999. The Archaeological Process. An Introduction. Blackwell, Oxford.
Jensen, Christin. 2004. The Vegetation History of a Coastal Stone-Age and Iron-Age Settlement at 70ºN, Norway. Vegetation History and Archaeobotany 13:269-284.
McGovern, Thomas H. 1992. Bones, Buildings and Boundaries: Palaeoeconomic Approaches to Norse Greenland. I Norse and Later Settlement and Subsistence in the North Atlantic, red. av Christopher D. Morris and D. James Rackham, s. 193-138. University of Glasgow, department of Archaeology.
*Møller, Jakob. 1996. Issmelting og strandforskyving. Ottar 212(4):4-13.
*Reitz, Elizabeth J., og Wing, Elizabeth S. 2008. Zooarchaeology. (Second Edition). Cambridge University Press.
*Sinopoli, Carla. 1991. Approaches to Archaeological Ceramics. Plenum Press, New York.
*Skandfer, Marianne. 2003. Tidlig, nordlig kamkeramikk. Typologi-kronologi-Kultur. Dr.Art avhandling i arkeologi, Universitetet i Tromsø.
Tilley, Christopher. 2010. Outline of A Phenomenological Perspective. I: Interpreting Landscapes. Geologies, Topographies, Identities. S. 25-31, 38-40. Left Coast Press, Walnut Creek, CA.
Supplerende (ikke til salg):
Bowman, Sheridan. 1990. Radiocarbon Dating. British Museum Publications. (ut av trykk; kan hentes fra B. Hood til selvkopiering dersom ønsket)
Undervisning Vår 2011 Orienteringsmøte bachelor i arkeologi: 10.1.2011 kl. 13.15 på L-133 |
|
Forelesning/seminar |
Første forelesning: torsdag 13. januar kl. 9.15 - 11.00 på L-133 i Breiviklia. Følgende uker er rene forelesninger fra 09.15 til 11.00: Uke 2, 3, 8, 10, 12, 14, 15. De andre ukene er det først to timer forelesning fra 9.15 til 11.00 - så seminar fra 11.15 til 12.00 i uke 4, 5, 6, 7, 9, 11, 13, Professor Bryan Cameron Hood |
Eksamen |
Utlevering 1. mappeoppgave: 10.2.2011 Innlevering 1. mappeoppgave: 24.2.2011 Utlevering 2. mappeoppgave: 31.3.2011 Innlevering 2. mappeoppgave: 14.4.2011 Innlevering av hele eksamensmappa: 19.5.2011 senest kl.14.00 i ekspedisjonen i Breivika III, HSL-fakultetet Utlevering av mappeoppgavene skjer i forbindelse med forelesninger. |
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: ARK-2002
- Ansvarlig enhet
- Institutt for arkeologi og sosialantropologi